Review: Netatmo Smart Alarm – een veilig huis zonder abonnement

25 januari 2020 + 10 minuten 0 Reacties
Netatmo

Het Netatmo Smart Alarm bestaat uit de Netatmo Welcome Camera, de Netatmo Smart Indoor Siren en drie slimme deur- en raamsensoren. Onderling kunnen de producten samenwerken om jouw huis van een optimale beveiliging te voorzien. Hoe bevalt het Netatmo Smart Alarm in de praktijk? We vertellen je er alles over in deze review.

Wat is het?

Vorig jaar heb je de review van de Netatmo Welcome Camera al bij ons kunnen lezen. Collega Martijn beoordeelde de slimme beveiligingscamera met het cijfer 8,5. Het Netatmo Smart Alarm bestaat echter niet alleen uit de Welcome Camera, maar komt ook met een slimme sirene en drie deur- en raamsensoren. De basis is altijd de Welcome Camera. Vanuit dit product kun je zelf accessoires aanschaffen en toevoegen. De Netatmo Welcome Camera heeft een adviesprijs van 199,99 euro. De slimme binnensirene kost 79,99 euro en de drie slimme deur- en raamsensoren hebben een adviesprijs van 99,99 euro. Via de website van Netatmo kun je ook een pakket kopen met al deze producten samen. Dit pakket heet het Netatmo Smart Alarm en levert je 30 euro korting op de aanschafprijs op. Dit pakket kost 349,99 euro.

Netatmo Welcome Camera

Het hart van het Netatmo Smart Alarm is de Netatmo Welcome Camera. Dit is niet alleen de beveiligingscamera van het systeem, maar tevens het hart van het gehele alarmsysteem. In feite doet het dus meteen dienst als hub voor de slimme sirene en de deur- en raamsensoren.

Wat ten eerste opvalt is het uiterlijk van de Welcome Camera. Netatmo doet daadwerkelijk iets anders met het uiterlijk van een beveiligingscamera ten opzichte van de concurrentie. De Welcome Camera heeft een unieke aluminium behuizing in een kokervorm. Hierdoor valt de camera niet op in je interieur. Sterker nog, de meeste mensen zullen de Welcome Camera ook helemaal niet herkennen als camera. De vorm komt echter wel met een keerzijde. De smalle en hoge koker kun je niet ophangen, maar enkel ergens opzetten. Daarnaast is de camera niet draadloos, maar sluit je deze via de micro-usb-aansluiting achterop het model aan op het stopcontact. Het is dan ook jammer dan de stroomkabel vrij kort is. Het feit dat je de camera niet kunt ophangen en de korte stroomkabel zorgen ervoor dat je helaas niet zo flexibel bent in de plaatsing van deze camera.

Een ander belangrijk punt is dat de camera niet nieuw is. Als onderdeel van het Netatmo Smart Alarm is het gehele beveiligingssysteem een nieuw product van het Franse bedrijf Netatmo, maar de hardware van de Netatmo Welcome Camera is inmiddels al meer dan vijf jaren oud. Dit product werd al in 2015 gepresenteerd en is in datzelfde jaar op de markt verschenen. Alhoewel er op dat moment nog veel belangrijke functies misten, heeft het Franse bedrijf de camera continue voorzien van nieuwe software-updates. En dat is de kwaliteit alleen maar ten goede gekomen. Ondanks de leeftijd van de hardware kan de Netatmo Welcome Camera nog altijd met de beste camera’s van dit moment mee. Je kunt zelf kiezen of je de camera via wifi wilt verbinden of via een netwerkkabel. Wifi bleek gedurende de testperiode echter goed genoeg om altijd betrouwbare meldingen te krijgen. Een minpuntje is wel de warmte. De behuizing van de camera wordt namelijk behoorlijk warm. Je kunt de camera wel gewoon aanraken, maar iets meer koeling was fijner geweest.

