Tabletmarkt groeit 11,5 procent in derde kwartaal

31 oktober 2014 1 Minuut 0 Reacties
iOS-8-iPad

Uit onderzoek van IDC blijkt dat er in het derde kwartaal van 2014 11,5 procent meer tablets verscheept zijn dan in het derde kwartaal van 2013.

Je hebt de afgelopen maanden vast en zeker alle berichten over de krimpende tabletmarkt voorbij zien komen, maar als we de cijfers van onderzoeksbureau IDC mogen geloven valt het allemaal reuze mee. De tabletmarkt is ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar zelfs gegroeid.

Uit onderzoek van IDC, dat zich baseert op het aantal verscheepte en dus niet per se verkochte tablets, blijkt dat er in het derde kwartaal van 2014 11,5 procent meer tablets verscheept zijn dan in het derde kwartaal van 2013. In totaal werden er afgelopen kwartaal 53,8 miljoen tablets verscheept.

Ook ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar is een groei waar te nemen, van 11,2 procent. Volgens IDC zijn vooral de ‘back-to-school’ acties en de interesse van Amerikaanse consumenten in ‘connected tablets’ verantwoordelijk voor de groei.

IDC heeft ook gekeken naar specifieke cijfers van fabrikanten en daaruit kunnen we opmaken dat Samsung steeds dichterbij Apple in de buurt komt. Zo heeft Apple in het derde kwartaal 12,3 miljoen iPads verscheept, 12,8 procent minder dan een jaar terug. Samsung verscheepte 9,9 miljoen tablets, een groei van 5,6 procent ten opzichte van een jaar geleden.

Op de derde plek vinden we Asus terug. De Taiwanese fabrikant heeft afgelopen kwartaal 5,3 miljoen tablets verscheept maar ziet zijn marktaandeel nauwelijks groeien. Lenovo, terug te vinden op de vierde plek, groeit wel erg hard. De Chinese fabrikant wist 3 miljoen tablets te verschepen, een groei van 30,6 procent ten opzichte van een jaar terug.

Reacties (0)