Kwartaalcijfers Apple: Daling verkoop iPads zet door

28 april 2015 2 Minuten 0 Reacties
iPad-Air-2-review-game

Als je ruim 12.5 miljoen tablets weet te verkopen in een 3 maanden, mag je dan klagen? Apple is de enige fabrikant die zich in de positie bevindt waar deze vraag relevant begint te worden.

Met al die verkochte iPads is een omzet van van bijna 5.5 miljard dollar gerealiseerd maar ’s wereld grootste bedrijf verkocht alleen in het eerste jaar dat de iPad op de markt was in het tweede kwartaal zo ‘weinig’ iPads. De daling in verkoopcijfers is ondertussen een kleine anderhalf jaar oud en kan niet anders dan impact gaan hebben om de strategie van Apple.

Laten we wel wezen, de iPad-lijn houdt zijn eigen broek echt nog wel op. Zoals uit vele analyses gebleken is heeft Apple een marge van zo’n 30 procent op de iPad nieuws en dus heeft de iPad ongeveer 2 miljard dollar pure winst in de boeken kunnen bijtekenen. 2 miljard winst verbleekt echter bij de 14 miljard die de iPhone-verkopen opleverden. De verkopen van de iPhone stijgen nog steeds en ook de gemiddelde verkoopprijs van de iPhone stijgt, waar die van de iPad daalt.

De consumentenmarkt voor de iPad lijkt goed verzadigd te zijn en door de hoge kwaliteit van de iPads die de laatste jaren verkocht zijn hebben consumenten pas na een paar jaar de behoefte om een iPad te vervangen. Met andere woorden; de meeste mensen hebben een iPad en de mensen die een iPad hebben zijn nog zo tevreden met hun iPad dat ze nog geen nieuwe willen kopen. Dit is een klassiek voorbeeld van een  commoditisering, en in klassieke marktwerking-theorieën moet dit leiden tot een daling van de verkoopprijzen.  Deze daling is al zichtbaar, verklaarbaar door  de goedkopere kleine iPad=varianten die te koop zijn. Of de verbreding van het productaanbod groot/breed genoeg is en tot genoeg daling in de verkoopprijs leidt is dus nog maar de vraag. Een daling van 23 procent in verkopen en bijna eenderde in de omzet wijst tot nu toe nog richting het tegendeel. Ook de ibm apple tussen IBM en Apple voor de zakelijke markt (ook een voorbeeld van verbreding) lijkt nog niet (genoeg) vruchten af te werpen, maar is nog zo nieuw dat we daar nog niet al te veel conclusies aan mogen verbinden.

Ook de opkomst van de phablet lijkt sterk bij de dragen aan situatie waar de iPad zich in bevindt. Grotere telefoons en steeds kleinere en lichtere laptops brengen de praktische inzetbaarheid van een een tablet in gevaar.

Reacties (0)