AVM wat staat voor Audio Video Manufaktur is een Duits audiomerk wat zich heeft toegelegd op het bouwen van echte high-end hifi producten. Het bedrijf is gevestigd in het nabij Karlsruhe gelegen dorpje Malsch en is met zijn jaar van oprichting in 1986, inmiddels al 35 jaar actief met het ontwikkelen en produceren van hifi componenten. Het kleinschalige merk wat zo’n 25 mensen in dienst heeft, streeft naar de hoogste kwaliteit in muzikale reproductie en levert zijn producten gebruikmakend van regionale toeleveranciers, wereldwijd aan meer dan 50 landen. Wie zich verder verdiept in het merk, de achtergronden en de producten, ontdekt dat de nobele insteek van ieder AVM product verder gaat dan bij veel anderen. Eigenaar Udo Besser: ‘We zijn ons ervan bewust dat elk elektronisch en mechanisch onderdeel zijn individuele ‘vingerafdruk’ achterlaat op het weergegeven muzieksignaal. Bij het ontwikkelen van hifi-componenten proberen we deze invloed zo gering als maar mogelijk te krijgen en er tegelijkertijd naar te streven om de rest zo muzikaal als maar mogelijk te houden. Voordat we beginnen met het ontwerpen van elektronische schakelingen of het construeren van mechanische onderdelen stellen we ons altijd de vraag: ‘Wat is de taak die dit onderdeel moet verrichten en op welke wijze kunnen we dit zo goed mogelijk bereiken?’ We zijn ervan overtuigd dat de methode van vallen en opstaan zelden leidt tot goed klinkende hifi apparatuur. Daarom ontwikkelen we geen onnodig ingewikkelde schakelingen die altijd veel compenserende componenten nodig hebben om goed te kunnen functioneren.’
Bij de meeste audiofabrikanten weet ik doorgaans meteen om wat voor producten het gaat als ik de merknaam hoor. Maar op het moment dat Music Emotion mede-eigenaar en hoofdredacteur Ivo van den Broek met de naam AVM op de proppen komt, moet ik even wat dieper nadenken. Dit heeft vooral te maken met het gegeven dat het merk een poosje van de Nederlandse markt is geweest en daardoor bij mij wat uit beeld is geraakt. Toch heeft deze fabrikant zelf nooit stilgezeten en kan daardoor mede door de frisse en sterke aanpak van X-Fi Audio import, een gloedvolle herstart maken. Om zelf te kunnen ervaren wat dit merk voor de Nederlandse consument te bieden heeft stel ik u graag voor aan twee diamanten in het AVM programma. Te weten de Ovation A 8.3 geïntegreerde versterker en MP 8.3 mediaspeler.
Eenvoud is het kenmerk van het ware
‘Wie zelf ontdekt dat elk onderdeel zijn eigen duidelijk gedefinieerde taak dient te hebben, weet ook dat vaak het meest eenvoudige circuitconcept het beste werkt. Een onderdeel dat er niet is kan namelijk ook niet de muziek negatief beïnvloeden. Daarbij brengt het geen onnodige kosten met zich mee en kan het bovendien ook nooit kapot gaan. Een duidelijke win-win situatie dus. Hoewel een perfecte technische werking natuurlijk het meest belangrijk is, moeten we onszelf ook blijven realiseren dat we hifi componenten niet alleen maar als technische dingen zien. We moeten er dus ook rekening mee houden dat ze in de eerste plaats deel uit gaan maken van het huis van onze klanten! Daardoor hechten we veel belang aan het creëren van prachtig ogende producten. Daarbij steken we veel tijd en moeite om zowel al onze componenten gebruiksvriendelijk te maken, als om onze klanten continu de beste prijs/kwaliteitverhouding te bieden.’ Om dit laatste te realiseren worden alle ontwerpen en ontwikkelingen in eigen huis vervaardigd. Voor de weinige onderdelen (zoals printplaten, frontpanelen en transformatoren) die we niet zelf kunnen produceren, hebben we betrouwbare regionale leveranciers waar we al jaren mee samenwerken. Dit zorgt voor een constant hoge kwaliteit van onze producten en indien nodig, een snelle service aan onze klanten.’
