We delen regelmatig allerlei statistieken over marktaandelen en verkoopgetallen. Vandaag is er echter cijfermatig nieuws te delen dat met andere behoeftes te maken heeft dan met de wens de nieuwste tablet in het bezit te krijgen. Volgens cijfers die vandaag door The Guardian zijn gepubliceerd zijn het de iOS-gebruikers die grootaandeelhouder zijn in een bepaalde categorie: vieze plaatjes kijken!
Pornhub is een van de grootste websites in zijn categorie en heeft dagelijks zo’n 38 miljoen bezoekers. Volgens een woordvoerder van de website was het afgelopen jaar de helft van alle bezoeken afkomstig van een smartphone of tablet. En onder die mobiele gebruikers is Apple naar verhouding nogal oververtegenwoordigd.
iPad de populairste tablet
Dat de iPad een populaire tool is om mee te internetten is ons ondertussen wel bekend, ook uit de gebruikerscijfers van onderzoeksbureaus blijkt regelmatig dat iOS tablets en smartphones voor een groter aandeel in het internetgebruik via een mobiel apparaat verantwoordelijk dan hun daadwerkelijke marktaandeel doet vermoeden. De iPad is ook bij de eerder genoemde verzamelsite de populairste tablet, en is maar liefst verantwoordelijk voor 73% van al het gebruik via een tablet. Chrome (beschikbaar voor zowel Android als iOS) neemt een tweede plaats in met 13,6%, terwijl de standaard Android browser maar 7,8% naar zich toe wist te trekken.
iPhone de populairste smartphone
Ook iPhone gebruikers hebben er moeite mee de handjes boven de dekens te houden en is verantwoordelijk voor een kleine 40% van het gebruik via een smartphone. Een veel minder groot verschil dan op het tabletvlak, want Android gebruikers zijn verantwoordlijk voor zo’n 30%.
Apps?
Een voor de hand liggende verklaring is natuurlijk dat Android gebruikers door de veel minder strenge regels van Google de mogelijkheid hebben om apps te installeren die voorzien in bepaalde behoeftes. Vanaf dag één heeft Apple namelijk alle pornografische content uit de App Store geweerd. Soms gingen ze daar overigens veel te ver in en neigde het zelfs naar censuur. Zo weigerde Apple een boek van sportverslaggever Wilfried de Jong omdat ze foto op de omslag te pikant zou zijn.
Reacties (2)