Trends consumentenelektronica 2022 en 2023: de markt in beeld

01 januari 2023 6 Minuten 0 Reacties
Blurred,Crowd,Of,Unrecognizable,At,The,Street

Tegen het einde van het jaar kijken we niet alleen naar de trends van de voorbije 12 maanden, maar blikken we ook vooruit op wat we het komende kalenderjaar verwachten. Dat doen we natuurlijk met al onze artikelen over audio, video, home cinema en smarthome, maar daarnaast kijken we met dank aan onder meer FIAR, onderzoeksbureau GfK en het ANP ook vanuit landelijke trends en cijfers naar de markt.

Macrocijfers consumentenelektronica

In de coronajaren kochten consumenten grotere tv’s en werd er flink geïnvesteerd in beter geluid in huis. Ook steeg de populariteit van draadloze oordopjes en noise cancelling headsets. Dat blijkt uit de jaarcijfers 2021 van brancheorganisatie FIAR (audio, imaging en tv), uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK en halverwege het jaar gepubliceerd.

In 2021 was de audiovisuele markt nog volop onder invloed van de pandemie. Thuiswerken, geen vakanties in het buitenland en een gebrek aan ander entertainment drukte een grote stempel op de keuze voor consumentenelektronica. De eerste gegevens van 2022 laat inmiddels een hele andere markt zien. De verkoop van audiovisuele apparaten is flink gedaald sinds de inval van Rusland in Oekraïne. De politieke onrust en de stijgende prijzen zorgen ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.

In de cijfers van GfK is te zien dat het consumentenvertrouwen al sinds het vierde kwartaal van 2021 daalt. De hogere kosten van productie en transport leiden tot hogere prijzen. De grondstofprijzen stegen in het geval van lithium zelfs met 268%. Ook steeg de prijs van ruwe olie (+59%), staal (+7%), aluminium (+58%) en koper (+8%).

Vanaf de order in China tot aflevering in Nederland december 2021 duurde het 80 dagen terwijl dit een jaar eerder nog op 53 dagen lag. De verlenging van de doorlooptijd wordt onder meer veroorzaakt door het coronabeleid in China en personeelsgebrek bij fabrieken en havens. Een situatie die door de geopolitieke ontwikkelingen nog niet verbeterd is.

Positief effect

De daling van het consumentenvertrouwen zet verder door in het eerste kwartaal van 2022 en daar voorbij. Er is een duidelijke daling te zien in de verkoop van consumentenelektronica de week van de Russische invasie van Oekraïne. De consument let meer op zijn uitgaven nu de vaste lasten, met name (door) de energieprijzen, flink stijgen.

Tegelijkertijd wordt er op moment van schrijven een positief effect verwacht voor het slotstuk van het kalenderjaar. Frank Rozenberg, voorzitter FIAR: “Het jaar 2021 liet voor de gehele branche een vrijwel gelijk beeld zien ten opzichte van 2020. Dit jaar is somber gestart, maar evenementen als WK, EK en Formule hebben altijd een positief effect op verkoop van TV’s. Daarnaast zijn er nog drie piekverkopen: BTW dagen van Media Markt, Kerst en de belangrijkste: Black Friday. Overigens groeit online aankopen ook op die piekdagen ten koste van offline. Inmiddels is het aandeel online aankoop in CE 40%. Maar, we zijn er als samenleving natuurlijk het meest gebaat bij als we de pandemie, de oorlog in Oekraïne en de daardoor veroorzaakte inflatie snel achter ons kunnen laten.”

Verzadiging slimme speakers

De markt voor slimme speakers groeit niet meer. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders. Zo’n 1,8 miljoen huishoudens zijn momenteel in het bezit van een slimme speaker. Dat is gelijk aan de cijfers van 2021. Er is bovendien weinig perspectief op groei, aangezien slechts 1% van de Nederlanders van plan is nog een slimme speaker te kopen en het gemiddelde bedrag dat men aan zo’n speaker uitgeeft licht is gedaald: van 325 naar 312 euro.

Deze bevindingen geven volgens Multiscope een sterke aanwijzing dat de markt voor slimme speakers in de nabije toekomst niet meer gaat groeien.

Het belang van de fysieke winkel

Eerder schreven we over de ontwikkelingen uit de wereld van online verkopen, logischerwijs in een stroomversnelling geraakt door de wereldwijde pandemie en het af en aan sluiten van fysieke winkels. In deze nieuwe editie kunnen we daar een hele mooie trend tegenover zetten: uit onderzoek van Mood Media blijkt namelijk dat consumenten toegewijd blijven aan het opzoeken van ‘in-store ervaringen’.

“Er is geen discussie meer over de vraag of mensen na de pandemie terugkeren naar de fysieke winkel”, zegt Wim van der Stelt van Mood Media. “Ze zijn terug. Nu moeten we ons concentreren op hoe we het beste kunnen inspelen op de aanhoudende vraag naar digitaal ondersteunde en sfeerrijke, persoonlijke ervaringen.”

Maar liefst 71 procent van de consumenten wereldwijd geeft aan dat ze nu net zo vaak of zelfs vaker in fysieke winkels winkelen dan vóór de pandemie. 77 procent geeft zelfs aan de voorkeur te hebben voor een echte winkel wegens de aangename sfeer. Tel daarbij op dat consumentenelektronica en toch zeker hifi sowieso een product is dat je liever in een winkel koopt, en we gaan er voorzichtig vanuit dat de dealers uit ons netwerk ook in 2023 weer volop echte mensen zullen mogen ontvangen, naast de aankopen in de digitale winkelmand.

Einde aan kabelspaghetti smartphones en tablets

Dat eindeloze wisselen tussen oplaadkabeltjes, die volle bureaulade met gedateerde modellen en altijd op het verkeerde moment de verkeerde kabel ook zo beu? Dan is er goed nieuws. Alle telefoons en tablets in de Europese Unie moeten vanaf eind 2024 met één USB-C-kabel opgeladen kunnen worden. Dat is de uitkomst van een stemming die begin oktober in het Europees Parlement plaatsvond. Eerder werd al een Europees akkoord bereikt over een universele lader voor consumentenelektronica, maar daarover moest nog wel formeel worden gestemd. Volgens het Parlement wordt het hiermee voor consumenten makkelijker om apparaten op te laden, maar zorgt het ook voor een forse vermindering van elektronisch afval, omdat mensen hun kabels voor meerdere producten kunnen gebruiken.

Sterke groei refurbishment

Over recycling en duurzaamheid gesproken, Back Market, ’s werelds grootste marktplaats voor hoogwaardige refurbished elektronica, ziet in Nederland een sterke groei van de vraag. Een refurbished apparaat, bijvoorbeeld een smartphone, tablet of laptop, is gecontroleerd en opgeknapt door experts. Waar nodig worden onderdelen vervangen en krijgt de software een update. Zo is het mogelijk om een betaalbaar apparaat aan te schaffen dat toch als nieuw is. Op het platform Back Market zijn inmiddels 1.700 refurbishers actief die hun producten na een streng selectieproces mogen aanbieden. Vorig jaar kochten Nederlandse consumenten in totaal voor ruim 500 miljoen euro aan refurbished elektronica. Naar verwachting is dat in 2027 ruim 1,09 miljard euro. Refurbishment verlengt de levensduur van elektronica. Daardoor neemt de hoeveelheid e-waste (weggegooide elektronica) af. Dat betekent minder gebruik van grondstoffen en minder CO2-uitstoot.

Reacties (0)