Review: Marantz Cinema 50 – Nieuw, maar toch vertrouwd

28 februari 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Marantz Cinema 50_
FWD award

Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik baal een beetje. Ik was al een geruime tijd op zoek naar een goede receiver die Dolby Atmos kan weergeven in een 7.2.4-situatie. Eentje die ik voor de komende tijd als referentie kan gebruiken voor al mijn testen. Na lang wikken en wegen (veel aangekondigde producten bleken uitgesteld), heb ik na een review met een Teufel THX System 6-set, een Denon AVC-X3700H besteld. Deze beviel mij goed tijdens die test en hij klinkt heel mooi. Voor deze prijs (rond de 1400 euro) zou ik zeker niets beters gevonden hebben.

En toen kondigde Marantz een nieuwe serie receivers aan: de Marantz Cinema-lijn. Qua looks typisch Marantz met in het midden een rond schermpje. Verkrijgbaar in zilver en matzwart. Eerlijk gezegd: ik was nog niet van mijn stuk. De receiver in mijn testruimte staat uit het zicht, dus die standaard receiverlook maakt me niet zoveel uit. De versterking van Marantz, tja, die is prachtig, maar met een bijpassende prijs die vaak boven mijn budget ligt.

Modellen

Niets aan het handje dus. De referentie-Denon speelt als een zonnetje en wacht met smart om naast een testexemplaar van een ander merk voor een artikel als tegenhanger te mogen schitteren. U raadt het al, als eerste diende zich de Marantz Cinema 50 aan. Niet gelijk het topmodel uit deze serie, de Cinema 40, maar eentje die waarschijnlijk wel de meest populaire keuze van de vier modellen zal worden. De Cinema 40 is nagenoeg gelijk aan de Cinema 50, heeft ook 9 versterkers aan boord, maar dan 9 x 125 watt in plaats van 9 x 110 watt. De blindplaat aan de voorkant is daarbij echter wel van aluminium, bij de 50 is dat duidelijk plastic. Verder hebben ze beide 4 subwooferuitgangen die compleet onafhankelijk van elkaar zijn. Bij de Cinema 60 en 70s is het gelijk een stapje terug in kanalen en kun je niet meer de hoogte in. Prima dus als surround genoeg is, maar dat is niet het enige. Het vermogen is ook teruggeschroefd. De Cinema 60 levert 7 keer 100 watt en de Cinema 70s (die overigens een heel mooi slank formaat heeft) slechts 7 keer 50 watt. Deze is dan qua prijs slechts de helft van de Cinema 50, namelijk 1000 euro.

Spoiler alert

Kleine spoiler dan, want ik wist namelijk nog niets van prijzen toen de Cinema 50 werd afgeleverd. Ik heb pas tijdens het schrijven van dit artikel de prijzen opgezocht en kwam erachter dat ik de Cinema 50 veel te duur had ingeschat. Op 5000 euro, wat dus 3000 meer is dan de echte prijs van 2000 euro. Hoe ik op die prijs kwam weet ik ook niet meer en ik vond het al redelijk hoog, maar wel conform de prestaties. Maar daar zo meer over.

Van voren

Als we het over vergelijken gaan hebben; de voorkant van de Cinema 50 en de Denon AVC-X3700H is echt dag en nacht verschil. Bijna letterlijk, want ik had de zilveren versie op test, maar de uitstraling is echt heel erg verschillend. De Denon heeft echt zo’n typisch receiver-uiterlijk, zwart plastic met groot, breed display in het midden en daaronder een rij knoppen. Links een grote selectie-draaiknop en rechts een nog grotere volume-draaiknop. De Marantz heeft meer het uiterlijk van een… Marantz. En dan wel een Marantz-versterker. In het midden een iconische patrijspoort met daarachter een display, die voornamelijk alleen wat laat zien als je iets aanpast, bijvoorbeeld het volume. Links en rechts een draaiknop die allebei even groot zijn, en de rest van de knoppen verborgen achter een klep. Alles verbonden in een stijlvolle dikke voorplaat met afgeronde hoeken.