De camera filmt in maximaal 1080p. Alhoewel het geen topper is als we de beeldkwaliteit vergelijken met enkele andere camera’s die op dit moment op de markt verschijnen, zal de beeldkwaliteit zeker wel voldoen voor datgene waar je hem voor gebruikt. Nachtvisie is ook aanwezig en levert heldere beelden op. Wat mist is tweewegcommunicatie. Je kunt dus niet communiceren vanaf je smartphone met diegene in huis. De camera neemt wel audio op tijdens het filmen en dat is helder genoeg om gesprekken te kunnen verstaan.

Tot nu toe klinkt het als een standaard beveiligingscamera waarvan er al zoveel op de markt zijn. Wat de Netatmo Welcome Camera anders doet dan andere modellen is dat je geen abonnement nodig hebt. Je hebt alle functies direct tot je beschikking zonder dat je maandelijkse abonnementskosten hoeft te betalen. En dan is het helemaal fijn dat deze camera over gezichtsherkenning beschikt. Deze gezichtsherkenning zorgt er ook voor dat je deze camera op een andere manier zult bedienen dan veel andere beveiligingscamera’s. Je hoeft deze camera niet handmatig aan of uit te zetten. Het staat in principe altijd aan. Door middel van de gezichtsherkenning weet de camera of het actie moet ondernemen. Bekende gezichten zal het gewoon negeren, maar zijn er onbekende indringers? Dan heb je via de app diverse mogelijkheden om hier mee om te gaan. Het kost je ongeveer twee weken om de camera de bekende gezichten goed aan te leren, maar heb je dit eenmaal voor elkaar dan zul je hier geen omkijken meer naar hebben.

De beeldkwaliteit is goed, maar niet fantastisch. De hardware is ook al vijf jaren oud.

In feite maakt de Welcome Camera onderscheid tussen twee scenario’s. Scenario 1 is het uit-scenario. Niemand is dus thuis en de camera houdt nu alles in de gaten. Scenario 2 is wat de camera moet doen als er wel iemand met een bekend gezicht thuis is. Bij beide scenario’s kun je onderscheid maken tussen onbekende personen, bekende personen, beweging, huisdieren en alarmen. Per situatie kun je aangeven of er beelden opgenomen moeten worden of dat je notificaties wilt ontvangen. Door middel van geofencing (gps-locatie door middel van je smartphone) weet het systeem of je thuis of weg bent en dit werkt redelijk goed. Indien gewenst kun je alsnog handmatig aangeven dat iedereen het huis verlaten heeft.

De gezichtsherkenning werkt verrassend goed en de camera blijkt een betrouwbare partner te zijn op het gebied van thuisbeveiliging. Bij iedere onverwachte situatie worden er beelden opgenomen en krijg je notificaties te zien op je smartphone. Notificaties komen echter wel met een vertraging van vijf tot tien seconden binnen op je smartphone. Dat is niet erg, want de camera neemt wel direct op zodra er beweging wordt gedetecteerd, zodat je geen beelden zult missen.

Beelden worden automatisch lokaal opgeslagen op de meegeleverde sd-kaart van 16 GB. Alhoewel je behoorlijk wat beeldmateriaal in 1080p kunt opslaan op 16 GB, raakte de geheugenkaart wel redelijk snel vol als je continue je gezin of huisgenoten op blijft nemen. Gelukkig kun je zelf aangeven of beelden na een week automatisch verwijderd moeten worden. De beelden van jouw huis verlaten de camera niet, waardoor dit op het eerste gezicht een privacyvriendelijke camera lijkt te zijn. Naast de lokale opslag heb je optioneel ook de keuze om beelden op je Dropbox of ftp-server te plaatsen. Dit is geheel optioneel, maar zoals je verderop kunt lezen is het eigenlijk onmisbaar voor je thuisbeveiliging.

Netatmo Smart Siren

Door alleen gebruik te maken van de Netatmo Welcome Camera kun je alles goed in de gaten houden wanneer je niet thuis bent. Het schrikt echter geen potentiële indringers af. De camera is niet voorzien van een alarm. Inbrekers staan dus wel op beeld, maar hebben wel de mogelijkheid om ondertussen je huis leeg te roven. Maak in dat geval kennis met de Netatmo Smart Siren. Deze accessoire is ook onderdeel van het Netatmo Smart Alarm en kun je via de Netatmo Security-app gemakkelijk combineren met de Welcome Camera. Je krijgt nieuwe opties tot je beschikking, waarbij je dus niet alleen onbekende gezichten met de camera kunt opnemen en notificaties zult ontvangen, maar ondertussen ook de Netatmo Smart Siren kunt laten afgaan. Wat volgt is een oorverdovend geluid van 110 decibel die elke indringer meteen de stuipen op het lijf jaagt.

