Phono voorversterker
De ELAC PPA-2 is de opvolger van de populaire en zeer goed ontvangen Audio Alchemy PPA-1. De schakeling is grotendeels hetzelfde gebleven, maar omdat hij nu onder de ELAC vlag wordt gemaakt waren er een paar dingen mogelijk die eerder niet konden. Zo is de losse PS-5 voeding die bij de vorige serie hoorde nu ingebouwd. De PS-5 leverde schone stroom aan de DDP-1 voorversterker annex da-converter én optioneel aan de Miracord platenspelers uit eigen huis. Die 18 Volt DC output voor de platenspelers zit er nu dus nog steeds op, maar bij gebrek aan een Miracord ging mijn interesse veel meer uit naar de overige aansluitingen. De PPA-2 biedt veel waar voor zijn geld. Eigenlijk zijn het twee gescheiden phonotrappen in één behuizing. Eén daarvan biedt zowel een single-ended (rca) als een gebalanceerde (XLR) ingang, de andere alleen single ended (rca). Beide ingangen zijn geschikt voor MM of MC elementen, wat je net als de keuze tussen de single-ended en gebalanceerd kunt instellen met een muizenklaviertje tussen de inputs. Sluit je er een MM of een High Output MC op aan, dan kies je 47K als Load. De Var. stand gebruik je voor een ‘echt’ MC element met lage output. Dat Var. slaat op de traploze load impedance die je, met twee draaipotjes per kanaal, dus voor links en rechts apart, instelt tussen 5Ω en 1kΩ. Ik roep het even uit het hoofd, maar volgens mij moet het MC element dat je hiermee niet goed kunt afsluiten nog gebouwd worden. De draaipotjes reageren héél gevoelig, dus het instellen is even een pain-in-the-*ss, maar je hoeft het niet vaak te doen. Wat ik wel handig had gevonden was een soort vergrendeling of elektronische memory voor de gemaakte instelling, want als je toch een keer per ongeluk aan de draaipotjes komt verloopt de instelling vrij gemakkelijk. Kwaad kan het niet, maar het is wel iets om even rekening mee te houden.
Als laatste bijzonderheid is de PPA-2 voorzien van twee Ground aansluitingen. Een ‘gewone’ Chassis Ground, en een Signal Ground. De Chassis Ground zit aan de chassisaarde van het apparaat en dient voornamelijk ter afscherming. De Signal Ground zit aan de aarde van het ingangssignaal. Die gebruik je alleen als je platenspeler een dubbele aarde-aansluiting heeft, waarbij je de aarde van de toonarm op de Signal Ground aansluit, en de aarde van het platenspeler-chassis aan de Chassis Ground. Als je platenspeler maar één aardedraad heeft sluit je die op de Chassis Ground aan.
Op de voorzijde vind je naast de aan/uit knop een zestal witte LED’s die respectievelijk de Mute functie aanduiden, de gekozen input, het hoogdoorlaatfilter (ook wel rumble-filter genoemd), de instelling voor MC en de mono functie. Die mono-functie is een handige extra, zowel voor mensen die net als ik te weinig mono-platen hebben om de aanschaf van een echt mono-element te rechtvaardigen, als voor liefhebbers die juist wél zo’n element gebruiken. In het eerste geval voeg je de twee monosignalen uit je stereo-element samen, waardoor de afbeelding tussen de luidsprekers komt te staan (waar hij thuishoort) en in het tweede geval elimineer je er het verticaal afgetaste signaal mee, dat voor mono niet gebruik wordt, maar waar doorgaans zo’n 99% van alle groefruis en tikken in zit. Als je zowel een mono-element als een mono-ingang (of zoals hier een correct samengevoegde ingang) gebruikt klinkt een mono gesneden plaat niet alleen verrassend ruimtelijk, maar ook nog eens brandschoon.
Reacties (0)