Review: MOON Voice 22 en MOON Ace – Woonkamervriendelijk stereosysteem

29 oktober 2022 + 10 minuten 0 Reacties
MOON Voice 22

MOON van Simaudio staat al jaren bekend als leverancier van betere hifi-toestellen. Onder het eigen streamingoplossing, MiND 2, oogst veel lof. Maar dit voorjaar waagt het Canadese merk zich voor het eerst aan iets helemaal nieuw: luidsprekers. In deze review bekijken we in primeur de fonkelnieuwe Voice 22-speakers, aangestuurd door de bestaande ACE-versterker. Eerste keer, goeie keer?

In deze review kijken we naar de Voice 22, de allereerste luidsprekers van MOON. Wie goed thuis is in de hifi-wereld zal nu even opkijken, want speakers zijn niet iets wat voorheen op het menu stond bij het Canadese merk. Integendeel, het stond net bekend om heel complementair te zijn bij de meeste weergevers. En toch wou de fabrikant zijn “eigen stem” laten horen. Dat doen ze nu met de Voice 22-luidsprekers. Ze zijn los te koop voor 3.000 euro per paar, maar vormen eveneens een mooi geheel samen met de MOON ACE (4.090 euro). Deze alles-in-één streamingversterker is een bestaand apparaat dat alles wil doen en uitgerust werd met het MiND2-platform, veel ingangen en een compactere bouw. Huiskamervriendelijk, dat mag je gerust stellen.

De combinatie van de compacte MOON-luidsprekers en de even slanke versterker is bedoeld om muziekliefhebbers te lokken die geen uitgebreid systeem in de woonkamer wensen. Er is dus meer aan de hand dan een hifi-merk dat voor het eerst luidsprekers uitbrengt. Wat we hier bekijken is eveneens een volledig kant-en-klaar pakket. We bekeken dit systeem in kader van de jurering voor de EISA Awards. Door de leden van deze organisatie kreeg de combinatie van de MOON-speakers en de ACE een EISA Award voor het beste High-end Stereo Systeem.

Ken je MOON nog niet? Aanvankelijk is het misschien even verwarrend: MOON is het merk, maar het bedrijf er achter heet Simaudio. Helderder wordt het als je weet dat MOON gecreëerd werd om de referentieproductie van het Noord-Amerikaans bedrijf een eigen naam te geven. Officieel is het dan ook ‘MOON by Simaudio’, maar om de review leesbaarder te houden schrijven we gewoon ‘MOON’.

Moon Ace Alles-in-één versterker 2 x 50 Watt
Leest muziek-cd’s, data-cd’s (MP3/WMA), USB-opslag
Ingangen 2 x cinch, phono-in (MM), 2 x optisch, 2 x coaxiaal, USB klasse B, RS-232, aux-ingang vooraan
Uitgangen pre-out, sub-out, hoofdtelefoon
Streaming MiND2-platform, AirPlay 2, Roon Ready, Spotify Connect, Bluetooth (aptX)
Afmetingen 42,9 x 8,9 x 36,6 cm
Gewicht 11 kg
Moon Voice 22 2-wegs boekenplankspeaker
Gevoeligheid 89 dB (2,83V/1m)
Impedantie 6 Ohm (nominaal)
Crossover 1,5 kHz
Afmetingen 20 x 35 x 29 cm
Gewicht 10,5 kg

Compact en huiskamervriendelijk

De Voice 22 is een relatief compacte boekenplankspeaker. Zo zijn er wel meer, maar er zijn wel wat bijzondere kantjes aan deze Canadezen. Neem nu de onderkant van de behuizing. Standaard is deze een tikje bol. Dankzij een technische sessie met de ontwerpers die we als EISA-lid kregen nog voor de speakers werden gelanceerd, weten we dat dit niet zomaar een designdingetje is. MOON heeft deze basis (de Hover Base) bedacht om de speaker stabiel te houden en akoestisch te ontkoppelen als je ze pakweg op een tv-meubel plaatst. Wij ontvingen van importeur More Music echter de bijhorende Stands 22 (480 euro/paar). Dan moet die bolvormige basis verwijderd worden, waardoor er een nis zichtbaar wordt. Deze past perfect op de stand zodat de speaker een geheel vormt. Je kunt nog bouten aanbrengen en de stands vullen met zand om het echt af te werken. Gemonteerd krijg je iets dat heel stabiel is en ook akoestisch in orde is.

We zoomen even op dit detail in omdat het goed aangeeft dat er over het design van deze speaker echt is nagedacht. Op sommige vlakken is het een conventioneel 2-wegsdesign, maar op andere gebieden heeft MOON best wel wat intrigerende dingen gedaan. Er is bijvoorbeeld het gebruik van Curved Groove Damping, waarbij er in de behuizing in groeven dempingsmateriaal is aangebracht. Samen met gerichte versteviging binnenin de kast zorgt dit voor een trillingsvrij geheel, waardoor de muziekweergave niet vertroebeld wordt door kastvibraties.