Je kunt deze sirene ook preventief gebruiken. Zo kun je simuleren alsof er iemand thuis is. Je kunt het geluid van huilende baby’s, thuisgeluiden of bijvoorbeeld een blaffende hond laten afspelen. Ook bij de sirene geef je zelf aan wanneer deze af moet gaan, hoe lang de sirene geluid moet blijven maken en hoeveel geluid deze moet maken. Gelukkig kun je het één en ander testen met een lager volume, want anders waren de buren hier niet blij geweest. Deze slimme sirene maakt ontzettend veel lawaai op vol volume van 110 decibel. Het is wel goed om te weten dat de Smart Siren puur een sirene is. Het heeft geen bewegingssensor aan boord en communiceert alleen wanneer de camera indringers heeft gedetecteerd. Het is dus een verlengstuk van de camera, waarbij beelden niet alleen kunnen worden opgeslagen, maar indringers ook weggejaagd kunnen worden door het geluid. Netatmo raadt dan ook aan om de sirene in dezelfde ruimte te plaatsen als de camera.

De sirene kun je dus laten afgaan wanneer er onbekende gezichten worden gedetecteerd. Wees slim en installeer de slimme sirene niet meteen direct met de camera, want dan zul jij vaak als onbekend gezicht worden gezien. Laat de camera eerst twee weken draaien zonder sirene, zodat de gezichtsherkenningssoftware jouw gezicht altijd weet te herkennen. Installeer daarna pas de sirene. Gelukkig kun je wel thuiskomstvertraging instellen. De sirene zal dan afgaan zodra de camera (of een deur- en raamsensor) beweging detecteert. De eerste paar seconden krijg je een zachte piep te horen, die steeds harder wordt naarmate de tijd verstrijkt. Ziet de camera vervolgens een bekend gezicht, dan zal de sirene vanzelf stoppen. Is het een onbekend gezicht, dan gaat de sirene steeds harder piepen. De slimme sirene is ook voorzien van een stevige behuizing en alles wordt meegeleverd om de sirene op te kunnen hangen. Je hoeft dus geen extra ritje naar de bouwmarkt te maken.

Netatmo Slimme deur- en raamsensoren

Door middel van de Netatmo slimme deur- en raamsensoren kun je het alarmsysteem nog verder uitbreiden. Wanneer je deze sensoren uit de doos haalt, dan zul je wel even raar opkijken naar het uiterlijk. Een deur- en raamsensor kennen we voornamelijk als een apparaatje met twee delen. Deze zijn verbonden met een magneet en plak je op respectievelijk het kozijn en een deur of raam. Wanneer de deur of het raam opengaat, dan verliezen de magneten contact en gaat het alarm af. De sensoren van Netatmo bestaan maar uit één deel.

In de praktijk bleek het echter vrij simpel. Het is in feite een kleine bewegingssensor die je aan de binnenkant van je deur of raam kunt plakken met de meegeleverde plakkers. Zodra er iemand jouw huis wilt indringen via een deur of een raam, dan worden trillingen opgevangen, waardoor de camera zal beginnen met opnemen en de sirene af kan gaan. Deze scenario’s kun je wederom zelf instellen. Tijdens verschillende testen blijkt dat de sensoren niet zo gevoelig zijn als je zelf zou willen. De sensoren zouden trillingen moeten opvangen, maar een paar keer stevig tegen een gesloten deur aanduwen liet de bewegingssensor soms afgaan en soms niet. Ik kan me echter wel voorstellen dat zodra ik een deur echt met kracht ga forceren, dat er direct beweging wordt waargenomen. Zodra er echter daadwerkelijk een deur of raam opengaat, dan is een centimeter al voldoende voor een notificatie op je smartphone. Wederom zit er wel een beetje vertraging in. De camera begint wel direct met filmen, maar voordat jij een notificatie hebt ontvangen ben je gemiddeld vijf tot tien seconden verder. De slimme deur- en raamsensoren van Netatmo zorgen er wel voor dat jij al eerder eventuele indringers kunt afschrikken, nog voordat ze je huis zijn binnengedrongen. Wat dat betreft doen ze hun werk uitstekend, maar iets beter trillingen opvangen dan nu het geval is zou beter zijn geweest. Je kunt maximaal twaalf sensoren tegelijk aansluiten.

