Review: SwitchBot Pan en Tilt Camera – goede prijs-kwaliteitsverhouding

22 mei 2022 + 10 minuten 0 Reacties
SwitchBot Pan en Tilt Camera

Slimme beveiligingscamera's heb je in alle soorten en maten en vooral ook in erg veel verschillende prijsklassen. De SwitchBot Pan en Tilt Camera wil het anders doen. Het wil geavanceerde functies bieden voor een erg scherpe prijs. Is dit één van de betere beveiligingscamera's in het budgetsegment?

In de basis is de SwitchBot Pan en Tilt Cam misschien vrij standaard. Het is een slimme beveiligingscamera met een 1080p-resolutie, nachtzicht en tweewegcommunicatie. Je kunt dus communiceren met eventuele ongewenste bezoekers. Wat de camera uniek maakt in deze prijsklasse zijn de zogenaamde Waypoints, Cruise Plan en ‘Privacy Mask’. De camera kan actief vooraf ingestelde punten bewaken, snel schakelen en kan helemaal wegdraaien wanneer privacy vereist is. Daarnaast is er automatische tracking aanwezig. De camera moet automatisch mensen volgen waarbij de camera 360 graden kan draaien en 115 graden kan tilten, oftewel verticaal bewegen.

Uniek is dat je deze 360 graden camera van SwitchBot niet alleen neer kunt zetten, maar ook aan het plafond kunt hangen. Dan hangt de camera dus op z’n kop, maar dit wordt automatisch gecompenseerd zodat je de beelden niet op de kop bekijkt. En door de automatische tracking komt de camera aan het plafond erg goed tot z’n recht. Uiteraard kan je de camera combineren met alle sensoren van SwitchBot en kun je beelden lokaal opslaan op een micro-sd-kaart (tot 128 GB). Het goede nieuws is toch ook vooral de zeer lage prijs. Je koopt de SwitchBot Pan en Tilt Camera al voor 29,99 euro.

Design en bouwkwaliteit

Echt spectaculair kunnen we het design van deze SwitchBot Pan en Tilt Camera niet noemen. Het design lijkt zo van een vergelijkbare 360 graden camera te komen die je koopt bij winkelketen Action of bij de Kruidvat. Een beetje dertien-in-een-dozijn dus, maar de camera is wel een stukje compacter. Het bovenste deel kan 360 graden draaien ten opzichte van de voet en de cameralens kan ook verticaal in de behuizing bewegen. Zo wordt de ‘Privacy Mask’ ingeschakeld. In plaats van de lens zie je dan het logo van SwitchBot.

Achterop vinden we de usb-aansluiting voor de stroom en de speaker. Dit model werkt niet op een accu en moet dus echt in het stopcontact gestoken worden. De meegeleverde stekker is vrij lang, dus dat maakt de camera relatief flexibel qua plaatsing. Onderop vinden we een mogelijkheid om een bevestigingsplaatje te monteren. Je kan de camera dus niet alleen neerzetten, maar ook aan het plafond hangen met de meegeleverde schroeven en het montageplaatje. De camera aan de muur hangen is niet echt handig, want dan kan de camera niet goed rondkijken.

De SwitchBot Pan en Tilt Camera is gemaakt van wit plastic, maar het oogt niet goedkoop. De camera is vrij degelijk gebouwd en lijkt enigszins tegen een stootje te kunnen. Je kunt de camera niet buiten gebruiken. De micro-sd-kaart plaats je onder de lens. Laat de camera naar boven kijken en de sleuf voor het geheugenkaartje wordt zichtbaar.

Installatie en de app

In tegenstelling tot veel sensoren van SwitchBot, die ook via Bluetooth werken, is dat hier niet het geval. Je moet de camera via de SwitchBot-app (iOS en Android) verbinden met je wifi-netwerk (alleen 2.4 GHz) en de QR-code scannen. Dat is eigenlijk alles. Binnen een minuut was de camera geheel gebruiksklaar en dat is natuurlijk razendsnel.

De SwitchBot-app hebben we vaker gebruikt en is redelijk overzichtelijk. Eigenlijk kun je het goed vergelijken met een Tuya-app zoals Smart Life of LSC Smart Connect, maar dan met net wat meer mogelijkheden. Vanaf je thuisscherm zie je al je geinstalleerde producten en verder heb je Scenes om producten met elkaar te laten samenwerken, Shop voor de reclame en Profile voor de persoonlijke instellingen. Klik op de zojuist toegevoegde camera en je komt in een apart menu met de liveview en alle cameramogelijkheden. Het leuke is dat het net weer even anders in elkaar steekt dan bij beveiligingscamera’s van andere merken. Vanaf het liveview-scherm heb je onderaan een serie knoppen voor het maken van een screenshot, opnemen van een video of voor het inschakelen van de tweewegcommunicatie. Ook vind je hier direct alle knoppen voor privacy mode, motion tracking, motion detection en de gallery en playback voor het terugkijken van de beelden. Het lijkt misschien wat veel, maar het is zo opgebouwd dat de functies snel en overzichtelijk bereikbaar zijn. Leuk is ook het joystickje, waarmee je zelf met de camera rond kunt kijken.

Wil je net even wat meer instellingen? Druk op de drie rode puntjes bovenaan het scherm om de instellingen te openen. Hier kun je erg veel naar wens aanpassen. Van nachtvisie tot lokale opslag en van de bewegingsdetectie tot het ‘flippen’ van het beeld wanneer je de camera juist aan het plafond wil hangen. Leuke extra’s zijn ‘Cruise’, voor het aanzetten van de cruise control van de camera, waarna deze op vooraf ingestelde tijden zelf rond gaat kijken, en de ‘Preset Point Settings’, waarmee je vooraf ingestelde punten kunt opslaan, bijvoorbeeld waar de sensoren van SwitchBot zich bevinden. Bij Scenes stel je gemakkelijk automatiseringsregels in via het als/dan-principe en kun je de camera laten samenwerken met de sensoren van SwitchBot. SwitchBot ondersteunt Google Assistant en Amazon Alexa met deze camera. Je kunt vragen de livestream op de Nest Hub of Echo Show te tonen en je kunt ook via tweewegcommunicatie via het slimme display praten.

