Tot nu toe wordt zijn behoefte verzadigd door het lezen over tablets, het gebruik van tablets van anderen en – niet onbelangrijk – zijn iPhone. Maar hij is altijd redelijk op de hoogte, en had dus van de iPad Mini gehoord.
Tijdens het kletsen kwam ik op de volgende gedachte: Als iemand als Tycho nu al gehoord heeft van de iPad Mini is dat voor Apple wel heel ideaal, een goedkoop product kan de drempel zomaar eens enorm verlagen. Maar het ook wel vervelend voor Google, want het werpt een drempel voor een eventuele aanschaf van een Nexus 7 door Tycho.
Osborne effect
Er is sprake van een Osborne-effect als mededelingen van een bedrijf omtrent toekomstige producten ertoe leiden dat consumenten hun aankopen van het huidige productaanbod uitstellen. De oorsprong van deze uitdrukking komt van de vermeende marketingmisser die door Osborne Computer Corporation in de jaren 80 gemaakt werd toen het de opvolger van de Osborne 1 aankondigde. Dit leidde tot een scherpe daling in verkopen, met als gevolg een inkomstenstrop die het bedrijf niet meer te boven kwam.
De hierboven beschreven term wordt regelmatig gebruikt door tech journalisten als het gaat om product aankondigingen van verschillende fabrikanten. Het is nog nooit verstandig gebleken een toekomstig product aan te kondigen als dat product de verkopen van een bestaand product kan kannibaliseren. Aankopen worden dan uitgesteld met als gevolg dat voorraden blijven liggen en in extreme gevallen kwartaal cijfers tegen vallen.
Maar het gaat vooral om aankondigen die door een bedrijf zelf zijn gedaan. Ik wil het effect graag wat breder trekken. En anderen de schuld kunnen geven. Een recent voorbeeld van een uitspraak van een andere partij dan de partij die handel wilt verkopen is die van Nokia. Nu Microsoft duidelijk heeft gemaakt dat bestaande Windows Phones niet naar Windows 8 geüpgraded kunnen worden zit Nokia met een probleem. Consumenten stellen hun aankoop uit en Nokia blijft met voorraad Lumia’s zitten en heeft al de helft van het prijskaartje gehaald.
Geheimzinnigheid voor meer publiciteit, niet minder
Regelmaat zie ik mensen een denkfout maken als het gaat over Apple’s geheimzinnigheid omtrent product en product aankondigingen. Ik denk dat het heel belangrijk is om te beseffen dat deze geheimzinnigheid door Apple vooral ingezet wordt om meer publiciteit te krijgen, niet minder.
Het probleem is natuurlijk dat “Osborne Effect” en dus kan er niet teveel naar buiten komen. Er moet genoeg onduidelijk zijn om kopers twee mogelijkheden te geven: Ze kunnen zichzelf overtuigen dat de update niet zo bijzonder zal zijn en dat ze dus nu een product kunnen kopen waar ze meteen blij mee zijn. En kopers moeten zichzelf kunnen overtuigen van een enorme update waar ze nu budget voor kunnen gaan plannen en straks blij mee zijn.
Apple is de laatste jaren in de gelukkige situatie waar de geheimzinnigheid en onduidelijkheid de (tech)pers erg aanzet tot speculatie. Dit resulteert al jaren enorm veel aandacht, al is het maar door het enorme aantal stukjes dat ‘iedereen’ er over lijkt te schrijven. Soms stukjes met echte informatie, soms stukjes met puur speculatie en een titel die het goed doet voor pagina weergaven. Mocht het gebrek aan informatie vanuit Apple opeens resulteren in een gebrek aan aandacht kan je er donder op zeggen dat Apple ook meer naar buiten gaat brengen. Maar niets dat hun bestaande aanbod in gevaar zal brengen natuurlijk.
iPad Mini vs Nexus 7
Dat die iPad Mini er komt neem ik voor het gemak maar even voor waarheid aan. Ik ben niet voor niets bezig met mijn tweede stukje over dit onderwerp deze week. Ik geloof zelfs dat Apple degene is die de geruchten over de iPad Mini naar buiten aan het brengen is. Niet alles zal uit Cupertino komen maar vanaf daar zijn ze olie richting het vuur aan het gooien. Zo kan ik me voorstellen dat de resolutie die genoemd is in de meeste geruchten geen gok meer is.
In mijn vorige stukje heb ik al gezegd dat ik niet verwacht dat een iPad Mini de verkopen van een iPad in gevaar brengt, zeker niet een kleinere iPad in een (veel) lagere prijsklasse. Al heeft een 7 inch formaat ook zijn eigen charmes en zullen er vast een paar mensen wel de keuze tussen groot en klein willen maken. Maar de iPad zal de komende anderhalf jaar nog wel synoniem blijven voor de premium tablet heb ik zo het idee. Wat volgens mij de reden is voor Apple om met een iPad Mini te komen is dat ze graag de consument die zijn of haar eerste aankoop doet op de tabletmarkt aan zich wilt binnen. Apple is op dit moment namelijk nog het beste in het opsluiten van consumenten in Apple’s ecosysteem maar Google en anderen lijken het licht ook gezien te hebben. Meer hierover in mijn eerdere stuk.
Ik denk dat Apple het in dit geval helemaal niet erg vindt dat er zo her en der wat meer informatie over de iPad Mini naar buiten aan het komen is. Ik verwacht dat ze zo rond de iPhone aankondiging van september/oktober het ding klaar hebben liggen om verkocht te worden. Tot die tijd blijft de belangrijkste reden om het apparaat te introduceren een enorm probleem. Door consumenten nu al onder de aandacht te brengen dat Apple straks mee gaat concurreren voor hun 200-250 euro proberen ze Google te “Osbornen”, als ik er een werkwoord van mag maken.
Hoe succesvol dit is weet ik niet, maar Apple heeft de laatste jaren een enorm goede reputatie weten op te bouwen en het blijft nu eenmaal zo dat een groot deel van de consument reikhalzend uitkijkt naar een nieuw product van Apple. Als dat nieuwe product een betaalbare tablet lijkt te zijn dan is het natuurlijk helemaal feest.
Dus tijdens het babbelen vanmiddag zijn we tot deze redenatie gekomen en kreeg ik een quote die als titel gebruikt kon worden voor dit stukje, eentje met de instant bonus van goede linkbait. Vrienden als Tycho hebben een engelengeduld en denken misschien nog wel 18 maanden na over hun eerste aanschaf in het tablet segment. Maar nu is hij er zeker van dat hij nog even een paar maanden wacht om te kijken waar Apple mee komt.
Ik vraag me af hoeveel Tycho’s er rondlopen.
- Afbeelding 1 van http://imore.com
- Afbeelding 2 van @TrojanKitten
Reacties (3)