Tabletmarkt met zeven procent gekrompen
Hoewel de iPad van Apple op dit moment nog steeds marktleider is op de wereldwijde tabletmarkt, is het wel zo dat de markt als geheel op dit moment aan het krimpen. Ook het marktaandeel van de populaire iPad is gekrompen, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeken IDC, die heeft gekeken naar de wereldwijd verscheepte tabletaantallen. In het tweede kwartaal van 2015 heeft Apple 10,9 miljoen iPads verscheept, tegenover 13,3 miljoen een jaar eerder, in dezelfde periode; het tweede kwartaal van 2014.
Ook heeft Apple marktaandeel moeten inleveren aan andere tabletfabrikanten. Daar waar Apple in Q2 2014 een aandeel had van 27,7 procent, is dat een jaar later 24,5 procent. Samsung, de onbetwiste nummer twee op de tabletmarkt, moest eveneens inleveren. In het tweede kwartaal van 2015 verscheepte de Zuid-Koreaanse fabrikant 7,6 miljoen tablets, terwijl dat nog een jaar eerder 8,6 miljoen stuks was. Het marktaandeel is ook gekrompen: Samsung heeft één procent ingeleverd en heeft nu zeventien procent in handen.
IDC neemt ook twee-in-één-apparaten mee in de telling, dus we zien fabrikanten als Lenovo ook terug in de cijfers. Die fabrikant heeft 2,5 miljoen tablets verscheept in Q2 2015, terwijl dat een jaar eerder nog 2,4 miljoen exemplaren was. Lenovo’s marktaandeel steeg van 4,9 procent in Q2 2014 naar 5,7 procent in Q2 2015. Verder deden Huawei en LG het ook goed, met een meetbare groei van respectievelijk 103,6 en 246,4 procent marktaandeel ten opzichte van vorig jaar. Beide bedrijven verscheepten 1,6 miljoen tablets.
Reacties (0)