Beeldkwaliteit en geluid

Hoe uitgebreid de verschillende functies van deze camera ook zijn. De beeldkwaliteit van de SwitchBot Pan en Tilt Camera behoort helaas niet tot de top. De 1080p-resolutie zal in de meeste gevallen voldoen, maar echt scherp kunnen we het niet noemen. Het is allemaal al vrij snel wat pixelig. Ook heeft de camera moeite met licht en donker tegelijk. Laat de camera naar een raam kijken en het verschil tussen licht van buiten en donker binnen blijkt een hele opgave te zijn, waarbij het felle buitenlicht direct uitgebeten wordt. Een ander minpunt is het zogenaamde ‘lachspiegeleffect’. De fisheye-lens overdrijft nogal. Alleen het exacte midden staat in de juiste verhouding, daarbuiten begint alles al snel scheef te staan en zijn de verhoudingen zoek.

Laat je de camera echter gewoon in huis rondkijken, dan zal de beeldkwaliteit in de meeste gevallen prima voldoen. Het nachtzicht is tot op een paar meter wel echt goed te noemen. Het grootste nadeel is eigenlijk de kijkhoek. Het beeld is namelijk vrij smal, waarbij het lijkt alsof er continue ingezoomd wordt.  Je moet de camera dus wat verder weg plaatsen dan je wellicht zou wensen. Het plafond zou door de smallere kijkhoek ideaal zijn, en dat kan ook met het bevestigingsplaatje en de mogelijkheid om het beeld te flippen, maar waarschijnlijk willen de meeste mensen deze camera gewoon neerzetten. Een strategisch goede plek uitzoeken blijkt bij dit model dus wat lastiger te zijn.

Het geluid is overigens prima in orde. Je bent vanaf je smartphone goed te verstaan via de camera en ook andersom kun je alles goed verstaan met helder geluid en een goed volume. We hebben wel eens een slechtere audiokwaliteit gezien bij dergelijke goedkope camera’s, maar bij de SwitchBot Pan en Tilt Camera voldoet het geluid uitstekend.

SwitchBot Pan en Tilt Camera in gebruik

Wat direct opvalt aan de SwitchBot Pan en Tilt Camera is de betrouwbaarheid. Je krijgt direct notificaties bij beweging. Alhoewel een ingebouwde sirene mist, is deze camera ideaal om samen te laten werken met de andere producten van SwitchBot. Zo kan je bepaalde trigger points instellen. Gaat de deur- en raamsensor af? De camera draait meteen naar deze deur- en raamsensor en gaat opnemen. Gaat er aan de andere kant van de kamer een bewegingssensor af? De camera draait richting de bewegingssensor en begint te filmen. Let wel dat je voor deze samenwerking met de sensoren ook de SwitchBot Hub nodig hebt.

Ook leuk is het Cruise Plan, in feite een soort cruise control voor je camera. Je kunt bepaalde momenten of tijden instellen waarbij de camera zelf rond gaat kijken of alles nog in orde is. De camera kijkt dan in 360 graden rond, maar zal ook verticaal gaan kijken of er boven of onder iets aan de hand is. En ziet de camera een ongewenst persoon? Dan zal deze je automatisch blijven volgen. En deze automatisch tracking werkt echt goed. De smalle kijkhoek valt hier wel op, want als je te dicht bij de camera staat, dan raakt deze je kwijt. Van een afstandje werkt het echter prima. Eventuele ongewenste bezoekers zijn altijd goed in beeld en worden door het huis gevolgd.

Een andere leuke extra van deze camera ten opzichte van vele andere budgetmodellen is de ‘Privacy Mask’. Hierbij draait de lens naar onder in de behuizing en komt het SwitchBot-logo tevoorschijn. De camera kan je nu dus niet opnemen. Combineer ze bijvoorbeeld met de NFC-tag van SwitchBot naast je voordeur. Schakel alle sensoren en de camera’s in als je weggaat door je telefoon er even tegenaan te houden. En kom je thuis? Weer even je telefoon bij de NFC-tag houden en de sensoren stoppen met alert zijn en de cameralens draait weg in de behuizing. Zo schakel je het hele alarmsysteem in en uit door even je telefoon er bij te houden. Het werkt allemaal erg goed bij deze camera en voor de prijs van 29,99 euro is het ongelofelijk welke mogelijkheden je allemaal krijgt. Jammer van de smalle kijkhoek, maar kun je daar doorheen kijken dan is dit een erg fijne camera in gebruik die perfect samenwerkt met andere SwitchBot-producten.

De SwitchBot Pan en Tilt Camera is niet alleen een fijne toevoeging aan het SwitchBot-assortiment, maar kan ook standalone erg goed gebruikt worden. Deze slimme beveiligingscamera heeft erg veel te bieden voor een lage prijs. De beeldkwaliteit kan beter en de smalle kijkhoek is storend, maar de automatische tracking, het privacymasker, lokale opslag, cruise plan, de samenwerking met SwitchBot-sensoren en de mogelijkheid om de camera ook op het plafond te hangen maken een aankoop absoluut de moeite waard.

8.0
SwitchBot Pan Tilt Cam-2

SwitchBot Pan/Tilt Cam