Smarthome Beoordeling 8.5

Review: Innr Smart Flex Light – slimme ledstrips van 2 of 4 meter

01 augustus 2020 + 10 minuten 0 Reacties
innr-smart-flex-light-foto-1-new

Afgelopen maand introduceerde Innr nieuwe versies van zijn Smart Flex Light Strips. Deze ledstrips zijn door de Nederlandse fabrikant flink verbeterd en worden tegen betaalbare prijzen verkocht. In deze review kijken we naar de 2 meter-versie van de Innr Smart Flex Light en vergelijken we de strip ook met die van concurrent Hue.

Innr Smart Flex Light Strips

De Innr Flex Light Strip zijn ledstrips voor binnenshuis en voorzien van ZigBee waardoor de lampen met controllers als de Philips Hue Bridge en Athom Homey verbonden kunnen worden. De eerste generatie ledstrip was alleen in een 4 meter-variant beschikbaar maar er bleek veel vraag naar kortere versies. Er komt nu dus zowel een 2 meter- als een 4 meter-variant van de nieuwe generatie op de markt. De productnaam van deze nieuwe kortere versie is FL 120 C.

Net als bij het vorige model gebruiken de nieuwe producten een groot aantal ledjes (60 stuks per meter) voor een gelijkmatige lichtopbrengst. Zoals bij de meeste ledstrips is de strip in te korten met een schaar. De nieuwe generatie komt daarnaast met een toename van de lichtopbrengst: de vier meter lange versie (FL 140 C) levert 200 lumen meer dan het vorige model. Daarnaast is er een versie die geen stekkeradapter heeft, maar gebruik maakt van een zogenaamde ‘LED driver’ met poolconnectoren. Dit maakt het gebruik van draadloos bedienbare LED-stripverlichting mogelijk op plaatsen waar geen stopcontact is.

Verder is de kleurweergave verhoogd en ligt deze nu boven de 85 CRI, wat betekent dat de witte lichtkwaliteit van de strip beter is dan die van gewone gloeilampen. Je kunt elke kleur wit kiezen, van een zeer warme 1800K tot een zeer koude 6500K, en elke gewenste kleur uit een spectrum van 16 miljoen kleuren. De nieuwe Flex Lights kunnen ook dieper worden gedimd. De helderheid kan worden ingesteld tussen 0,1 procent en 100 procent.

Er worden in totaal drie nieuwe Flex Light Strips gelanceerd. Wij bekijken in deze review de FL 120 C.

• FL 120 C (2 m RGBW – 49,99 euro)
  • FL 140 C (4 m RGBW – 69,99 euro)
  • Plug-vrije variant FL 140 C / LD (4 m RGBW – 69,99 euro)

Specificaties

• Kleur: RGBW
  • Kleurtemperatuur: 1800K – 6500K
  • Lichtkwaliteit (CRI): >85
  • Lumen: 2m = 600 lm
  • Lumen: 4m = 1200lm
  • Aantal leds: 60 leds / m
  • Stralingshoek: 120°
  • Levensduur: > 25.000u
  • Inschakeltijd: <0,5 s
  • Dimbereik: 1 ‰ – 100%

Design

Als we kijken naar het design dan kunnen we heel kort zijn. De Innr Smart Flex Light is immers geen product voor in het zicht. Het is een simpele ledstrip op een rol, zonder een fraaie afwerking. De achterzijde van de strip is voorzien van zelfklevende tape waardoor je de strip eenvoudig ergens op kunt plakken. De adapter en de stekker zijn wit afgewerkt en wat aan de grote kant, maar ook hiervoor geldt dat de kans groot is dan je minimaal één van de twee verstopt achter of in een kast. Het design van de Flex Light Strip doet er dus niet echt toe; deze lamp draait vooral om het effect wat je ermee kunt creëren.