Wat voor soort producten
Het eerste wat mij opvalt als ik de productportfolio van AVM onder de loep neem, is het enorme aantal verschillende apparaten voor zo’n relatief kleine onderneming. Zo vervaardigen ze twee alles in één apparaten (met of zonder cd loopwerk en/of streamingfuncties aan boord), vijf geïntegreerde versterkers, drie mono eindversterkers, drie stereo eindversterker, zes voorversterkers, drie phono voorversterkers, vijf cd/media spelers en twee platenspelers. Een tweede bijzonderheid is dat een groot aantal AVM apparaten modulair zijn opgebouwd en je bij sommige modellen bijna daadwerkelijk een product op maat kunt krijgen. Wel of geen digitale ingangen, hybride of toch liever helemaal transistor, draaitafelingang en ga zo maar door. Dat maakt dit merk in ieder geval bovengemiddeld compleet en gebruiksvriendelijk. In het geval van buizen moet worden vermeld dat AVM geen volledig buizenversterkers aanbiedt maar dat deze ontwerpen buizen in het voorversterkergedeelte gebruiken. Voor de vermogensversterking gebruikt dit innovatieve Duitse merk altijd MOSFET transistoren.
Ovation A 8.3
Dit is het topmodel geïntegreerde versterker van deze fabrikant en een apparaat wat alleen al door zijn verpakking in de vorm van een echte flightcase, vanaf het allereerste moment een geweldige high-end flair uitstraalt. Uit deze extreem duurzame en veilige verpakking die bijna tot in het absurde garandeert dat ieder product volledig onbeschadigd bij de klant aan zal komen, komt in mijn geval een zilverkleurige versterker (ook in zwart verkrijgbaar) met een solide gewicht van 22 kilo tevoorschijn. Het apparaat is werkelijk prachtig afgewerkt en is vervaardigd van een hele reeks geborstelde aluminium panelen met in het bovenpaneel een transparant inkijkvenster. Door dit venster is mooi het strak en smetteloos opgebouwde binnenwerk te bewonderen, terwijl de dikte van het aluminium zo aanzienlijk is dat zelfs de letters ‘AVM’ er diep in gefreesd konden worden. De pasvorm van al deze panelen is trouwens dermate nauwkeurig dat nergens ook maar het kleinste spleetje valt te bespeuren. Mooi! Met afmetingen van 43 cm breed, 13 cm hoog en 35,5 cm diep vind ik zelf dat deze Ovation A8.3 helemaal in het ‘ideaalbeeld’ past van mooie verhoudingen voor een serieus audiocomponent. Niet te groot en zeker ook niet te klein of nietszeggend. Aan de voorzijde springen meteen de twee grote draairegelaars voor bronkeuze en volume in het oog. Links is een druktoets voor stand-by geplaatst, terwijl een vijftal kleinere exemplaren het grote blauwe display en de overige menufuncties flankeren. Een hoofdtelefoonuitgang voorzien van het fijne robuuste grote formaat (6,3 mm) jackplug én een klasse A versterkerdeel, zorgt voor een head-fi beleving die op hetzelfde hoge niveau ligt als het signaal over de luidsprekeraansluitingen.
