Het is niet vreemd dat de Nexus 7 populairder is: Japan heeft, mede door de sprankelende hardwarecultuur, altijd een voorkeur voor Android gehad. Omdat Apple een Amerikaans bedrijf is, worden Android-toestellen van Japanse (Sony) of Zuid-Koreaanse (Samsung) hardwarefabrikanten sneller geaccepteerd. Toch scheelt het niet veel, want uit alle ondervraagde winkels bleek de Nexus 7 over een marktaandeel van 44.4% beschikken terwijl de iPads van Apple het met 40.1% moeten doen. Daarbij moet wel worden gemeld dat de Nexus 7 maar één tablet is en het marktaandeel van de iPad uit zowel oude iPads, de nieuwe iPad 4 en de iPad Mini bestaat.
Nexus 7: prijs geeft doorslag
Een belangrijke reden naast de Japanse Android-adoptie is de prijs. De Nexus 7 gaat voor zo’n 19.800 yen (165 euro) over de toonbank terwijl Apple’s goedkoopste iPad, de iPad Mini, voor 28.800 yen (240 euro) wordt verkocht. Dat is een flink verschil in prijs – zelfs voor het economisch sterke Japan. Toch heeft Apple met de iPad wel degelijk succes in Japan geboekt. Zo zijn de Japanse verkopen van iPads sterk toegenomen en is de algehele tabletverkoop in Japan bijna verdriedubbeld. En vooral van laatstgenoemde plukt Google de vruchten van.
De Nexus 7 is volgens het onderzoek ook zo populair vanwege de schaarste van de iPad Mini. Sinds de release van de kleine tablet heeft Apple in Japan niet aan de grote vraag kunnen voldoen.
Via: Pocket-Lint
Reacties (0)