Review: Dynaudio Emit 50 – Heel veel luidspreker

14 juli 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Dynaudio Emit 50_+25C_Black_01
FWD award

Dat Dynaudio haar succesvolle Emit instaplijn grondig had vernieuwd wist ik vlak voor de officiële aankondiging afgelopen zomer al, en sindsdien stond een paartje vloerstaanders op mijn recensie-verlanglijst. Naast redelijk veel hands-on ervaring heb ik namelijk überhaupt ‘wat’ met dit Deense merk. De Dynaudio-sound ligt mij gewoon. Dat was bij de zeer betaalbare Emit M-modellen uit de vorige serie al zo, maar de lijst met verbeteringen aan de nieuwe serie bekijkend wilde ik heel graag weten wat Dynaudio daar nog aan toe te voegen had. En zo kwam het dat er op een zonnige donderdagmiddag begin oktober opeens twee levensgrote Emit 50’s in mijn woonkamer stonden. Die in de weken daarna regelmatig de vouwen uit mijn broek speelden…

Het eerste dat opvalt is het aanzienlijk strakkere uiterlijk van de nieuwe Emit serie. Met het weglaten van het achtervoegsel M in de modelnamen hebben onze Deense vrienden nog iets anders geschrapt, namelijk zichtbare schroeven en montagegaten voor de frontjes. Het enige dat je nu ziet zijn de luidspreker-

units, en ik moet toegeven dat ik dat een verademing vind. Ik heb er op zich niets tegen dat ik het montagemateriaal kan zien als de frontjes eraf zijn, maar dit straalt zó veel meer rust en klasse uit. De frontjes van de nieuwe Emit serie worden magnetisch op hun plaats gehouden. Ook heel mooi is het schuine randje boven- en onderaan de baffle, die net als de rest van de kast van 18 millimeter MDF is gemaakt. Door dat randje oogt de rond de 115 centimeter hoge kast van de Emit 50 – afhankelijk van of je met of zonder spikes speelt – nét wat lager, en aan de onderkant lijkt hij te zweven boven de gietmetalen voeten met spikes, die zijwaartse stabiliteit geven. Wat verder bijdraagt aan het strakke uiterlijk is dat het zwarte model nu eens niet is voorzien van laminaat met houtnerf, maar van een zeer fijne structuurlak die er een schaduw van ‘antraciet’ aan geeft en fraai contrasteert met het satijnglanzende zwart van de baffle. De Emit 50 is ook leverbaar in walnoot met zwarte baffle, en in volledig wit.

Geavanceerde techniek voor deze prijsklasse

De Emit 50 is een echt drieweg-systeem. Ze werden in Denemarken ontworpen door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor de hogere series. Ook zijn de nieuwe Emit’s uitvoerig getest in de enorme Jupiter meetfaciliteit in de fabriek in Skanderborg, die het ontwerp-proces veel sneller en effectiever maakt. De luidsprekerunits in de Emit serie zijn rechtstreeks afgeleid van die in de bovenliggende Evoke serie, die op hun beurt weer technologie bevatten die voor de Contour en Confidence serie werd ontwikkeld. Trickle Down in optima forma. De conussen van de lange-slag woofers – met dubbele magneten voor een betere controle van hun bewegingen – zijn nog steeds gemaakt van het in eigen huis ontwikkelde MSP, net als de middentoner die vrijwel identiek is aan die in de Evoke 50. Hetzelfde geldt voor de Cerotar tweeter (genoemd naar het unieke keramische magneetmateriaal dat wordt gebruikt) die eigenlijk ongelooflijk luxueus is voor een luidspreker in deze prijsklasse. Achter de lichte dome van gecoat textiel zit de inmiddels beroemde Hexis Dome, die de luchtstroom verbetert en vervorming vermindert. Ook is de ruimte achter de tweeterdome voorzien van afgeronde vormen die de achterwaarts afgestraalde energie effectief afvoeren. Dynaudio noemt dat AirFlow, en het draagt eveneens bij aan een lagere vervorming.