Enorm veel mogelijkheden
Toch ben ik eigenlijk niet voorbereid op de aanblik van de achterzijde. Want dat de A8.3 goed zou zijn uitgerust was mij al vooraf verteld. Maar dat deze versterker zoveel potentieel zou bezitten had ik eigenlijk niet verwacht. Of misschien toch weer wel wanneer ik de buitengewoon serieuze prijs in ogenschouw neem. Laat ik beginnen dat deze versterker net zoals vele andere uitdagers uit deze prijsklasse, standaard met een uitgebreide DAC functionaliteit is uitgerust. Zo kunnen er vijf digitale bronnen worden aangesloten waaronder 1x Coaxiaal, 2x optisch en 1x USB die data tot 384 kHz/32 bit & DSD128 (via USB) kan verwerken. Ook bluetooth 4.2 signalen kan bij deze processor onderdak vinden. De robuuste hoofdschakelaar is keurig precies in het midden geplaatst, terwijl aan beide buitenzijdes twee paar afzonderlijk schakelbare robuuste luidsprekerconnectoren zijn geplaatst. Robuuste aansluitingen die met alle verbindingstypes overweg kunnen en bovendien dubbel zijn uitgevoerd. Aan de rechterzijde zijn alle analoge in- en uitgangen geplaatst. 4x RCA en 1x XLR als ingangen en 2x RCA (één variabel en één vast) en 1x XLR (variabel) als uitgangen.
Stoicijnse krachtpatser
Tot zover zijn er nog wel andere merken en typen te noemen die over een soortgelijk uitrustingsniveau beschikken. Maar het wordt al andere koek wanneer blijkt dat in het vooronder een enorm robuuste 1.000 VA ringkerntrafo is gemonteerd. Deze is trouwens alleen nog maar bedoeld voor het volledig dual mono opgebouwde eindversterkergedeelte waarbij 20 MOSFET transistoren maximaal 180 ampère en stroom kunnen leveren en er 2 x 200 Watt aan 8 Ohm en 330 Watt per kanaal op de luidsprekerklemmen kan worden gezet. Voor de overige circuits zijn een viertal gescheiden voedingen aanwezig, waardoor theoretisch niets een ongestoorde weergave meer in de weg zou moeten kunnen staan. Toch houdt zelfs daar dit bijzonder uitgebreide uitrustingsniveau nog niet op. Want wie eenmaal in de uitgebreide menustructuur duikt, komt erachter dat de versterker naar keuze ook zelf bij een inkomend bronsignaal zichzelf in kan schakelen. Ook blijkt er een toonregeling en zelfs een parametrische loudness functie gekozen te kunnen worden. Een mooi bijpassende ranke, maar toch zeer solide uit massief aluminium vervaardigde afstandsbediening met druktoetsen voorzien van een precies drukpunt, completeert dit appetijtelijke totaalgeheel.
Tube or not be tubed
‘Last but not least’ is de toevoeging van een speciaal buizencircuit in de signaalweg een hele bijzondere optie. Een extra mogelijkheid (zonder buizen heet de A 8.3 overigens A 6.3) die prijstechnisch een prijsverschil van Ä 2.800,- omvat, maar deze duurste geïntegreerde versterker binnen het AVM gamma, wel een uniek en zeer onderscheidend geluidskarakter geeft. Het circuit is geënt op basis van de exclusieve AVM 803 T-buistechnologie en bevat een speciaal vervaardigde dubbele triodebuis met een extra verlengde anode. Binnen het circuit geeft een volledig onafhankelijke voedingseenheid elk buisje zijn eigen spanning. Dankzij de speciaal ontwikkelde AVM-circuitbeveiligingstechnologieën hebben alle OVATION 803 T-buizen een onverwacht lange levensduur van enkele tienduizenden uren.
