“De toekomst van luidsprekers is actief. En wij denken op termijn actieve speakers te kunnen bieden die moeiteloos kunnen concurreren met concurrenten die duizenden euro’s kosten.” Met dat sterke statement weet Henrik Reinholdtsen van Argon Audio meteen de aandacht te trekken. En dat voor twee redenen. Om te beginnen is er die nadruk op actieve luidsprekers, terwijl Argon bekend staat voor een veel breder aanbod aan audioapparaten. Streamers, compacte versterkers, draaitafels, hoofdtelefoons, audio-accessoires… het is allemaal te vinden op de website van het Deense bedrijf. Bovendien kwam Argon Audio in het verleden nooit over als een ‘challenger’ die zijn eigen plaats in de hifi-wereld wou opeisen. Maar dat komt omdat Argon nu niet langer het huismerk van weleer is.
Argon Audio begon als de leverancier van betaalbare audioproducten aan de Scandinavische HiFi Klubben-keten. Inmiddels gaat het Deense bedrijf op solotoer en heeft het grote ambities om te scoren met goede draaitafels en actieve speakers. “We denken een echte hifi-kwaliteit bereikbaar te maken voor een breder en jonger publiek”, zegt Chief Product Officer Henrik Reinholdtsen.
We willen het verschil maken
Argon Audio werd rond de eeuwwisseling opgericht in Denemarken. Het ontstond niet uit het niets, maar vormt meteen deel van het groter audio-imperium rond Peter Lygndorf. Hij staat bekend als de man achter Lygndorf-Steinway, DALI en Purifi, maar was veel eerder (in 1980) de oprichter van HiFi Klubben. In Scandinavië is deze winkelketen overal te vinden, en het is ook in Duitsland en Nederland sterk aanwezig met meerder verkooppunten. Argons initiële missie was betaalbare audioproducten bedenken en produceren die in deze winkels te koop zouden zijn. Dat lukte heel goed, maar in 2019 werd besloten dat Argon best wat ambitieuzer mocht worden. Daarom werd het Deense bedrijf verzelfstandigd en gestart met het ontwikkelen van een nieuwe lijn eigen sterke producten. De TT-4-draaitafel die recent getest werd in FWD Magazine is daar een mooi voorbeeld van. Het is een wat duurdere platenspeler die zelfs uitpakt met een innovatieve toonarm, waardoor het zich onderscheidt van de vele rivalen die zich eerder zelden bezighouden met technische verbeteringen.
Inmiddels blijven de Argon-producten wel beschikbaar in HiFi Klubben. “We profiteren ook heel veel van de feedback die we krijgen van de 800 werknemers van de winkelketen”, luidt het. Daarnaast zijn de producten ook elders te koop en online – en dat is echt nieuw. “Alles aan redelijke prijzen en altijd met een Scandinavische designesthetiek. Door te focussen op producten ontworpen in Denemarken, Scandi-design, een verrassend geluid en producten die gebruiksgemak voorop stellen, is Argon op koers om in Europa een favoriete leverancier van moderne audioproducten te worden.”
Met die strategie weet het merk soms enorm te verbazen, zoals met de Solo-streamer van 250 euro die een goed geïmplementeerde DAC combineert met uitgebreide streamingopties. Zelfs Roon. Het is eenvoudig lijkend kastje dat een manier biedt om een bestaand muzieksysteem helemaal te upgraden.
Het doel van Argon blijft wel nog altijd veel bieden voor een redelijk bedrag. “Je gaat van ons nooit opeens heel dure producten zien verschijnen”, zegt Reinholdtsen. “We willen niet ultragoedkoop zijn, maar producten uitbrengen die echt het verschil maken. Toestellen die een gat in de markt vullen en die echt veel waar voor je geld bieden. De bedoeling is niet dat we eindigen als een high-endbedrijf die met ‘unobtainium’ dingen bouwt en drivers bekleedt met diamant of zoiets. We willen hi-fi toegankelijk maken.”
Actief is de toekomst
Een van de eerste successen van het merk was de DAB1, een tafelradio van circa 150 euro en met een hip design. Dat werd snel gevolgd door enkele actieve speakers, luidsprekers met ingebouwde versterking. Nu is er binnen de audiowereld wel erkenning dat actieve speakers wel eens de toekomst van hifi kunnen zijn, maar toen vond je deze type enkel in studio’s. Inmiddels hebben merken als DALI en KEF gerealiseerd dat het samenvoegen van de elektronica en de luidspreker kan leiden tot een weergever die technisch veel beter presteert.
Het Deense merk zag die trend heel vroeg en heeft er daarom sterk op ingezet. Omdat er natuurlijk ook mensen zijn die liever werken met aparte toestellen, biedt Argon wel nog passieve luidsprekers en de compacte SA1 klasse D-versterker met ingebouwde Bluetooth-streaming. Kostprijs: 349 euro. Het assortiment actieve weergevers is echter veel uitgebreider. Er zijn momenteel zeven modellen, beginnend bij de Tempo A4 van 229 euro per paar tot de grote Forte A55-vloerstaanders van 849 euro. Die laatste pakt uit met functies die je op duurdere modellen soms niet vindt, zoals een toegewijde ingang voor een draaitafel. Op streamingvlak opteert Argon voor Bluetooth (met aptX- en AAC-ondersteuning). Een van de belangrijkste zaken is dat het merk inzet op ‘echte stereo’. Het biedt altijd een speakerpaar, niet een enkel toestel dat zogezegd stereo verspreidt. Er is ook altijd een mogelijkheid om de speakers te verbinden met de tv, via optisch of HDMI. Die laatste optie is er bijvoorbeeld bij de compacte FENRIS-speakers. “We willen graag aantonen dat een paar stereospeakers beter zal klinken dan een goedkope soundbar.”
Al pratend met Reinholdtsen is het duidelijk dat hij heel sterk in deze type producten gelooft: “Het is de toekomst.” Het is ook makkelijker geworden om goede actieve speakers te bouwen, zegt hij. “De technologieverbeteringen qua versterkertechnologie betekenen dat versterkers steeds kleiner worden en steeds efficiënter.” Achter de schermen wordt er ook verder gewerkt aan nieuwe actieve speakers, zelfs modellen met heel nieuwe technologie die veel duurdere rivalen gaan uitdagen. Maar daar kan de Chief Product Officer officieel nog niets over prijsgeven.
HiFi voor iedereen
Argon en Reinholdtsen weten duidelijk waarheen ze willen. En hoewel de Argon-topman zegt zelf te houden van echte high-end – hij kocht net een paar Epicon 8’en van DALI – wil hij het audiogebeuren toch toegankelijker maken. Naast actieve speakers is er een hoofdrol daarbij weggelegd voor platenspelers. Argon doet het daarmee héél goed – en dat bij een doelgroep die meestal hifi-winkels links laat liggen. “Het is krankzinnig hoeveel jongeren nu weer draaitafels kopen. Positief, want we willen net die mensen opnieuw in hifi geïnteresseerd maken. Dat doe je niet door producten te maken die ongelooflijk duur zijn. We willen hifi terug aan de mensen geven. Dat mag een zeer flauwe manier zijn om het uit te drukken, maar dat is echt waar het om draait bij ons.”
Reacties (0)