Review: Loewe klang s3 – Zeer uitgebreid muziekmonster

20 mei 2024 7 Minuten 1 Reacties
loewe-klang-s3-review-1

De Loewe klang s3 wordt vaak omschreven als een moderne tafelradio, maar in de werkelijkheid heeft het muzieksysteem meer om het lijf.

Zo’n uitgebreid muzieksysteem als de Loewe klang s3 maken ze niet gauw meer. Maar als zo’n product dan op de markt komt, dan is het vaak een opvallend verschijnsel. De laatste keer dat we een soortgelijke mediaspeler onder de loep namen, was voor de Teufel Musicstation. Hoewel de Loewe en de Teufel overeenkomsten hebben, zit er ook verschil in beide systemen. Zo beschikt de klang s3 over 120 watt aan vermogen, terwijl de Musicstation niet voorbij de 100 watt gaat. In de behuizing zitten vier speakers, ten opzichte van zes in de Teufel.

Loewe klang s3: meer dan een smart radio

Het gaat er natuurlijk nou net om wat je precies met die speakers en het vermogen doet – daarover later meer in deze recensie. Met de Loewe klang s3 kun je op veel verschillende manieren muziek afspelen. Op de doos staat de toevoeging van de term ‘smart radio’, maar daarmee doe je het muziekstation eigenlijk tekort. Want je, je kunt inderdaad via de fm-frequentie, DAB+ of internetradio muziek afspelen (of naar het nieuws luisteren), maar de Loewe kan zoveel meer. Zo is het onder meer mogelijk cd’s af te spelen. Ja, echt.

Nu klinkt dat anno 2024 misschien een beetje gek. Dit is namelijk een product dat oorspronkelijk in juni 2021 gelanceerd is. Maar omdat het zo’n opvallende verschijning is, en we vaker naar dit soort high-end audiounits kijken, vinden we hem toch een review waard. Je bent in staat drie soorten discs af te spelen in het systeem: de normale cd, cd-r en cd-rw. Met die laatste twee cd’s kun je zelf muziek branden op een schijfje. Meer dan vijftien jaar geleden deden we dat vaker dan nu – maar als consument is het handig om te weten wat er precies werkt.

Als je besluit muziek af te spelen via een gebrande schijf of via bluetooth, houd er dan rekening mee dat je gebruikmaakt van één van deze bestandsformaten: mp3, m4a, wav of flac. Dat zijn evenveel opties als bij de Musicstation. Helaas ben je wel aangewezen op een inmiddels verouderde bluetoothversie (namelijk 4.2) en alleen de aac-codec, wat erg mager is. Helemaal omdat het apparaat een prijskaartje van 549 euro heeft, zelfs na drie jaar na de oorspronkelijke lancering. Die prijs lag eerst op 679 euro, maar dan nog blijft dat punt overeind staan.

Verder is het mogelijk muziek vanaf een usb-bron af te spelen. Maar uit onze test blijkt dit alleen te werken met mp3-bestanden. Dat is wederom niet de beste kwaliteit (net zoals bij de codec), waardoor het systeem wellicht niet helemaal tot z’n recht komt. Tot slot kun je muziek via wifi afspelen. Dat gaat dan via Spotify, Amazon Music of Deezer, of elke dienst die Google Cast of Apple Airplay ondersteunt. Ook hier biedt de klang s3 meer opties aan dan de Musicstation. Maar inmiddels krijgen we het idee dat functionaliteit belangrijker is dan de audiokwaliteit.

Loewe klang s3 installeren en instellen

Kijken we naar het ontwerp, dan krijgen we dat idee niet. Daar staat vorm en functie op gelijke hoogte. Het enorm strak en premium ontworpen muziekstation presenteert alle benodigde knoppen bovenop en geeft direct toegang tot de belangrijkste afspeel- en bronopties. Daarnaast is er een compact lcd-kleurenscherm van 3,2 inch die precies laat zien waar je in het menu bent, en welke muziek je afspeelt. Dat is – indien beschikbaar – inclusief albumhoes. De volumeknop heeft een prettig draaimechanisme met een bevredigend kliksysteem per volumeniveau.