Montage en plaatsing

Het mooie van een ledstrip is dat je qua plaatsing vrij flexibel bent. Je kunt de strip overal opplakken dankzij de zelfklevende tape aan de achterzijde. Je kunt de strip daarnaast ook nog eens exact op maat knippen. Om de 16,6 centimeter biedt de strip de mogelijkheid te knippen, maar let wel dat je alleen het deel dat aan de adapter hangt daarna nog kunt gebruiken. Het is niet mogelijk twee delen weer aan elkaar te zetten. Maar, mocht je dus bijvoorbeeld een tv-meubel van 160cm hebben en eronder of erachter een ledstrip willen plaatsen dan kun je deze strip bijna exact op lengte maken.

Zoals gezegd is de Smart Flex Light vooral gericht op sfeerlicht. Het is dus de bedoeling dat je indirect licht van de strip op de muur, op het plafond of op de vloer laat schijnen. Het is immers niet zo fraai om 120 leds direct in het zicht te hebben. Mocht je op de gewenste plek geen stopcontact hebben dan kun je gaan voor de FL 140 LD. Deze 4 meter-versie maakt gebruik van een ‘LED driver’ met poolconnectoren.

Installatie en gebruik

Niet alleen het plaatsen van de Innr Flex Light Strip is flexibel, ook de installatie kan op verschillende manieren. De ledstrip beschikt namelijk net als alle andere Innr-lampen over de ZigBee-standaard, waardoor deze met alle hubs die met deze standaard overweg kunnen kan communiceren. Denk hierbij aan de bridge van Innr zelf, de Philips Hue Bridge, Samsung SmartThings, Amazon Echo en de Homey. Er is ook een stand-alone Innr afstandsbediening en als je de lampen met de Hue Bridge koppelt kun je ook de accessoires van Hue gebruiken. Wij hebben voor installatie middels de reeds geplaatste Hue Bridge gekozen en daarnaast de lamp aan de Homey gekoppeld.

Het installeren en toevoegen van de ledstrip aan de Hue Bridge is kinderlijk eenvoudig. Je steekt de stekker in het stopcontact en opent de Hue-app. Vervolgens laat je naar nieuwe lampen zoeken. Het kan even duren, maar vervolgens verschijnt de nieuwe ledstrip in de lijst, kun je de naam aanpassen en kun je de ledstrip in een specifieke ruimte plaatsen.

In de Hue-app is de Innr  Flex Light Strip te bedienen zoals alle andere Hue-lampen. Je kunt ze dus in een scene plaatsen met Hue-lampen of simpelweg de kleur kiezen via de Hue-app. Ook kun je ze bedienen met de Hue-afstandsbediening of sensoren. In onze eerdere reviews over Philips Hue lees je meer over alle mogelijkheden van de Hue-app. Het enige dat niet mogelijk is, is de Innr-lampen aan HomeKit toevoegen en ze binnen Hue Entertainment gebruiken.

Qua gebruik is er dus weinig te klagen over de Innr Flex Light Strip. De ledstrip reageert snel op input, zowel via Hue als via Homey, en de strip schakelt ook snel mee in scenes met andere Hue-lampen. Iets dat ons in eerdere reviews van Innr-lampen al opviel is dat de kleuren van Hue-lampen en Innr-lampen niet exact overeenkomen. Selecteer je een specifieke kleur voor bijvoorbeeld de Hue ledstrip én de Innr ledstrip, dan wijken de kleuren soms af. Je moet wat spelen met de helderheid en omringende kleuren om tot exact dezelfde kleur te komen. Het is ergens wel logisch want de kleurweergave hangt nauw samen met de helderheid. En aangezien de maximale helderheden van deze producten verschillen, zal ook de helderheid op bijvoorbeeld 50% afwijken. Dit zorgt er mede voor dat de kleur iets afwijkt. Dit is geen groot probleem, maar wel iets waar je rekening mee moet houden bij het aanmaken van scenes.