Ovation MP 8.3
Zoals u ook min of meer zult verwachten wordt ook de Ovation MP 8.3 mediaspeler weer in die prachtig chique flightcase geleverd. Daarbij is het apparaat visueel bijna het evenbeeld van de bijbehorende A 8.3 geïntegreerde versterker en de uitstraling, behuizing en zelfs de afmetingen zijn dan ook grotendeels identiek. Wel zijn de twee grote draaiknoppen hier vervangen door meerdere identieke kleine druktoetsen. Bedieningsorganen die gelukkig wel weer fraai symmetrisch over het front zijn verdeeld. Links van het eveneens robuuste blauwe display zijn naast de stand-by toets, een vijftal druktoetsen voor de verschillende opties keurig naast elkaar geplaatst, terwijl aan de andere kant van het display een identiek aantal toetsen voor de discbedieningsfuncties zorgdragen. Een helemaal rechts geplaatste wat groter exemplaar zorgt voor het uitwerpen van cd’s. Uitwerpen? Jawel want in plaats van een immer kwetsbare lade, heeft AVM gekozen voor een hoogwaardige van Teac afkomstige speciaal voor AVM vervaardigde versie van hun ‘Pure cd’ slotdrive. Hoewel het gewicht van 11 kilo overeenkomstig lager uitvalt dan de massieve 22 kilo van de geïntegreerde versterker, zijn de afmetingen verder wel volkomen identiek en maakt ook dit apparaat een oer solide indruk. Zoals verwacht voor een high-end
mediaspeler die voor deze test net als bij de versterker weer in de uitvoering met het AVM 803 T-buizencircuit is uitgerust, is met name deze MP 8.3 in staat om zo’n beetje alle formaten en digitale standaards te verwerken die op dit moment op de markt zijn. Dit begint met de AVM X-Stream engine die muziek kan verwerken van Apple AirPlay 2, Spotify Connect, Roon Ready, Tidal, Qobuz, Highres Audio, UPnP, Webradio, Multiroom & Party Sync Mode en HiFi Bluetooth. Qua aansluitingen kan de gebruiker gebruik maken 2x S/PDIF Coax, 2x Optisch, 1x USB B asynchroon (galvanisch gescheiden) en 1x AES/EBU. Behalve de extra mogelijkheid om inkomende signalen door middel van upsampling en downsampling naar eigen behoefte aan te passen, wordt ook hier gebruik gemaakt van hetzelfde 384kHz/32bit en DSD128 (USB) digitale deel zoals dat ook bij de A 8.3 geïntegreerde versterker is toegepast. Last but not least wordt ook dit model weer met de mooi subtiel gestileerde maar wel degelijk zeer massief in aluminium uitgevoerde afstandsbediening uitgerust en is ook hier een venster in de dikke massieve bovenplaat aangebracht om het smetteloze en strak opgebouwde binnenwerk te kunnen bewonderen.
Voorbereidingen
Een beoogd topmerk in de luisterruimte ontvangen wat ik nog nooit eerder heb gehoord, is altijd ontzettend leuk en één van de leukste dingen die ik op dit vakgebied kan bedenken. Want hoe voelt alles aan, wat zijn de eigenschappen en vooral wat is de uiteindelijke geluidskwaliteit? In geval van deze AVM producten kan ik niet anders zeggen dan dat hun entree in de twee topklasse flightcases met hun volledig op maat gemaakte binnenwerk, vanaf het eerste moment veel indruk maakt. Ze dragen namelijk niet alleen bij aan het warme kwaliteitsgevoel wat je krijgt bij AVM als merk, maar zorgen er ook voor dat de apparaten letterlijk iedere soort transport zonder een enkel krasje kunnen doorstaan. Wanneer beide apparaten dan vervolgens uitgepakt voor mij op het rack staan, besef ik dat dit werkelijk mooie en smetteloos afgewerkte producten zijn. Ontwerpen die ondanks de bekende rechthoekige doosvorm, toch een heel eigen stijl en uiterlijk bezitten. Het kwaliteitsbesef is daarbij hoog en de slimme lichtindicatie om de lichtnetstekker op een juiste polariteit aan te sluiten wordt zeer gewaardeerd. Zoals bij al mijn testen lopen ook deze A 8.3 geïntegreerde versterker en MP 8.3 mediaspeler mee in mijn referentiesysteem. Ze wisselen daar mijn eigen referentie spullen af, terwijl zijdelings ook is vergeleken met andere high-end testproducten zoals dit keer afkomstig van het eveneens Duitse Brinkmann en het Amerikaanse Mark Levinson. Luidsprekers zijn behalve de bekende Master Contemporary C modellen van Rick Paap, ook een paar Dynaudio Heritage specials, Graham LS 5/5 en als runner op de piepkleine maar zeker ook fraai hoogwaardige Dali Menuet modellen. Als kabels maak ik gebruik van merken als AudioQuest, Nirvana Audio, Essential Audio Tools, Siltech en Kemp Elektroniks, terwijl ook de recent gearriveerde buitengewoon fraaie, gloednieuwe Siltech Classic Legend kabelreeks, uitstekende diensten in deze test verricht.
