Een keer per jaar roept Masimo – de groep achter Bowers & Wilkins, Denon en Marantz – de internationale pers samen om hen een blik achter de schermen te gunnen. Dit jaar viel er veel te ontdekken. Deels onder embargo (en die informatie moet dus nog even geheim blijven), maar het blijft een fascinerende inkijk in de nieuwe ontwikkelingen in een van de grootste audiogroepen.
De dag staat vooral in het teken van het nieuwe kantoor met historische milestones, fraaie belevingsruimtes, een indrukwekkend klinkende maatwerk bioscoopruimte en, dus, de nieuwe producten waar we nog geen woord over mogen reppen. We zien met gepast ongeduld uit naar het officiële moment van de lancering ervan. Ik woon diverse presentaties bij van merk officials die zijn ingevlogen om de nieuwste producten te presenteren en een tipje van de sluier op te lichten over achtergronden, bouwwijze en designkeuzes. Vervolgens hebben we een indruk opgedaan van de award-winning Marantz Horizon-designluidspreker die niet enkel onderscheidend oogt, maar bovenal indrukwekkend klinkt. Deze luxueus gefabriceerde Horizon integreert naadloos in de HEOS-omgeving en is, evenals de high-end Marantz 10-series, getuned door Ogata-San van Shirakawa Audio Works in Japan.
Productnieuws
Waar ik niet meer op hoef te wachten is de aankondiging van de nieuwe AH-C500W en AH-C840NCW True Wireless IPX4-geclassificeerde in-ears van Denon. De AH-C500W in-ears hebben een comfortabel open ontwerp en de AH-C840NCW in-ears zijn voorzien van hybride actieve ruisonderdrukking en siliconen tips voor een optimale muziekbeleving. Beide in-ears worden geleverd met een handig laaddoosje. De C500W heeft hiermee een accuduur van 24 uur en de C840NCW rekt dit zelfs op tot 35 uur. Tenslotte krijgen we van Andy Kerr, Director of Product Management, een uitgebreide update over de nieuwtjes rondom de luidsprekers en hoofdtelefoons van Bowers & Wilkins. Ook hier kunnen we niet alles uit de doeken doen, maar gezien we kort op een jubileumjaar zitten zou het zomaar kunnen gebeuren dat er leuke tijden aankomen.
Ook nieuw is de derde generatie van de zeer succesvolle Bowers & Wilkins PX7 (lees hier de review). Zo op het eerste gezicht een vertrouwde aanblik met nieuwe kleurenopties, maar nadere inspectie leert dat er toch belangrijke verschillen zijn doorgevoerd. De nieuwe PX7S3 is namelijk compacter uitgevoerd voor een hoger draagcomfort. Het zachte materiaal van deze ‘vegan friendly’ PX7S3 is geheel vervaardigd uit melkveevriendelijk kunstleder en hiermee zal deze hoofdtelefoon een belangrijk deel van de head-fi liefhebbers aanspreken. De hoofdband is nu deugdelijker geconstrueerd en verwisselbaar. Ook zijn er extra microfoons opgenomen voor een verbeterde ruisonderdrukking. Deze zijn in een 360-graden meetbereik geplaatst voor de best mogelijke ruisonderdrukking. Ook zijn de microfoons voor het voeren van telefoongesprekken nu anders gepositioneerd voor een nog betere verstaanbaarheid.
De DAC, versterker en DSP-processing zijn in de nieuwe hoofdtelefoon nu gescheiden uitgevoerd. Ook het motorsysteem en de ophanging van de drivers zijn geheel herzien. Op technisch gebied zijn er zoveel veranderingen doorgevoerd dat er feitelijk nog maar één onderdeel gelijk is gebleven. Dat is de conus van de driver. Alles voor de best mogelijke geluidskwaliteit. Ik heb kort naar muziek via deze Bowers & Wilkins PX7S3 mogen luisteren en zonder het gras voor de voeten van mijn collega weg te maaien die de hoofdtelefoon heeft getest, kan ik alvast verklappen dat ik aangenaam verrast ben over de geluidskwaliteit. Wat levert deze PX7 S3 een ongedwongen dynamische en bovenal levendig stukje muziek. Deze series 3 maakt zo’n mooie kwaliteitssprong dat ik ervan overtuigd ben dat dit best wel eens een bestseller kan gaan worden.