Compact mogen de MOON-speakers zijn, ze zijn wel een beetje dieper dan je zou verwachten. Dat geeft hun het kastvolume waardoor ze beter qua laag kunnen presenteren. Met afmetingen van 20 x 35 x 29 cm is het niet echt een probleem om deze weergevers op een meubel te plaatsen. Nog een leuk detail: de zachtere Hover Base onderaan de speaker maakt plaatsing op een kostbare kast mogelijk, zonder het gevaar dat er beschadigingen aan het meubel optreden.

De Voice 22-speakers zelf ogen knap. Onze testsamples zijn in een weelderig hoogglanslak afgewerkt. In het zwart, maar de Voice 22 is er eveneens in een glanzend wit. Ze komen met roosters, maar als je die in de doos laat kijk je op een aangenaam geheel.

Alleskunner

De luxueuze uitstraling van de Voice 22 past helemaal bij de fijn afgewerkte ACE. Het is een zeer veelzijdig toestel, maar in eerste instantie valt het design met de opvallende bolle panelen in matzilver die het zwarte centrale voorpaneel flankeren op. We denken meteen aan de oudere Marantz-designtaal. Je kunt de ACE ook krijgen met een voorzijde volledig in het zwart, wat een heel andere, iets sobere indruk geeft.

Hoewel de ACE ongeveer de grootte heeft van een standaard hifi-component, is het niet zo hoog. Dat slimline-ontwerp maakt ‘em visueel wat discreter. Als je hem pakweg op een tv-meubel of een dressoir plaatst gaat het niet per se opvallen – en dat is wellicht de bedoeling. Tegelijkertijd heb je die kleurtegenstelling aan de voorkant, het grote MOON-logo, blinkende toetsen en een zeer goed leesbaar OLED-scherm dat net wel de aandacht trekt. Qua design zijn er dus wel wat tegengestelde impulsen. Maar de algemene indruk is toch van iets understated en bescheiden.

Je gaat bij de ACE niet snel denken: “Oei, dit mis ik”. Het is goed voorzien op vlak van connectiviteit, met drie analoge ingangen (incluis een toegewijde voor een platenspeler met MM-cartridge) achteraan, een aux-ingang vooraan (bijzonder!), vier digitale inputs (twee coaxiale, twee optische) en een USB klasse B-poort waarop je een computer of streamer kunt aansluiten. Een streamer ga je echter wellicht niet gauw aan de ACE hangen. Zelf bezit het immers meer dan voldoende streamingopties. Naast de ingebouwde Bluetooth-ontvanger mét ondersteuning voor aptX – wat helaas nog zeldzaam is bij hifi-apparatuur – is het toestel uitgerust met MOONs MiND-platform. Hierdoor kun je rekenen op bediening via de eigen MOON-app, maar ook heel wat andere streamingopties. Denk aan Spotify Connect, Tidal Connect en AirPlay 2. De ACE is ook volledig Roon Ready.

Fijn op een tablet

Er zijn veel positieve kanten aan de MiND-app. Het werkt heel soepel en je ontdekt in de app veel mogelijkheden. Soms kan het wat druk zijn op een kleiner scherm. Daarom is het echt wel iets om op een tablet te gebruiken, want dan presenteert alles het mooist. Grote albumhoezen en biografische informatie over artiesten als je via een streamingdienst luistert maken het zoeken naar muziek een plezier. Er zijn veel manieren om naar muziek te luisteren: via streamingdiensten (Deezer, HighResAudio, Qobuz en Tidal), over het netwerk via DLNA of vanaf een lokale bibliotheek. Afspelen van hi-resaudio is geen probleem, dankzij ondersteuning voor PCM-audio tot 384 kHz / 32-bit en DSD tot DSD256. In de app vind je ook internetradio of podcasts. We zouden de app als een van de betere omschrijven. Je kunt trouwens via de app meerdere MiND2-toestellen bedienen, ook in multiroommodus.

Gewoon ontspannen

Omdat het MiND 2-platform zo flexibel is, zouden we op verschillende manieren muziek kunnen streamen. We kiezen gewoon voor Roon, omdat dat nu eenmaal onze favoriete manier is om muziek af te spelen in de testruimte. De ACE is volledig Roon Ready, waardoor we hem ook meteen kunnen gebruiken. We verbinden de MOON-versterker echter ook via een optische kabel met de Sony KD-65AF9-tv. Ten slotte hangen we ook een Pro-ject X1-draaitafel aan de phono-ingang. Daarmee zijn we klaar om zowel muziek te beluisteren als beter geluid te krijgen bij het tv-kijken.

