Augmented reality met Tango
Tango is ook wel bekend onder de naam Project Tango, een project dat door Google op 5 juni 2014 werd gelanceerd. Er was toentertijd een 7 inch tablet die als developerversie dienst deed. Sinds dit jaar is Tango ook beschikbaar voor consumenten in de vorm van de Lenovo Phab2 Pro. Met de lancering van de Phab2 Pro werd ook meteen duidelijk gemaakt dat de techniek geen project meer is, en vanaf nu simpelweg Tango heet.
Tango richt zich voornamelijk op augmented reality. Tango brengt in real-time een ruimte in kaart en laat je hierin interactieve dingen doen. Dit doet het systeem niet via extra hardware, zoals headsets als de HTC Vive en Oculus Rift doen, maar gewoon via je smartphone of tablet. Er zijn drie camera’s nodig om Tango te laten werken.
De eerste sensor is een reguliere camera, die een erg breed veld heeft om zoveel mogelijk ruimte in beeld te brengen. De tweede sensor is een sensor die beweging bijhoudt als je bijvoorbeeld gaat lopen door de ruimte heen. De laatste sensor is een dieptesensor, waardoor er in combinatie met de gewone camera en de motion tracking sensor de relatie tot objecten in een kamer duidelijk wordt voor de telefoon. Ook is er in één van de camera’s een temperatuursensor aanwezig die lichaamstemperatuur kan herkennen. Vervolgens is er een speciale co-chip die gespecialiseerd is in foto- en videoherkenning. Hierdoor kunnen berekeningen op het apparaat zelf worden gemaakt, in plaats van in de cloud.
Ten slotte maakt Tango ook gebruik van area learning, waarbij het een ruimte op kan slaan en het objecten in een kamer zal onthouden. Leg je het apparaat even weg, dan hoeft het systeem daarna niet meer de ruimte helemaal opnieuw in kaart te brengen.
Het doel van deze technieken is om de ruimte om ons heen beter te begrijpen, iets waar smartphones en tablets heel slecht in zijn. Tango probeert dit probleem zo goed mogelijk op te lossen. Je brengt een ruimte in kaart door de ruimte waarin je je bevind rond te lopen. Als het systeem eenmaal de ruimte inclusief afstanden en objecten in kaart heeft gebracht, kan je via het scherm nieuwe voorwerpen en informatie zien bovenop de werkelijke wereld.
Applicaties voor Tango
Met alle bovenstaande technieken zijn er verschillende toepassingen mogelijk voor Tango. Het meten van objecten is een mogelijkheid die meteen voor de hand ligt. Klik op een object om het beginpunt samen te stellen, klik op een ander punt en je krijgt de afstand te zien.
Een uitbreiding hierop is het plaatsen van nieuwe meubels in je kamer om alvast te bepalen of het past in je woonkamer. Even rondlopen om alles goed in je op te nemen kan met Tango natuurlijk ook.
En wat te denken van binnenshuis navigeren? Binnenin winkels heb je geen GPS-signaal. Tango kan prima gebruikt worden om je gedetailleerd te zeggen waar je langs moet, om dat ene item te vinden wat op de hoek staat. Ook in musea kan dit ontzettend handig zijn als je naar het juiste kunstwerk wordt gebracht via een stippellijn die over de vloer loopt.
Er zijn niet alleen nuttige toepassingen voor Tango, maar ook leuke. Zo is gamen nu ineens erg interactief nu wezens uit het spel op je meubels kunnen springen en jijzelf kan verstoppen achter je tafel. Een virtuele miniatuurwereld in je eigen huis kan natuurlijk ook, het bekijken van dinosauriërs terwijl je om ze heen loopt, of het ontdekken van het zonnestelsel door langs planeten te lopen.
Tango staat nog maar aan het begin qua ontwikkeling van de applicaties. Google probeert ontwikkelaars zoveel mogelijk toepassingen te laten maken voor Tango. Met Google IO 2016 werd er ook weer de nodige aandacht aan besteed.
Tango voor consumenten
Zoals genoemd is Tango nu ook voor consumenten te krijgen. Er is op dit moment één consumentenapparaat aangekondigd die overweg kan met het systeem. Dit is de Lenovo Phab2 Pro.
In dit apparaat is een geoptimaliseerde versie van de Snapdragon 652 die voor alle kracht zorgt. De Snapdragon 820 is inmiddels ook geoptimaliseerd door Qualcomm, zo heeft de chipmaker bekend gemaakt. Dit maakt de instapdrempel voor Tango een stukje lager. Apps voor Tango zijn via een speciale sectie via Google Play te downloaden, waardoor je direct aan de slag kan met bovengenoemde applicaties.
Toekomst
Er zullen veel meer apparaten beschikbaar moeten komen om Tango populairder te maken. Dit zal in de toekomst dan ook ongetwijfeld gebeuren als Google Tango wil laten groeien. Google streeft ernaar om het project net zo belangrijk als GPS en een kompas te laten worden in een smartphone, zodat je nooit meer een smartphone zal overwegen die niet over Tango beschikt.
Daarnaast zal het herkennen van objecten steeds beter worden, onder andere door betere chips. Movidius, een specialist in het maken van chips die objecten kan herkennen, heeft al een partnerschap met Google gesloten om deep learning toe te passen in smartphones. Ook heeft Google Moodstocks overgenomen, een bedrijf dat zich rook icht op objectherkenningssoftware. Deze software komt van pas komen in Google Foto’s, waar objecten ook automatisch worden getagd, maar ook in Tango. Door deze vooruitgang zou krachtige beeldherkenning lokaal op de smartphone kunnen plaatsvinden. Dit opent de deuren tot het gebruiken van neurale netwerken waarin Tango objecten zelf gaat herkennen, zonder dat dit explicitiet geprogrammeerd is. Een voorbeeld is het herkennen van een persoon in een multiplayer game.
Ten slotte kan Tango ook handig zijn in Virtual Reality. