Op bezoek bij Dynaudio in Denemarken – Geluidskwaliteit, design en afwerking

12 november 2022 8 Minuten 0 Reacties
Dynaudio

Met de elegante maar ook slimme Focus-luidsprekers presenteert Dynaudio een heel moderne familie. Een bevallig design wordt gekoppeld aan actieve versterking en streaming. Nieuw terrein voor het Deense merk? Ja, maar ook weer niet, zoals we ontdekten tijdens een bezoek aan het bedrijf in Skanderborg, Denemarken.

Dat design belangrijk is voor Dynaudio wordt snel duidelijk als we een rondleiding krijgen door het bedrijf. Te beginnen bij een museum van nagenoeg alle modellen die het 45-jarig merk ooit bouwde. Design kan natuurlijk op meerdere dingen slaan. Design als in het industriële design, hoe een product er uit ziet. Maar design is ook hoe het akoestisch in elkaar zit, hoe een weergever zal presteren. Beide zaken gaan hand in hand, stellen Stephen Entwistle, Senior Designer bij Dynaudio, en Marcus H. Abrahamsen, de jonge industriële designer van het bedrijf. Hij heeft zijn handen vol, want Dynaudio bouwt zowel hifi-speakers, inbouwmodellen, pro-audio voor studiogebruik en bedenkt audiosystemen voor autofabrikanten. Heel verschillende domeinen, maar de achterliggende filosofie tijdens het ontwerpen is altijd hetzelfde. “We kijken naar de geluidskwaliteit, design en de ‘fit and finish’”, legt Abrahamsen uit. Zeg maar: de bouwkwaliteit en afwerking. “Naargelang het beoogde product is een element misschien iets belangrijker dan een ander. Bij speakers voor studiogebruik kies je eerder voor een functioneel design dat het studioleven kan overleven en lang blijft werken.”

Boeiend om te observeren is ook de interactie tussen Entwistle, de ingenieur, en zijn collega van de afdeling industrieel design. Kan akoestisch design soms niet botsen met een mooi uiterlijk, vragen we ons af? “Dat is ook zo”, geeft het duo toe. “Maar omdat ze samenwerken doorheen het volledige ontwikkelproces, lukt het goed om beide zaken te verenigen.” Het vraagt ook een proces dat heel gestructureerd verloopt, beginnend met ruwe, goedkope prototypes uit karton die de basislijnen uitzetten. Zo krijgt iedereen al een idee van de gewenste afmetingen, bijvoorbeeld. Daarna wordt het geheel stelselmatig verfijnd en worden er duurdere mock-ups gebouwd uit een zachte kunststof. Het lijken haast beeldhouwwerken, en ze worden inderdaad gecreëerd door een ultra precieze CNC-machine. Pas daarna worden finale prototypes gemaakt die ook kunnen getest en verfijnd worden. Parallel daarmee wordt er ook nagedacht over kleuren en materialen. In een speciale designruimte hangt het vol met tekeningen en stalen van materialen, om tastbaar zicht te krijgen op wat pakweg een bepaalde houtfineer of kleur zal doen. “We werken ook meer en meer met virtual reality”, verklapt Abrahamsen. “Het is heel handig, want dan kunnen we ontwerpen in interieurs plaatsen en zien wat de impact is.”

Special Forty

Het is een kleine traditie in de hifi-wereld. Als je een merk gaat opzoeken, bezoek je vroeg of laat wel hun ‘museum’. Zo’n eigen collectie van voorbije producten heeft elk hifi-bedrijf, zo lijkt het, en biedt de bezoeker meteen een hele mooi overzicht van hoe een merk evolueert. Het is een wel heel mooie verzameling die Dynaudio uitstalt, heel volledig en met displays per tijdperk. Van het prille begin tot nu.  We zien de eerste Consequence-speaker bijvoorbeeld, uit 1983. Het is een potige houten luidspreker met opvallend gouden ringen rond elke driver, een design dat je tegenwoordig niet meer zou aanbieden. De grootste woofer is bovenaan, in een aparte behuizing gemonteerd.

Als we alle Dynaudio-modellen in het eigen museum zien staan, valt op dat er rond 2016 een grote stap wordt gezet. De afwerking van de luidsprekers lijkt opeens heel gesofistikeerd te worden, met knappe houtfineren en afgeronde behuizingen. Het merk zetten ook daarvoor stappen om akoestisch correcte ontwerpen te huwen met industrieel design. In de jaren tachtig ontstond zo de Facette, een heel bijzondere en schijnbaar hoekige luidspreker. Apart om te zien, nog altijd bewonderingswaardig en ook heel slim. Hoe het er uit ziet werd mede bepaald door het inzicht dat een speaker zonder parallelle wanden geen last zou hebben van staande golven.

Production of the Focus series at Dynaudio’s facility in Skanderborg.

Een mooi voorbeeld van de huidige aanpak binnen Dynaudio is de Dynaudio Special Forty, die in 2017 verscheen. Deze kleine boekenplankspeaker, die nog altijd te koop is, kon je krijgen in twee heel elegante afwerkingen. Zowel de Grey Birch High Gloss als de Red Birch High Gloss pronken met modieuze kleuren en riante vernisafwerkingen, maar het was vooral hoe er met verticaal lopende laagjes hout werd gewerkt dat een strak en uniek uiterlijk opleverde. Zo uniek, horen we later, dat wanneer de toenmalige kastbouwer verdween deze afwerkingen ook ophielden met bestaan. De nieuwe leverancier kon immers niet helemaal hetzelfde resultaat leveren. Dus werd er besloten om in plaats van een mindere tweede versie te maken, de pijlen te richten op twee nieuwe weelderige afwerkingen. Daarom dat je die Special Forty nu in Black Vine (donker met donkerrode accenten) en Ebony Wave (met een fraaie, golvende structuur) kunt krijgen – maar niet in rood of grijs. Wel een constante zijn de onderdelen die uit de hogere lijnen komen of er van zijn afgeleid, zoals de Esotar Forty-tweeter en de woofer.

Boeiend is ook het contrast tussen die Special Forty en de Heritage Special die vijf jaar later verschijnt. Deze gelimiteerde editie – je zal hard moeten zoeken om er nog een te koop te vinden – is net een verfijnde hommage aan de oudere Dynaudio-weergevers.

Dynaudio Focus50

De grote lancering van Dynaudio dit jaar is de Focus-familie. Een bekende naam voor wie het merk kent, want de Denen gebruikten het al eerder voor luxueuzere actieve speakers. De nieuwe Focus-lijn gaat een stuk verder dan zijn voorganger. Er zijn drie modellen: de Focus 10-boekenplankspeaker, de Focus 30 (een slankere vloerstaander) en de grote Focus 50-zuil. Hun vorm is telkens anders, maar wat ze bieden blijft hetzelfde. Dit zijn speakers met alles aan boord, incluis versterking, streaming, ingangen voor externe apparaten en – als je dat wenst – Dirac-kamerkalibratie. Je steekt ze in het stopcontact en je kunt muziek beluisteren. Aan de binnenkant zorgen versterkers van het Deense Pascal voor topprestaties. Typische Dynaudio-technologie, zoals de Cerotar-tweeter en de Esotec+-woofers met MSP-materiaal, leveren een weergave op hoog niveau. Aangezien de Focus mag gezien worden als een premiumproduct, is ook de buitenkant heel verzorgd. Dynaudio biedt vier kleuren aan, waaronder ook houtfineren afkomstig van een Italiaanse partner die duurzaam bomen teelt.

 

Jupiter

13 x 13 x 13 meter. Dat klinkt niet als bijzonder veel. Tot je opeens in de grote Jupiter-ruimte staat. Volgens Dynaudio betreft het de grootste testruimte voor luidsprekers in Europa. Z’n omvang is echt indrukwekkend, maar eigenlijk is de meetapparatuur nog verbazingwekkender. Speakers – “maar ook tv’s” – worden op een lift hoog naar het midden van de ruimte getild.

Dynaudio Jupiter

Via een automatisch proces draait een gigantische halve cirkel waarop tientallen microfoons zijn gemonteerd rond de weergever die moet worden getest. Op een relatief korte tijd kunnen er zo heel veel metingen worden gemaakt van een luidspreker. De ontwerpers kunnen met deze data hun ontwerpen finetunen. En dan weer meten. “Tegenwoordig vindt ongeveer dertig procent van de totale ontwikkeltijd in Jupiter plaats”, legt Entwistle uit.

“Niets in deze garage mogen jullie zien”

In 1994 ontstond er, bijna per ongeluk, een nieuwe afdeling voor het bedrijf. Volvo had plannen om een luxueuze sportieve coupé op de markt te brengen. Bij deze C70 hoorde een audiosysteem op hifi-niveau, iets dat de Zweden dachten dat Dynaudio zou kunnen bouwen. Tegenwoordig zijn er wel meer audiomerken die in zee gaan met autofabrikanten, maar toen was dat een heel innovatief idee. Drie jaar later was dat eerste systeem klaar en werd het beschikbaar als optie op de Volvo. In 2001 startte de samenwerking waarmee Dynaudio echt zijn naam maakte in de autowereld: met Volkswagen. Nu nog altijd kun je op bepaalde VW-modellen, zoals de Touareg, zo’n uitgebreid hifi-systeem krijgen.

Aan welke auto’s werkt Dynaudio nu? “Dat mogen we absoluut niet vertellen, want de NDA’s zijn waanzinnig streng”, krijgen we meteen te horen. We zien ergens op de parking, verstopt achter een container, in een flits een voertuig opgetuigd in zwart-witte camouflage. Welk merk? We herkennen het niet, maar horen later dat er momenteel vooral gewerkt wordt met Chinese bouwers van elektrische wagens. Dat brengt zijn eigen uitdagingen mee, vertelt Eike Peter Frost, de man bij Dynaudio die op vlak van automotive de contacten legt met de automerken: “Stroomverbruik wordt een heel belangrijke factor.”

Dynaudio

Junior Industrial Designer at Danish loudspeaker producer, Dynaudio, Katrine Timmermann, during the early stages of a new design, laying out the options of materials.

De hypermoderne garage die we betreden is zelfs opvallend leeg, en het merendeel van wat er wél nog staat is bedekt in witte doeken. “Dit is de Very Secret-ruimte. De Top-Top-Secret garage hiernaast mogen jullie zelfs niet betreden.” De meeste vragen krijgen dan ook een vriendelijk maar kordaat antwoord, van Frost: “Hierover kunnen we niet spreken”. Enkel een oudere Porsche SUV is nog present in de niet zo geheime werkruimte. Een wagen die we wél mogen zien, want het is een testbed en demovoertuig die ontwikkeld werd om te tonen wat kan. We denken spontaan terug aan het voorbije High End München, waar Dynaudio groot uitpakte met een legendarische Delorean. Je weet wel, de iconische wagen met de vleugeldeuren uit de ‘Back to the Future’-films. Dynaudio gaat namelijk meewerken aan een project om een exemplaar van deze wagen om te bouwen tot een elektrisch voertuig, de e-lorean. En daar hoort ook goede audio bij. Helaas zijn we net een dag te vroeg om deze jongensdroom te zien.

Reacties (0)