De smartphonedivisie van LG heeft het al jaren behoorlijk zwaar. Ondanks dat het bedrijf verrassende en originele modellen op de markt brengt, blijven de verkoopcijfers helaas achter. Het bedrijf wil daarom de smartphonedivisie opnieuw vorm gaan geven en zich enkel nog richten op high-end toestellen.
Dit blijkt uit een bericht van Reuters. Hieruit blijkt dat LG bezig is met ODMs, wat staat voor ‘original device manufacturer’. Deze term wordt gebruikt om externe bedrijven te omschrijven die het logootje van LG mogen gebruiken, terwijl de toestellen eigenlijk niet door de fabrikant zelf, maar door dit externe bedrijf zijn gemaakt. Aangezien de smartphonedivisie van LG al jarenlang verlies draait (22 kwartalen achter elkaar) was het tijd om het roer om te gooien. Door de goedkopere toestellen en midrangers uit te besteden hoopt de Zuid-Koreaanse fabrikant zelf geld te besparen en beter de concurrentie aan te kunnen gaan met Chinese concurrenten. Het bedrijf wil zich wel blijven bezighouden met het ontwikkelen van toestellen in het hogere segment. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zich weten te onderscheiden met unieke designs, zoals de Wing met het draaibare scherm en de Velvet met twee schermen. Echte verkooptoppers zijn het helaas niet geworden.
Outsourcen met ODMs niet nieuw
Denk overigens niet dat het outsourcen nieuw is. Ook toestellen van andere bekende fabrikanten als Samsung zijn soms niet door het bedrijf zelf gemaakt, maar via een dergelijke constructie via een ander bedrijf. In Nederland liggen ze dan gewoon met een Samsung-doos en Samsung-logo in de winkels. Deze manier van outsourcen stelt de fabrikanten in staat om goede toestellen voor scherpe prijzen in de winkels te leggen.
Reacties (0)