De Netatmo Security-app

Je maakt gebruik van de Netatmo Security-app. Alhoewel de app er qua vormgeving niet spectaculair uitziet, is dat ook zeker geen nadeel. Sterker nog, de app is vrij overzichtelijk. Waar veel beveiligingscamera’s vaak een flinke leercurve hebben als het gaat om de app, daar zul je weinig tot geen problemen ondervinden met de Netatmo Security-app. Het installeren gaat via de app en is een fluitje van een cent. Alle producten waren binnen enkele seconden geïnstalleerd. Bovenaan in de app zie je welke mensen thuis of weg zijn en vind je ook je accessoires als de slimme sirene en de deur- en raamsensoren. Onderaan zie je de live-beelden van de camera, welke je direct kunt afspelen. Swipe dit gedeelte omhoog en je ziet alle gebeurtenissen van wat er in je huis is gebeurd. Per gebeurtenis kun je direct de opgeslagen beelden bekijken of downloaden van de sd-kaart.

Via de drie liggende streepjes links bovenaan op je scherm kun je het huis beheren, de veiligheidsinstellingen aanpassen of kiezen voor het beheren van gasten en de cloud-opslag. Ook je eigen account kun je hier verder instellen. De Netatmo Security-app is geen uitgebreide app, maar dat hoeft ook niet. Alles wat je van een camera en alarmsysteem verwacht is aanwezig en zeer gemakkelijk in te stellen. Fijn is ook de uitgebreide smarthome-integratie met ondersteuning voor Google Assistent, Amazon Alexa, Apple HomeKit en IFTTT, zodat je het Netatmo Smart Alarm echt onderdeel van je smarthome kunt maken.

Een veiliger huis?

De grote vraag is natuurlijk. Kan het Netatmo Smart Alarm je huis goed beveiligen? Over het algemeen kan ik hier een ja op beantwoorden. Helemaal als je zowel het alarm, de sensoren als de camera gebruikt, maar je moet wel weten hoe je dit systeem het beste kunt gebruiken. Alhoewel de camera zeer gebruiksvriendelijk is en altijd goede meldingen geeft, is de camera ook gelijk de zwakke broeder van het geheel. Dat komt met name doordat Netatmo graag wil dat je de camera op de voordeur gericht houdt op enkele meters afstand. En aangezien de camera niet draadloos is, maar simpelweg met een stekker in het stopcontact zit, is dit ook gelijk het zwakke punt in de beveiliging. Als een inbreker de stekker van de camera er direct uittrekt, dan is de verbinding met jouw smartphone direct verloren. Het duurt vaak wel een seconde of vijf voordat je een notificatie krijgt op je smartphone dat er beweging is gedetecteerd. Als de inbreker de stekker er binnen die vijf seconden direct uittrekt, dan heb jij geen beeld gezien. Natuurlijk worden de beelden opgeslagen op de geheugenkaart, maar het is een fluitje van een cent voor een inbreker om deze uit de camera te trekken.

Dit bleek een mooi moment voor een praktijktest. Ik liet de camera weten dat er niemand thuis was, zette een pet en een bril op om de gezichtsherkenning te foppen, en liep mijn eigen huis in. Vervolgens liet ik de camera mezelf zien en liep ik direct naar de camera toe om de stekker eruit te trekken. Voordat ik de stekker eruit kon trekken kreeg ik al een melding op mijn smartphone inclusief een screenshot van deze ‘indringer’. Ook het alarm deed z’n werk en ging af. De videobeelden zelf zijn echter verloren, ook als de indringer de sd-kaart gewoon laat zitten. Ik kon met geen mogelijkheid de beelden achteraf nog afspelen, dus een onderbroken filmende camera resulteert in corrupte beelden die je niet kunt gebruiken. Ook als je daarna de stekker weer in het stopcontact steekt blijven deze beelden onbruikbaar.