Luisteren A 8.3
Het recenseren van elektronica en zeker van merken die je niet kent, is altijd enorm fascinerend en intrigerend. Voor mij bevinden deze zich altijd in grofwerk twee kampen. Min of meer de grootste groep hanteert een herkenbare eigen signatuur en bezit bewust of onbewust een eigen klanksignatuur. Enerzijds is dit fijn en handig omdat je als recensent of ervaren consument zo’n merk meteen daaraan herkend, maar het kan ook een reden zijn om juist bij zo’n merk af te haken. De tweede zeer veel kleinere groep zijn merken die streven naar (bijna) signatuurvrije producten. Hier valt vaak veel minder snel een vinger op de klankmatige eigenschappen te leggen. Want wat je er ook op aansluit of wat voor muziek je er ook op afspeelt, het lijkt bijna wel een rechte draad met versterking. Groot voordeel is dat de muziek zoveel mogelijk ongehinderd kan worden doorgelaten. Maar een mogelijk nadeel kan zijn dat de muziek hier juist geen specifieke sound (die sommigen onweerstaanbaar vinden) meekrijgt. Gezien de al in het intro vermelde insteek van AVM zou je verwachten dat ze meteen bij de tweede groep zouden kunnen worden ingedeeld. Maar dit blijkt wat mij betreft toch nog niet zo vanzelfsprekend zijn. Want hoewel de techniek hier de muziek zeker uit de weg gaat, vind ik toch wel dat beide AVM producten een eigen signatuur bezitten! Noem het een soort van ‘omarmende’ en prettige sound. Maar ondanks alle accuratesse en stabiliteit vind ik het geen hyper neutrale of volstrekt karakterloze sound. Dat begint al met de best wat warme en ook iets afgeronde weergave in met name het top hoog. Het is zeker geen ‘kleurdoos’, maar een eigen klank heeft het zeker. Verder is het stereobeeld heel mooi breed en diep, is de detailweergave buitengewoon verfijnd maar wel met iets afronding en valt duidelijk een bijna buizen typische vulling en tonaliteit bij de (boven-)harmonischen waar te nemen. Denk hierbij tonaal een beetje in de richting van eveneens vrij rijke (hybride) transistormerken als Aesthetix, Ayre en Burmester. Helemaal neutraal wat mij betreft dus niet. Maar het is wel een type weergave die een grote groep muziekliefhebbers aan zal spreken. Afsluitend is een zeer sterk punt dat de balans geen moment veranderd. Want of je nu zacht of luid speelt, de rust en totaalindruk blijft precies hetzelfde.
Luisteren MP 8.3
Doordat de ervaren balans van de AVM A 8.3 versterker in de tonaal wat meer verzadigde, vloeiende en organische hoek zit, ben ik benieuwd wat er gebeurd als ik daar de bijbehorende MP 8.3 mediaspeler aan toe ga voegen. Met name omdat er nu nog een buizencircuit aan toe wordt gevoegd en dat voor een mogelijke toename van de tonale rijkdom zou kunnen zorgen. Maar zoals zo vaak is gelukkig niet alles wat je verwacht en blijken deze twee toppers, want dat zijn het, helemaal voor elkaar gemaakt! Want in plaats van rijker en ronder, wordt de weergave meteen nog soepeler, vanzelfsprekender, juist beter omlijnt en vooral tonaal meer neutraal zonder ooit de andere kant op te gaan. Dus kunt u het bekostigen, koop dan deze beide apparaten als combinatie en geniet van een nog hoger totaal niveau.
Muziek!
Nu kan ik ook van de mediaspeler alle eigenschappen weer afzonderlijk tot in detail gaan benoemen, maar wat mij betreft kunt u alles overnemen wat ik eerder heb geschreven over de versterker, maar dan in een ‘light’ vorm. Dus meer neutraliteit, wat minder uitbundige klankkleuren en dezelfde ‘feel’ en ‘touch’. Een heel bijzonder en treffend album om dit te illustreren is het recent uitgebrachte jazzalbum ‘Clique!’ van Patricia Barber. In dit geval niet het zelf geschreven zo vernieuwende repertoire waar ze bekend door is geworden, maar meer een intieme collage van negen wat minder bekende standards. Feitelijk is het een lijst met melodieën die ze tijdens haar haar inmiddels illustere carrière vaak als toegift heeft gespeeld. Hieronder klassiekers van Rodgers & Hammerstein, Stevie Wonder, Lee Hazlewood, Lerner & Loewe, Thelonious Monk en meer. ‘Clique!’ werd opgenomen door opnametechnicus en producer Jim Anderson in Studio 5 van Chicago Recording Company, vervolgens ook door hem gemixt bij Skywalker Sound en gemasterd door niemand minder dan Bob Ludwig bij Gateway Mastering. Wie bij het beluisteren van dit nieuwe album van deze inmiddels 66-jarige zangeres denkt aan het swingende en sfeervolle Café Blue, het drijvende Modern Cool of het super energieke A Fortnight In France, zal bij ‘Clique!’ in eerste instantie mogelijk wat teleurgesteld zijn. Maar al snel volgt het besef dat de luisteraar op een heel andere reis wordt meegenomen. Het is een route van sfeer, integriteit, een zeer goed op elkaar ingespeelde band en meer subtiele interacties. Toch is het ook voor mijzelf best even wennen na de enorme openheid, puntigheid en drijvende dynamische contrasten van de oudere albums. Toch valt er ook aan ‘Clique!’ veel te beleven en daar speelt het AVM duo zeker ook een belangrijke rol in. Want om zo’n op het eerste gehoor onspectaculair album toch spannend en meeslepend voor het voetlicht te brengen, vraagt ook hoge kwaliteiten van de rest van de set. Op dit AVM duo hoor ik namelijk wel iedere subtiele wending in de verschillende nummers. Hieronder bijvoorbeeld het bijna eindeloos uitklinken van de zeer goed geregistreerde piano, de levensechte gitaarklank van Neil Alger en de vrij droge maar tevens levensechte sax van Jim Gailloreto. Alles staat zeer goed in verhouding tot elkaar en door de lage stoorvloer van deze Duitse elektronica blijft de spanning tot zelfs in de meest zachte passages bij de originele DXD masters (https://www.nativedsd.com/catalogue/albums/imp7002dxd-clique/) volledig behouden.
Alle remmen los
Om het AVM duo afsluitend ook dynamisch aan de tand te voelen kies ik met veel plezier voor het prachtig gelaagde nummer Demons Of Pain van het Israëlische elektro duo Infected Mushroom op hun album ‘Coverting Vegetarians II’. Vervolgens ga ik verder met een vijftal nog nooit eerder uitgebrachte nummers op pas uitgebrachte super swingende ‘Jazz At The Pawnshop Late Night’ album (https://www.nativedsd.com/catalogue/albums/813543020271-jazz-at-the-pawnshop-late-night/). Om tenslotte grandioos te eindigen met een audiofiele gouwe ouwe uit alweer 1988. Ik heb het dan over de in Nederland helaas vrij onbekende Franse zanger Michel Jonasz en zijn ultrabas nummer Le Temps Passé. Deze dynamische uitsmijter van dik elf minuten is te vinden op zijn onovertroffen live album ‘La Fabuleuse Histoire de Mister Swing’. Wanneer ik start met Demons of Pain valt heel mooi de verfijning en gelaagdheid van het AVM duo te horen. Het klinkt gewoon heel mooi solide en kernachtig, maar aan de andere kant ook luchtig en betrokken. Hierdoor wordt precies de benodigde juiste toon geraakt en komt de muzikale boodschap van deze Israëliërs uitstekend over. Had ik het eerder in dit verhaal over de verschillende digitale implementaties in zowel versterker als mediaspeler. Uiteindelijk geef ik ondanks zijn op papier lagere resolutie, toch de voorkeur aan het DAC gedeelte in de MP 8.3 mediaspeler. Een gegeven wat ook bij de na 40 jaar nog opvallend goed bewaard gebleven ‘Jazz At the Pawnshop’ tracks voor meer rust en een grotere natuurlijkheid zorgt. Ook heel fraai is de voelbaarheid van het publiek, wat ondanks de ietwat opwarmende gloed van dit duo door de extra aanwezige voorbuisjes, ook buizen typisch meer holografische stereo gelaagdheid tot uiting brengt dan bij veel geheel transistor ontwerpen.
Rotsvaste stabiliteit
Bij de uitsmijter van deze test en de verlaagde elektrobas van Reggie McBride, gaan bij Le Temps Passé nu echt alle remmen los. Ik weet nog precies welke emotie en vooral sensatie ik voelde bij het in 1988 voor de eerste keer beluisteren van dit enorm theatrale en grotesk geëtaleerde nummer. Vooral de extreme dynamische erupties het voor die tijd ongelofelijk diepe en luide laag deden mijn toenmalige ouderlijk huis op de grondvesten schudden. Maar ook nu anno 2021 is het nog steeds een feest van herkenning en nog immer sensationeel. Zeker met de controle en stroom reserves van de A 8.3 versterker aangesloten op de grote en zeer potente 3-weg Graham LS 5/5, zijn enerzijds de rust en anderzijds de fysieke sensatie, klankkleurrijkdom en ‘jumpfactor’ ronduit spectaculair te noemen. Zoveel overtuigingskracht, souplesse, stabiliteit en grandeur staat voor echte high-end.
Conclusie
Erg fraai gebouwde uit Duitsland afkomstige high-end elektronica die bij de meeste muziekliefhebbers vanaf het eerste moment een flinke grijns op hun gezicht tevoorschijn zal toveren. Extra aantrekkelijk is daarbij dat AVM ook andere producten in een breed gamma vervaardigt. Want zo is er voor de kleinere portemonnee al een versterker/cd/mediaplayer combinatie te koop voor net onder de € 5000,-! Speelt geld minder een rol dan gaat het AVM gamma helemaal door tot zelfs een voor/eind versterker top combinatie die € 70.000,- moet opbrengen. Terug nu weer naar de hier besproken A 8.3 en MP 8.3. Twee absoluut originele ontwerpen die vooral zeer compleet zijn uitgerust, voortreffelijk tot in het kleinste detail mooi en gedegen zijn gebouwd en de koper het belangrijke stuk originaliteit bieden wat bij verschillende concurrenten inmiddels al geruime tijd verdwenen is. Dus zoekt u echt wat anders en onderscheidend, vind u perfecte bouwkwaliteit net zo belangrijk als een mooi uiterlijk en moet muziek u emotioneel kunnen raken? Dan zou dit AVM duo best eens hoge ogen bij u kunnen gooien en kan het boek ‘nieuw audiosysteem’ waarschijnlijk voor een flink aantal jaren weer gesloten blijven.
Prijzen:
AVM Ovation A 8.3 geïntegreerde versterker € 13.990,-
AVM Ovation MP 8.3 mediaspeler € 11.990,-
X-Fi high-end audio import, Tel: +31-624380328, e-mail: info@x-fi.nl, www.x-fi.nl
Reacties (0)