In gesprek met… Andy Kerr
Tijdens het persevent is bovendien nog even tijd gevonden voor een kort interview met Andy Kerr, Director of Product Marketing bij Bowers & Wilkins. Andy is groot muziekliefhebber en schroomt niet na werktijd in de spotlights te treden door zelf de microfoon in de hand te nemen. Ook een gedenkwaardige beleving… Een veelzijdig mens die al vele jaren een belangrijke rol bij Bowers & Wilkins vervult en inmiddels beschikt over een schat aan kennis. Tijdens een interview stel ik hem de vraag hoe ze de sound van de artiest zo realistisch mogelijk van de Abbey Road studio’s naar de huiskamer overbrengen. De ogen van Andy beginnen te schitteren en willen zijn antwoord, voorzien van een Nederlandse vertaalslag, weer zo realistisch mogelijk naar jou overbrengen.
“Oké, goede vraag. Ik geloof dat muziek de oudste vorm van menselijke communicatie is. Ik geloof dat lang voordat mensen konden schrijven ze elkaar verhalen vertelden en de belangrijkste manier om de boodschap in dit verhaal over te brengen was door het op een melodie te zetten. Dit maakte het memorabel. Een lied is dus een verhaal. Mijn punt hierbij is dat niet elk lied je gelukkig hoeft te laten voelen, niet elk lied doet maar één ding. Het probeert een boodschap over te brengen. Het probeert te zeggen: ik voel dit en ik wil dat jij voelt wat ik voel. Wanneer je naar een muziekstuk luistert en het verandert jouw gevoel niet, dan is er iets niet goed gegaan. Muziek hoeft je niet gelukkig te maken, het kan je ook verdrietig of boos maken. Het lied kan je ertoe brengen door de kamer te rennen en iedereen te slaan of juist tegen het plafond te stuiteren omdat je er superblij van wordt en dit is helemaal niet erg.
Het punt is dat het niet onze taak is om de realiteit van een individu in een individuele ruimte te creëren, maar om de intentie te creëren die ze proberen over te brengen wanneer ze een nummer opnemen. Als je nu een opnamestudio binnengaat en je luistert naar iemand in een opnamestudio, dan krijg je een ander resultaat dan wanneer deze in een open veld zou staan. Dus het gaat niet om het geluid van de persoon, het gaat om het geluid van de persoon in de ruimte, in de opnamestudio, in de atmosfeer waarin ze het nummer opnemen. Dat onaangetaste en ongewijzigde gevoel is wat we zo goed als we dit kunnen proberen over te brengen. John (Bowers – red.) was hier altijd heel duidelijk over en zei al vanaf het allereerste begin dat het is niet onze taak is om iets te veranderen. Het is niet onze taak om een interpretatie van de beleving te creëren, maar om de beleving te leveren.”
Purity
“Het woord in de hifi-industrie dat ik dus het meest verafschuw en dat wij intern nooit gebruiken, is zuiverheid of reinheid (Engels: Purity – Red.). Ik heb het lang geleden verbannen en het mag wat mij betreft permanent worden verbannen uit de gehele muziekindustrie. Er is immers niets reins aan The Stooges. Er is niets reins aan Motorhead, weet je? Het is geen reinheid, het is realisme. Dat is het. Realisme. Ik wil de artistieke prestaties niet ontsmetten of aanpassen. Als de artiest niet kan zingen, maar toch rockt, prima. Dylan kan bijvoorbeeld niet zingen, maar ik houd van Bob Dylan. Nee, hij kan niet goed zingen, maar het is wel Bob Dylan. Geef me gewoon iets dat echt is, wat het ook is. Hoe brengen we dat vervolgens over op het thuisfront?
