In de Verenigde Staten is het gebruik van zowel smartphones als tablets nog nooit zo hoog geweest. Sinds vorig jaar is het smartphone-gebruik met tien procent gestegen en 71 procent van de Noord-Amerikaanse bevolking heeft nu een smartphone. Sinds 2011 is er al een stijging van veertig procent waarneembaar. Ook de tablet-markt zit in de lift: op dit moment heeft meer dan de helf (57%) van de mensen in de VS een tablet, een aantal dat met dertien procent sinds vorig jaar en 45% procent sinds 2011 gestegen is. Geen misselijke cijfers, dus.
Tablet-gebruikers geven meer uit
Hoewel de markt van tablets nog aanzienlijk kleiner is, geven tablet-eigenaren wel meer geld uit aan apps dat mensen met een smartphone. Het blijkt namelijk dat zestig procent van de tablet-gebruikers wel eens een app gekocht heeft, tegenover 54 procent van smartphone-liefhebbers. Gemiddeld genomen geven mensen met een tablet negentien dollar uit, tegenover de dertien dollar die mensen met een smartphone uitgeven. Er is ook naar in-app-aankopen gekeken: die verhouding ligt op zestien versus negen dollar, wat ook een groot verschil is.
Waar zowel tablet- en smartphone-gebruikers evenveel geld aan uitgeven zijn abonnementsdiensten van bijvoorbeeld muziek- en videostreaming-apps; dat bedrag komt uit op twintig dollar.
Dat werpt wellicht meer licht op de ontwikkeling dat elektronicafabrikant tablets blijven produceren, terwijl er een afname in het aantal aankopen zichtbaar is. Er valt nou eenmaal veel geld te verdienen aan software, iets wat we ook op de gaming-markt tegenkomen. Daar produceren verschillende bedrijven ook om de zoveel tijd een nieuwe apparaat, die (soms met verlies) worden verkocht om de software-verkopen verder aan te jagen.
Reacties (0)