Hoewel de foto’s van je vrienden wellicht het meest interessant zijn, zien we op platformen als Vine, YouTube en Snapchat communities ontstaan rondom populaire content creators. Die contentmakers zorgen ervoor dat mensen terugkomen naar het platform waar zij hun content op uitbrengen (“Wat zou er nu geüpload zijn?”), waardoor de platformhouders kunnen groeien. De nieuwe People-tab zou dus een waardevolle bedrijfsstrategie kunnen zijn die Instagram nog groter laat groeien dan het inmiddels is, ook na de overname door Facebook.
De People-tab schijnt mensen te laten zien op basis van jou informatie: wie je volgt, met wie je bevriend bent en wat je zoals ‘liket’. Ook zijn er suggesties van Instagram; het is in elk geval zo dat niet iedereen dezelfde personen ziet. Dat houdt mogelijk in dat we niet opeens één iemand zien stijgen in z’n volgers, zoals dat wel gebeurde in de vroege dagen van Twitter. Daar heeft Instagram een speciaal algoritme voor ontworpen, zodat het niet lijkt alsof de dienst z’n favorieten uitkiest en die naar de top helpt en daar geld aan verdient.
Daarnaast is het mogelijk om de tekst bij de foto aan te passen. Voorheen was dat niet mogelijk omdat Instagram dacht dat mensen er misbruik van zouden maken; eerst een specifieke tekst neerzetten wat gegarandeerd likes zou opleveren en daarna snel diezelfde tekst aanpassen naar iets raars zodat het lijkt alsof de ‘liker’ rare dingen leuk vindt. Nu denkt de service blijkbaar dat mensen dit niet zullen doen en biedt de optie aan teksten te bewerken – maar wel zonder een ‘Bewerkt’-knopje, zodat je niet kunt zien wat er letterlijk is aangepast.
Reacties (0)