Gelukkig kun je dus ook kiezen voor het opslaan van de beelden in de cloud of een ftp-server. Het hangt er dus even vanaf of de beelden eerst lokaal worden opgeslagen en pas daarna naar de cloud worden gestuurd, of dat dit direct gebeurd. Qua cloud heb je overigens enkel de keuze uit Dropbox. Gelukkig is het instellen van beelden opslaan naar Dropbox een fluitje van een cent. Ik ging opnieuw als indringer mijn eigen huis binnen om regelrecht naar de camera te lopen en de stekker eruit te trekken. Zoals opnieuw bleek waren de lokale beelden op de sd-kaart onbruikbaar, maar in de Dropbox hadden we dit keer wel beeld! Niet alles was geupload, maar de eerste seconden stonden duidelijk op beeld. De camera upload gelukkig dus direct de beelden zodra deze begint te filmen. Ondanks de vertraging van enkele seconden levert dit wel betrouwbare beelden op.

Ben je dus bang dat een indringer direct de stekker eruit trekt? Koppel de camera aan een (gratis) account op Dropbox en je hebt in ieder geval de beelden tot je beschikking wanneer de indringer de stekker eruit zou trekken en de sd-kaart mee zou nemen. Een dergelijke koppeling blijkt dus wel echt noodzakelijk, want met alleen lokale opslag is je huis minder veilig dan je denkt. Je moet echter wel op Dropbox vertrouwen dat jouw beelden daar vertrouwelijk opgeslagen worden.

Het Netatmo Smart Alarm is een uitstekend product, mits je de koppeling met Dropbox of een ftp-server maakt. Voor een relatief betaalbare prijs haal je een goed alarmsysteem in huis zonder dat je een duur abonnement hoeft af te sluiten. De camera is de zwakke broeder van het geheel, met name door de stekker in het stopcontact, maar dit kun je tegengaan door ook te kiezen voor opslag van de beelden in een gratis Dropbox-account. De app is zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief, waardoor iedereen snel van start kan gaan met het Netatmo Smart Alarm. De Welcome Camera heeft zich al eerder bewezen en is een betrouwbare beveiligingscamera, terwijl de slimme sirene en de deur- en raamsensoren een mooie uitbreiding van het alarmsysteem is. Notificaties hadden wel iets sneller mogen doorkomen, maar dit maakt voor het alarmsysteem niet uit. Beelden worden namelijk wel direct opgenomen zodra er beweging is gedetecteerd. Concluderend kunnen we zeggen dat het Netatmo Smart Alarm een betrouwbaar beveiligingssysteem voor thuisgebruik is.

9.0
netatmo-smarte-alarmanlage-mit-kamera

Netatmo Smart Alarm

• Geen abonnement nodig
  • Uitstekende gezichtsherkenning
  • Eenmaal ingesteld geen omkijken meer naar
  • Overzichtelijke app
  • Smarthome-integratie
  • Geen tweewegcommunicatie
  • Lokale opslag niet veilig genoeg
  • Deur- en raamsensoren niet gevoelig genoeg voor trillingen
  • Plaatsing camera is te beperkt

Beoordeling Netatmo Smart Alarm

Het Netatmo Smart Alarm is een uitstekend product, mits je de koppeling met Dropbox of een ftp-server maakt. Voor een relatief betaalbare prijs haal je een goed alarmsysteem in huis zonder dat je een duur abonnement hoeft af te sluiten. De camera is de zwakke broeder van het geheel, met name door de stekker in het stopcontact, maar dit kun je tegengaan door ook te kiezen voor opslag van de beelden in een gratis Dropbox-account. De app is zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief, waardoor iedereen snel van start kan gaan met het Netatmo Smart Alarm.

Prijsvergelijker Netatmo Smart Alarm