Van achteren

De achterkant is een ander verhaal en was voor mij echt een onthulling (maar als je weet dat beide merken onder hetzelfde moederbedrijf Sound United vallen, misschien niet geheel onverwacht), dat deze nagenoeg aan elkaar gelijk zijn. Bij langere aanblik zijn er wel wat opmerkelijke verschillen. Zo heeft de Marantz 6 HDMI-ingangen, maar dan allemaal wel 8K resolutie met HDCP 2.3, waar de Denon slechts één 8K-ingang biedt naast de zes 4K-ingangen. Beiden hebben ze 3 HDMI-uitgangen. Een gekoppelde 8K-uitgang met op de eerste ook mogelijkheid voor ARC en eARC, om zo het audiosignaal van je tv-scherm naar de receiver te sturen. Als extra tweede HDMI-uitgang is er nog een gescheiden 4K-uitgang voor zone 2.

Negen versterkers

Er zijn bij de Cinema 50 maar liefst 13 ongebalanceerde voorversterker-uitgangen, allemaal RCA-aansluitingen. Twee voor zone 2, elf stuks voor een 7.4-opstelling en dan nog 4 subwoofer-uitgangen. Een klein verschil met de twee subwoofer-uitgangen op de Denon, maar met een enorm verschil aan flexibiliteit met het opzetten van een strak laag. Ik heb liever 4 kleine subwoofers verspreid over de kamer (in alle 4 de hoeken of juist in het midden van de 4 wanden), dan twee grote subwoofers. Als je zou willen, kun je de Cinema 50 dus volledig als audioprocessor inzetten met losse versterkers. Op die manier kun je ook een echte 7.1.4-setup maken. De versterking is namelijk 9-kanaals, ook al zou je met die 11 luidsprekeruitgangen anders verwachten. Mocht je dus puur op de versterker een Dolby Atmos-setup willen maken, dan zou ik voor 5.1.4 gaan. Dus LRCLsRs op oorhoogte, 1 (of 2, of 4 subwoofers) en LtfRtfLtrRtr bovenin. Je kunt natuurlijk elke combinatie doen, maar dit geeft het beste effect en vertaalt het beste bij de Dolby Atmos-streams.

Analoge video?

Qua analoge ingangen is de Cinema 50 weer gelijk aan mijn Denon: zes stereo-ingangen en een aparte phono-ingang (die overigens prima klinkt). Wat echt een duidelijk verschil is met de Denon (of de Marantz SR8015, die qua indeling weer hetzelfde is als de Denon 3700H): analoge video-ingangen.

Mocht je dus een videorecorder of een Super Nintendo willen aansluiten dan kan de Marantz SR7015 of SR8015 een overweging waard zijn, deze kan het analoge signaal omzetten naar een HDMI-signaal. Op de videomogelijkheden van de Cinema 50 wil ik verder niet teveel ingaan, maar het apparaat is duidelijk geen doorgeefluikje. Upscaling naar 60 Hz 8K en alle HDR-formaten als HLG, HDR10+, Dolby Vision en Dynamic HDR. En dat op alle HDMI-ingangen. Voor gamers is er ook een speciale ‘Low Latency Mode’.

Nieuwe chip

Het weergeven van alle immersive audioformaten is ook een groot verschil met mijn Denon of de minder uitgebreide Cinema 60 en 70, die allemaal standaard Dolby Atmos en DTS:X kunnen decoderen. Dit heeft te maken met de nieuwe SHARC Griffin Lite XP DSP-chip. Voor het decoderen van Auro-3D, IMAX Enhanced, MPEG-H en 360 Reality Audio is namelijk extra processing nodig. Het voordeel van zo’n programmeerbare DSP-chip is dat deze met updates in de toekomst nog tot meer processing in staat is. Ik ben in ieder geval al heel blij met Auro-3D. Ik heb nogal wat muziektitels op Blu-ray, die ik hiermee prachtig in lossless 96 kHz PCM kan weergeven.

