Dat design belangrijk is voor Dynaudio wordt snel duidelijk als we een rondleiding krijgen door het bedrijf. Te beginnen bij een museum van nagenoeg alle modellen die het 45-jarig merk ooit bouwde. Design kan natuurlijk op meerdere dingen slaan. Design als in het industriële design, hoe een product er uit ziet. Maar design is ook hoe het akoestisch in elkaar zit, hoe een weergever zal presteren. Beide zaken gaan hand in hand, stellen Stephen Entwistle, Senior Designer bij Dynaudio, en Marcus H. Abrahamsen, de jonge industriële designer van het bedrijf. Hij heeft zijn handen vol, want Dynaudio bouwt zowel hifi-speakers, inbouwmodellen, pro-audio voor studiogebruik en bedenkt audiosystemen voor autofabrikanten. Heel verschillende domeinen, maar de achterliggende filosofie tijdens het ontwerpen is altijd hetzelfde. “We kijken naar de geluidskwaliteit, design en de ‘fit and finish’”, legt Abrahamsen uit. Zeg maar: de bouwkwaliteit en afwerking. “Naargelang het beoogde product is een element misschien iets belangrijker dan een ander. Bij speakers voor studiogebruik kies je eerder voor een functioneel design dat het studioleven kan overleven en lang blijft werken.”
Boeiend om te observeren is ook de interactie tussen Entwistle, de ingenieur, en zijn collega van de afdeling industrieel design. Kan akoestisch design soms niet botsen met een mooi uiterlijk, vragen we ons af? “Dat is ook zo”, geeft het duo toe. “Maar omdat ze samenwerken doorheen het volledige ontwikkelproces, lukt het goed om beide zaken te verenigen.” Het vraagt ook een proces dat heel gestructureerd verloopt, beginnend met ruwe, goedkope prototypes uit karton die de basislijnen uitzetten. Zo krijgt iedereen al een idee van de gewenste afmetingen, bijvoorbeeld. Daarna wordt het geheel stelselmatig verfijnd en worden er duurdere mock-ups gebouwd uit een zachte kunststof. Het lijken haast beeldhouwwerken, en ze worden inderdaad gecreëerd door een ultra precieze CNC-machine. Pas daarna worden finale prototypes gemaakt die ook kunnen getest en verfijnd worden. Parallel daarmee wordt er ook nagedacht over kleuren en materialen. In een speciale designruimte hangt het vol met tekeningen en stalen van materialen, om tastbaar zicht te krijgen op wat pakweg een bepaalde houtfineer of kleur zal doen. “We werken ook meer en meer met virtual reality”, verklapt Abrahamsen. “Het is heel handig, want dan kunnen we ontwerpen in interieurs plaatsen en zien wat de impact is.”
Reacties (0)