We hebben veel geluk dat ze (het thuisfront – Red.) het fijn vinden dat we actief een goede relatie met ze onderhouden. Ze laten ons toe in dat deel van het leven, we mogen veel luisteren en begrijpen wat ze leuk vinden. Deze dialoog gaat voortreffelijk beide kanten op. Ze vertelden ons bijvoorbeeld dat we in de 800D3-serie te veel kracht gaven aan de hoge frequenties. Dit hebben we vervolgens bewust veranderd en het met de D4 op een ander niveau gebracht. Dit is waarom D4-serie een beetje vloeiender klinkt. Dit was gebaseerd op de feedback van hen. Want als je niet naar hen luistert, naar wie moet je dan luisteren? De taak is dan altijd om deze feedback te proberen te vertalen, toch?

Model 10
Een 801 is het hoogst haalbare en het is natuurlijk altijd fijn wanneer je 50.000 euro aan budget te besteden hebt voor de techniek. Wij hebben hierbij ook het voordeel dat de 801 werd gebruikt om het originele muziekstuk in de (Abbey Road – Red.) opnamestudio te maken, dus dit is voor ons het referentiepunt voor wat het zou moeten zijn. Wanneer je vervolgens aan een 607 werkt, probeer je er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen, al weet je natuurlijk dat je niet hetzelfde wordt. Iets anders beweren zou onzin zijn. Maar je probeert het wel zo dicht mogelijk te benaderen.”, aldus Andy Kerr, Director of Product Management bij Bowers & Wilkins.
Persoonlijke luisterervaring
Afsluitend beluister ik in alle rust verschillende muziekstukken via een set Bowers & Wilkins 804D4-vloerstaanders. Deze worden aangestuurd door de nieuwe Marantz Model 10, LINK 10n en SACD 10. Een gouden trio dat muziekbeleving met persoonlijkheid naar me overbrengt, of er nu wordt gestreamd of dit via een sacd-schijfje wordt afgespeeld. Het ontwikkelteam heeft eveneens een geheel ontlede Model 10 klaarliggen zodat ik met eigen ogen kan zien en vooral met de vingers kan voelen met welke precisie deze high-end componenten uit de 10-serie zijn geproduceerd. De behuizing is geheel uit koper vervaardigd en het gewichtige front uit een massief blok aluminium. De draaiknoppen zijn zelfs van zware kogellagers voorzien waarmee deze heerlijk aanvoelen. De interne bouwwijze is misschien nog wel indrukwekkender. Nergens zijn verbindingskabels gebruikt, maar wordt er vertrouwd op zware OFC-koperen strips. Overal pronkt het trotse Marantz-logo en van welke hoek ik de techniek ook bekijk, ik word hier erg blij van.
Tot slot…
De bijeenkomst bij Bowers & Wilkins, Denon en Marantz in Eindhoven laat me zien dat het bedrijf zich maximaal inspant om de entertainment beleving optimaal op bezoekers over te brengen. In het kantoor met fraaie belevingsruimtes en vervolgens ook in jouw woonkamer. Waar Denon, Marantz en Bowers & Wilkins in de laatste decennia van de 20st eeuw de top in de markt vertegenwoordigde, heeft het met de introductie van de huidige generatie hifi (801D4, Series 10), head-fi (PX7S3 en PX8) en homecinema (AVC-A1H/A10H, AV10 en AMP10) weer een belangrijke nieuwe benchmark neergezet voor de gehele industrie waar jij en ik straks maximaal van zullen profiteren.
Bowers & Wilkins, www.bowerswilkins.nl
Marantz, www.marantz.nl
Denon, www.denon-hifi.nl
Reacties (0)