iRobot is niet helemaal eerlijk
Op een eerder moment begon er al wat te knagen na het lezen van de review van de voorganger. De iRobot Roomba i7+ uit 2018 (2019 in Nederland) lijkt wel heel veel op dit nieuwe model en is qua uiterlijk identiek. Wat is er eigenlijk precies nieuw, behalve de extra opvangbak? Ook het moeten scannen van de qr-code om deze extra opvangbak toe te voegen stelde me niet gerust. En waarom zijn er al die beperkingen met de Clean Base in combinatie met deze opvangbak? Ik begon vermoedens te krijgen en ging het één en ander uitzoeken.
Ik pakte de specificaties van de Roomba i7+ er eens bij en vergeleek deze met de iRobot Roomba Combo i8+ die ik nu in huis heb. En ik zag, behalve de waterbak, eigenlijk helemaal niets nieuws. Ook op de website en in oude persberichten lijken de specificaties wel heel erg op elkaar. En waarom maakt men vijf jaar later nog gebruik van dezelfde afbeeldingen bij dit ‘nieuwe’ model? Afbeeldingen die vijf jaar geleden gebruikt werden, heeft men nu weer gebruikt.
We pakken de EAN-codes erbij en die waren verschillend. Logisch ook, want dankzij de extra opvangbak en de toevoeging van het woordje Combo is het op papier een nieuw product. De CE-markering gaf vervolgens de doorslag. Die komt namelijk uit 2019, het jaar waarin de iRobot Roomba i7+ voor het eerst in de Europese Unie verkocht werd (in 2018 in de VS). En de huidige iRobot Roomba Combo i8+ valt onder precies dezelfde markering en is dus eigenlijk hetzelfde. Oef, een vijf jaar oud model als nieuw in de markt zetten?
Enkele kritische vragen naar iRobot maakte alles duidelijk. Men gaf toe dat, behalve de extra opvangbak, deze robotstofzuiger identiek is aan het model dat vijf jaar geleden gelanceerd werd in de Verenigde Staten. Een betere naam was wellicht de iRobot Roomba Combo i7+ geweest, zo kreeg ik te horen. Een vijf jaar oud model als ‘nieuw’ model op de markt brengen zonder hier transparant over te zijn? Voor 799 euro? Dezelfde prijs als wat de Roomba J7+ uit 2022 nu kost? En dat is daadwerkelijk een nieuw model. Je moet het maar durven. Dit lijkt op misleiding van de consument die denkt een nieuwe robotstofzuiger te kunnen kopen. Maar dit model is helemaal niet nieuw.
Is het onhandig van iRobot in de communicatie? Of wordt er bewust verzwegen dat men een oud model, zelfs zonder nieuw jasje, opnieuw op de markt brengt? Volgens iRobot is er sprake van dat eerste. Ze hebben het niet handig aangepakt in de communicatie. Onze nette, doch kritische, opmerkingen hebben wel het één en ander teweeg gebracht binnen het bedrijf, want voor het verder uitrollen van dit model richting andere landen willen ze duidelijk maken dat dit geen compleet nieuw model is. Wat mij betreft is het geen probleem om een ouder model met een nieuwe opvangbak op de markt te brengen. Dat moet gewoon kunnen, maar wees daar transparant over. Volgens iRobot willen veel mensen een gecombineerde stofzuig- en dweilrobot, en dat kan met de iRobot Roomba Combo i8+. Wees echter gewoon eerlijk en zeg dat het de i7+ is met een extra opvangbak. Letterlijk zelfs, want men stopt een i7+ in de doos en moet een qr-code scannen voor de nieuwe opvangbak. Die vervolgens met allerlei beperkingen werkt, want er is helemaal niets nieuw of gewijzigd aan dit model. Het is hetzelfde model als vijf jaar geleden. Laten we hopen dat iRobot de belofte gaat nakomen en inderdaad beter gaat communiceren, want dit neigt toch sterk naar flink willen cashen zonder daar moeite voor te doen. Met veel bombarie een ‘nieuwe’ robotstofzuiger aankondigen en daar de hoofdprijs voor vragen is wat ons betreft echt niet ok. Helemaal niet in vergelijking met de Roomba J7+, een robotstofzuiger uit 2022 die wel daadwerkelijk nieuw is en dezelfde prijs heeft. Dit verdient niet de schoonheidsprijs.
Reacties (2)