De twee baspoorten die aan de achterkant van de kast zitten zijn niet alleen aan de buitenkant uitgerust met een trompetvormige uitloop – voorzien van uitwaaierende sleuven die de luchtstroom verbeteren – maar ook aan de binnenkant zit nu zo’n ‘mond’. Deze ‘double flare’ techniek verbetert de luchtstroom door de baspoort en voorkomt compressie en ‘zuchten’ (hoorbare luchtstroom) wanneer er op hoog volume veel lage tonen worden weergegeven. De wisselfilters, tenslotte, zijn voorzien van eersteklas componenten en hebben een ‘hybride’ ontwerp. Daarmee wordt bedoeld dat er een combinatie van eerste, tweede- en vierde-order filtering wordt toegepast voor respectievelijk de tweeter, de middentoner en de woofers. In de praktijk betekent dit dat elke driver optimaal kan functioneren. Het levert een schoner en coherenter geluid op zonder kleuring en vervorming. Traditiegetrouw heeft ook de Emit 50 maar één paar luidsprekerklemmen. Geen optie tot bi-wiring of bi-amping dus. Maar al met al dus een hoop geavanceerde techniek voor een luidspreker in deze prijsklasse.

Luisteren naar de Emit 50

Een belangrijke overweging bij een luidspreker in de instapklasse is altijd: welke versterker ga ik gebruiken? Want waarmee gaat de luidspreker in de praktijk worden gecombineerd? Niet met een PrimaLuna EVO 400 integrated buizenversterker van bijna 5000 euro in ieder geval, maar dat is nu eenmaal mijn referentie. Vanwege de relatief lage gevoeligheid van 86 dB (2.83V/1m) en de impedantie van 4 Ohm zal een verstandige hifi-adviseur de Emit 50 liever combineren met een potige transistorversterker. Dus heb ik ook nog even mijn PeachTree Decco65 Klasse D versterker die ik op mijn werkkamer gebruik er nog even bij gepakt, waarover straks wat meer. De streamer van dienst was mijn AURALiC Altair G1, en plaatjes draaien deed ik met mijn gerestaureerde Thorens TD125mk1 met 10-inch Jelco arm, HA-103C element en de AudioCreative PhonoDude buizen phonotrap. Alle bekabeling was van AudioQuest. De luidsprekers kwamen na wat beperkt schuiven op een meter of twee van elkaar te staan, 40 centimeter van de achterwand en licht ingedraaid. Iets verder van de achterwand klonk het laag gecontroleerder, maar dan stonden ze toch een beetje ‘in de loop’. Mijn suggestie om die plaatsing gedurende de recensieperiode te handhaven stuitte – begrijpelijkerwijze – op protest van mijn betere helft. Gelukkig levert Dynaudio vier cilindervormige schuimproppen mee die je in de baspoorten kunt plaatsen om de laagweergave een beetje te temperen. Experimenteer hier gerust mee. Meestal vind ik de muziek met zulke schuimproppen in de baspoorten – letterlijk – een beetje ‘verstopt’ klinken, met minder ruimtelijkheid en dynamiek, maar dat viel me dat bij de Emit 50’s eigenlijk nauwelijks op. Maar voor serieuze luistersessies trok ik ze alsnog zo’n 30 centimeter verder naar voren en verwijderde ik de schuimproppen. Voor toekomstige eigenaren is het wellicht verstandig om de plaatsing vooraf met hun huisgenoten te bespreken.