Dirac

Eén van die updates is dit voorjaar al beschikbaar: Dirac Live-ondersteuning. Dirac Live is een akoestisch kamercorrectiesysteem, waarbij de metingen via een speciale meetmicrofoon op een laptop met de Dirac-software moet worden uitgevoerd. De uiteindelijke correctiebestanden kunnen dan naar een compatible apparaat worden geëxporteerd. De Dirac-software is niet de goedkoopste, je zult ook een meetmicrofoon moeten aanschaffen en het maken van de metingen vergt enige kennis van zaken. Het resultaat is daarentegen zeker de moeite en het overwegen waard. Standaard wordt er (net zoals bij mijn Denon) een meetmicrofoon meegeleverd die je kan aansluiten op een 3,5-mm aansluiting aan de voorkant. Met de interne Audessey-software kun je hier binnen 15 minuten heel makkelijk een goede basisinstelling weten te maken. Wil je deze eventueel nog wat bijwerken, dan is hiervoor rond 2 tientjes een speciale app beschikbaar.

OSD

Het instellen van de receiver gaat gelukkig een stuk sneller en soepeler dan op mijn Denon. Zo te zien gebruiken ze allebei dezelfde opbouw (het zal een soort standaard On Screen Display van Sound United zijn), maar de resolutie en snelheid op de Cinema 50 is een stuk hoger en hierdoor ben je wat minder snel geneigd om hiervoor een app of je laptop te pakken. Het OSD is namelijk slechts één van de vele manieren om de receiver te bedienen. Zo is er de Marantz AVR Remote App, maar het invoeren van een DNS-locatie in je webbrowser is ook mogelijk.

Vier subs

Tijdens mijn testperiode heb ik voornamelijk verschillende setups met meerdere subwoofers uitgeprobeerd. Ook hier kwam die Audyssey-software weer goed van pas, want het afregelen van 4 stuks in combinatie met 5 luidsprekers op oorhoogte en 4 hoogteluidsprekers is op gehoor niet te doen. Het gave is dat je voor de subwoofers een ‘standard mode’ en een ‘directional mode’ hebt, waarbij je de subwoofers het laag van het gehele systeem kan laten weergeven of dat je juist de subwoofers clustert met de luidsprekers die het dichtst bij die specifieke subwoofer staan. Voor beide valt wat te zeggen en is afhankelijk van de plaatsing en de gebruikte luidsprekers.

Wat een sound

Klankmatig overtrof de Cinema 50 al mijn verwachtingen. De negen HDAM-SA2-modules (Hyper Dynamic Amplifier Module) zijn heel slim opgebouwd uit losse componenten en zodoende kon dit bestaande ontwerp nog meer verbeterd worden in vervorming (vooral in het middengebied) en een lage ruisvloer. In vergelijk met de Denon 3700H (die echt heel mooi presteert voor zijn prijs), vertaalt dat zich in rust, betere verstaanbaarheid, zacht maar open hoog en een heerlijk strak laag dat precies op de juiste momenten de diepte ingaat. Ook de scheiding van de kanalen was een stuk beter, wat juist weer resulteert een veel betere ‘immersive’ ervaring.

Conclusie

Het komt niet vaak voor dat ik na aankoop van een apparaat (de Denon 3700H) al snel weer wil overstappen naar de volgende, maar de Cinema 50 geeft me haast geen andere keus. Dat wil niet zeggen dat de Denon 3700H een slechte keus was, integendeel, want beide apparaten bieden de kwaliteit naar waarde. Het is ook grappig te zien hoe deze apparaten op elkaar lijken, slimme zet om over de verschillende merken van Sound United gebruik te maken van zelfde platforms, opbouw van aansluitingen en bedieningssoftware. De Cinema 50 heeft echter met zijn extra DSP-chip en de nieuwe HDAM-SA2-versterking mijn hart wel gewonnen.

Pluspunten:

  • goeie prijsstelling
  • fantastische versterkermodules
  • alle immersive formaten
  • tot 4 onafhankelijke subwoofers
  • mooi en snel OSD

Minpunten:

  • geen analoge video
  • Dirac nog niet ondersteund
  • 9 versterker in plaats van 11

Eindcijfer:

8,5 

Schrijver:

Sander van der Heide

Prijs:

Marantz Cinema 50 € 1.999,-
Marantz, www.marantz.com

Reacties (0)