Je kunt er daarnaast voor kiezen de Loewe klang s3 te bedienen met de meegeleverde afstandsbediening, die een aantal knoppen meer aanbiedt dan op het systeem zitten. Zo kom je bijvoorbeeld sneller bij de equalizer. Wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken, dan raden we aan de optionele Loewe radio-app te downloaden. Die biedt eveneens toegang tot alles wat het systeem te bieden heeft en heeft ook een direct linkje naar een muziekstreamingdienst die je gebruikt. Ook kun je hier de equalizer wat sneller instellen dan elders.

Tijdens het installeren van de Loewe klang s3 is het belangrijk dat je de muziekspeler vlakbij een muur plaatst. Want we hebben gemerkt dat wanneer die op een tafel op bureau staat, zonder direct z’n audio te kunnen weerkaatsen, dat de audiokwaliteit wat tegenvalt. Het jammerlijke aan het ontwerp is dat je achterop de radioantenne- en usb-aansluitingen hebt, evenals de stroompoort. Ze zijn zo mooi uit het zicht gewerkt, maar daardoor ook minder goed toegankelijk. Daarmee hebben we de grootste nadelen qua ontwerp en installatie ook wel weer gehad.

Hoe klinkt de Loewe klang s3?

Gelukkig is de audio over het algemeen de sterkste factor van de Loewe klang s3. En dat terwijl die op toegankelijkheid en gemak al hoog scoort. Ergens hadden we wel iets meer een bredere soundstage verwacht, wat perfect bij grotere (huis)kamers zou passen. Maar in plaats daarvan brengt Loewe een wat intieme klankweergave ten gehore. Dat betekent dat de muziek soms ook wat smal klinkt en niet echt de breedte in gaat. Daardoor is de klang s3 heel goed geschikt als middel voor achtergrondmuziek tijdens feestjes of wanneer je zelf even in huis wil loungen.

Op de lagere volumes valt ook de basweergave een klein beetje tegen. Het is echt een minuscuul probleem – maar wel eentje dat mettertijd opvalt. Pas wanneer je klang s3 wat harder instelt, krijgt de basweergave volop de ruimte. Dat klinken zangers en zangeressen ook wat minder bedwelmd dan voorheen en krijgt alles gewoonweg meer lucht. Binnen de instellingen kun je de hoge en lage tonen verder afstemmen als je dat wil. Wij hebben veelal geluisterd naar het Pop-geluidsprofiel, aangezien die de meest aangename en warme sound levert.

Aangezien de Loewe klang s3 bedoeld is als slimme tafelradio, hoort daar ook een ander publiek of geluid bij. Maar met een prijskaartje van nog steeds 550 euro, hadden we – toegegeven – toch iets meer verwacht. Want tijdens het luisteren vroeger we ons af waarom je niet eenzelfde bedrag zou uitgeven aan een goede soundbar met subwoofer. Die kun je dan gebruiken voor je tv, feestjes en veel meer – en waarschijnlijk met een sound die net even wat helderder en breder klinkt. Maar goed, dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je zoektocht en voorkeuren.

Loewe klang s3 kopen?

Vergelijk je dit systeem met losse cd-spelers, die vaak niets anders doen, die zonder versterker of receiver en een set externe luidsprekers niet werken, dan is de Loewe klang s3 natuurlijk een koopje. Want dan haal je dus niet alleen een cd-speler, maar ook een digitale radio, streamingapparaat en lokale muziekspeler in huis, die een kamer op een prettige manier kan voorzien van een intieme muziekweergave. Het is wel extreem jammer van het gebrek aan meer audiocodecs en de verouderde bluetoothversie. Maar goed, het product is al drie jaar oud.

Onderaan de streep krijgen we nog steeds een beetje het idee dat Loewe vooral ingezet heeft op stijl en functie boven audiokwaliteit. Soms merk je het gebrek aan helderheid echt op en dat is dan zonde van de algemene audiokwaliteit, maar die momenten zijn spaarzaam. De doelgroep voor dit soort producten is wel wat beperkt. Maar als je hierna op zoek bent, dan is de klang s3 waarschijnlijk het apparaat voor jou. Al is het maar omdat je zelf naar je cd’s en de radio kunt luisteren, en wat jongere mensen in huis ‘gewoon’ hun muziek kunnen streamen.

8.0
loewe-klang-s3

Loewe klang s3