 

De weergave van de Emit 50’s bleek heerlijk gul te zijn. Op alle vlakken. Er was veel (en diep) laag, een mooi kleurrijk middengebied dat stemmen fraai menselijk liet klinken, en veel transparantie. Daarmee bedoel ik dat de grote hoeveelheid detaillering absoluut niet schel uitpakte. Daar ben ik zeer allergisch voor, maar wees niet bevreesd; Dynaudio doet niet aan kunstmatige resolutie. De ruimtelijkheid was ook verrassend groot, de ‘bubbel’ strekte zich links en rechts tot voorbij de luidsprekers uit. Ook de diepteplaatsing was erg goed voor een grote luidspreker in deze prijsklasse. Dat viel niet alleen op bij het fraai geproduceerde, maar ook muzikaal erg prettige nieuwe album Windflowers, van de Deense band Efterklang, dat ik draaide van vinyl, maar ook bij de eveneens van vinyl beluisterde jazzy prachtparel Gone To The Cats van Greg Foat, Aleksi Heinola en Teemu Åkerblom. Vooral de ragfijne weergave van de bekkens gooide hoge ogen, deze tweeter deed dat echt bloedmooi. Om te horen hoe het met de laagweergave zit gebruik ik graag de nogal lompe maar moddervette Dubstep van Excision. De eerste track van het album X Rated bevat niet alleen putdiep laag, het is ook meteen een mooie test voor de snelheid van de laagweergave vanwege de mitrailleursnelle beats. Nou, dat hebben de buren geweten. Bij mij stonden de glazen in de vitrinekast te rinkelen en de weergave was, ondanks de lage dempingsfactor van de PrimaLuna, verrassend strak en bovendien bleef de weergave transparant.

Veel lof dus, maar ook een paar aandachtspuntjes. De Emit 50 is met zijn bijna 120 centimeter (inclusief de voeten) een hoge luidspreker. Omdat de tweeter bovenin zit gemonteerd vond ik, relaxed onderuitgezakt in mijn bank, de weergave net wat minder sprankelend dan wanneer ik op een hogere keukenstoel ging zitten. Let wel, dat was bij een korte luisterafstand van ongeveer 250 centimeter. Wanneer ik twee meter verder weg ging zitten viel dat aanzienlijk minder op, maar ‘de tweeter op oorhoogte’ lijkt me alsnog een verstandig streven. Tot slot nog wat wijze woorden over de te gebruiken versterker. De klasse-D Peachtree Decco65 miste weliswaar een stuk ruimtelijkheid en verfijning die de weergave met de PrimaLuna EVO 400i zo heerlijk maakte, maar het viel wel op dat het laag wat strakker was. Aan de Peachtree hoefden ook bij plaatsing op 40 centimeter van de achterwand de schuimproppen niet in de baspijpen te worden gedaan. Mijn aanbeveling derhalve: zet de Emit 50’s niet in een te kleine ruimte, zorg bij de plaatsing dat ze wat ruimte rondom en vooral aan de achterkant hebben, en ‘choose your amplifier wisely’. Hoe fantastisch ik buizen ook vind, ik denk dat de Emit 50 nóg beter tot zijn recht komt aan een mooie transistorversterker, die ook qua prijs beter bij deze uit de kluiten gewassen Denen past.

Conclusie

De Emit 50 biedt erg veel luidspreker voor zijn geld, dat moet echt als eerste gezegd worden. Het is bijna niet te geloven wat je tegenwoordig voor rond de 2000 euro per paar aan prachtig design en dito weergave in huis kunt halen. De Emit 50’s zetten de deur naar een high-end luisterbeleving echt op een hele ruime kier. Hun klank neigt zoals ik gewend ben van het merk licht naar warm, maar is verder mooi neutraal. Ze zijn rijk aan kleur (niet aan kleuring!), hebben geen overdreven detaillering maar wel een hoge transparantie, en bieden vooral héél veel muzikale FUN. Dynaudio maakt luidsprekers die zichzelf gemakkelijk wegcijferen uit de weergave, die de muziek geen strobreed in de weg leggen en die uitnodigen tot lang luisteren. Dat is met de Emit 50 ook weer uitstekend gelukt. Met inachtneming van mijn aanbevelingen over de plaatsing en de combinatie met versterkers heb ik geen enkel probleem om hier een hele dikke aanbeveling op te plakken.

Prijs: 

Dynaudio Emit 50 € 999,- per stuk
www.dynaudio.com

 

Reacties (0)