Kwaliteit en vergelijking met Hue

De Innr Flex Light Strip is een prima ledstrip, met name voor sfeerverlichting. De strip is eenvoudig op elke gewenste plek te plakken en geeft zeer fraai, diffuus licht dat zowel op minimaal dimniveau als op maximale helderheid een mooi effect geeft. De ledstrip kan zelfs dicht tegen wanden of andere oppervlakken en egale lichtbundel weergeven, zonder dat lichtbundels van individuele leds zichtbaar zijn. Maar wat zijn dan de verschillen met de Hue Lightstrip Plus?

Allereerst de prijs. De Innr Flex Light Strip van 2 meter kost 50 euro, terwijl de Hue Lightstrip Plus 80 euro kost. Dat is dus een aanzienlijk verschil. Maar, waar Hue in uitblinkt is de helderheid. De Lightstrip Plus van 2 meter heeft namelijk een maximale helderheid van 1.600 lumen, terwijl de Innr Flex Light Strip een helderheid van 600 lumen heeft. Dat is een groot verschil, maar dit verschil ga je vooral merken wanneer je de strip ook voor functionele verlichting gebruikt of met sfeerverlichting een ruimte ook goed wilt uitlichten. Op die momenten biedt de ledstrip van Philips Hue meer kwaliteit en mogelijkheden. De Innr Flex Light Strip is echt bedoeld voor subtiele sfeerverlichting onder een kast, op/onder een plank of achter een bank. En 600 lumen is zeker niet te weinig. In een donkere ruimte is het zelfs meer dan genoeg voor sfeerverlichting.

Er zijn nog wat belangrijke verschillen. Zo kun je de Hue Lightstrip Plus om de 33 centimeter afknippen, terwijl je de Innr Flex Light Strip om de 17cm kunt afknippen. Maar, de nieuwe generatie van de Hue ledstrip is eenmaal afgeknipt wel weer te koppelen met speciale koppelstukken. Daarnaast kan de Hue ledstrip gebruikt worden in combinatie met HomeKit en Hue Entertainment. Met de Innr-lampen is dit niet mogelijk. Tot slot nog een pluspuntje voor de Innr Flex Light Strip want deze strip heeft 60 leds per meter, waar de Hue ledstrip elke 6 centimeter een ledje heeft. Bij de Innr ledstrip zitten de leds dus dichter op elkaar, wat het effect egaler en zachter maakt, precies dat wat je wilt voor indirecte sfeerverlichting. Als je een Hue Lightstrip Plus dicht tegen een wand of muur plaatst kun je soms lichtbundels van individuele leds zien, terwijl het bij de Innr-variant meer als één oogt.

En wat is nu de beste ledstrip? Geen van beiden is de beste. Het is maar net wat je zoekt en wat je doel is. Zoek je een simpele ledstrip die puur voor indirecte sfeerverlichting bedoeld is? Dan is de Innr Flex Light Strip een prima keuze. Wil je de ledstrip echter ook in combinatie met Hue Entertainment en/of HomeKit gebruiken? Dan is de variant van Hue de enige optie. En is ook helder, functioneel licht (soms) vereist, dan heb je met de Hue ledstrip meer mogelijkheden. Maar, daar betaal je dan ook 30 euro extra voor.

Innr heeft met de nieuwe versies van Smart Flex Light Strip betaalbare oplossingen voor diegenen die subtiel sfeerlicht in huis willen creëren. De strips zijn op maat te knippen, vrij te plaatsen met de plakstrip en geven dankzij leds die dicht op elkaar geplaatst zijn een egale, mooie lichtbundel op vloer, wand of plafond. Daarbij kun je de ledstrips met de Innr-app gebruiken, in combinatie met de Hue-app gebruiken of zelfs aan smarthomehubs als de Athom Homey toevoegen. Tenzij je de ledstrips wilt gebruiken om ruimten uit te lichten of als functionele verlichting in wilt zetten is er eigenlijk geen reden om de Flex Light Strips niet aan te raden. De ledstrips zijn prima alternatieven voor diegenen die niet veel geld willen uitgeven en toch het huis van fraaie en hoge kwaliteit sfeerverlichting willen voorzien.

8.5
Innr Flex Light ledstrip

Innr Smart Flex Light