Drive-by Truckers begon als een groep Neil Young-adepten die na enkele albums en 25 jaar optreden toch een eigen richting zijn uitgegaan. Al blijft ‘Welcome 2 Club XIII’ nog heel schatplichtig aan heel wat klassieke rockers – denk Lynyrd Skynyrd of The Jayhawks. Uit de Voice 22’s horen we een drummer met veel autoriteit klassiek opgebouwde rocknummers voortstuwen, ondersteund door vette gitaren met een prachtige sustain. Ook als Roon ons brengt bij ‘Tender Boy’ van Dirty Heads, een wel heel ontspannen nummer met een catchy refrein slash oorwurm. We noteren opnieuw dat de beat strak en met een gevoel van snelheid wordt neergezet.

Ondanks zijn kleine formaat lijkt de ACE geen probleem te hebben om die kleine speakers serieus te laten zingen. De Voice 22 zijn dan ook behoorlijk gevoelige luidsprekers aan 89 dB. Je hebt niet een gigantische krachtcentrale nodig om ze aan te sturen, wat de MOON-luidsprekers ook interessant maken als je reeds een ander versterker in huis hebt.

We zijn enorme fans van Roon, maar de app van MOON zelf verdient ook een moment in de schijnwerpers. Het zit goed in elkaar, en is onder meer sterk in het presenteren van het aanbod van streamingdiensten. We gaan echter op de eigen NAS kijken en kiezen daar de opmerkelijke samenwerking tussen triphopster Beth Gibbons en het Polish National Radio Symphony Orchestra die resulteerde in een fraaie opvoering van Gorecki’s derde symfonie (WAV 96/24). Over het algemeen is het heel dramatisch werk, maar de derde beweging is net ingetogen en terughoudend. Het zachtere spel en de stem van Gibbons is heel subtiel en speelt zich af in een grote ruimte, een sensatie die de Voice 22 geslaagd overbrengt. We krijgen de indruk dat de speakers kiezen voor een zachte aanpak van de hoogste tonen en wat meer focus op het lager midden. Het is in elk geval aangenaam ontspannen luisteren, op een manier die je goed ‘in’ de muziek houdt. Als het publiek luidkeels begint te fluiten en te klappen op het einde van het album, dan wanen we ons echt in dat auditorium. Het gebrek aan agressieve kantjes maakt deze speakers meteen ook een goede keuze als er achtergrondmuziek nodig is. Een sfeervolle playlist die zachtjes speelt terwijl je bijpraat met je vrienden in de sofa, dat kan hier. Met audiofieler ingestelde luidsprekers lukt dat niet altijd.

Ook tijdens het tv-kijken blijken die bredere horizontale uitstraling en de zachte roll-off van de Voice 22’s heel positieve zaken. Regelmatig tijdens het bekijken van een aflevering van een serie duiken er geluidseffecten op die ver links of rechts van de speakers weerklinken. Soms is dat echt verrassend. Zeker voor iets muziekcentrisch, is dit een heel geschikte set. Zoals de Get Back-documentaire op Disney+ waarin drie cruciale weken in het leven van The Beatles van heel nabij centraal staat. Dat blijkt al tijdens de inleidende tien minuten, wanneer we via een snelle montage fragmenten van concerten, interviews en nieuwsberichten opgediend krijgen. Er worden wel wat dynamische en inhoudelijke sprongen gemaakt, maar die worden vlot verwerkt. Echt mooi wordt het echter vanaf het moment dat de Britse groep zich terugtrekt in Twickenham Studios om hun Get Back Sessions voor te bereiden. De ACE en Voice 22-speakers brengen de repetities in de opnamestudio heel sfeervol en gelaagd over, zowel de spontane gesprekken tussen de Beatles-leden als hun impromptu jamsessies. De kloof met tv-speakers of een soundbar zijn op zo’n momenten wel bijzonder groot, vooral qua diepte van de soundstage en volle klank. Het maakt dat kleine details niet in de achtergrond verdwijnen, waardoor we zelfs het gefluister en rapslang in ‘Wu-Tang: An American Saga’ (Disney+) kunnen volgen. Wordt het bombastischer, zoals ‘John Wick 3’ (Netflix) of ‘The Eternals’ (Disney+) dan vlakt de ACE en Voice 22-combinatie die felle pieken wat af. Dat verkleint misschien de cinema-ervaring, maar zorgt wel voor een evenwichtige, aangename kijk-ervaring waarbij je niet om de haverklap naar de volumeregeling moet grijpen.

De Voice 22 is een opmerkelijke eerste speaker van MOON. De Canadezen hadden iets excentriek en opvallend kunnen bouwen, en zo met een knal zich vestigen als luidsprekerbouwer. In de plaats creëerden ze een luidspreker die zich in je woonkamer nestelt en daar heel ontspannen en aangenaam muziek komt spelen. Combineer het met de ACE en je krijgt een totaaloplossing die heel bescheiden oogt maar wel heel knap alle mogelijke muziek weergeeft.

8.5
moon_voice_22_-_acabado_negro_brillante

MOON Voice 22 en MOON Ace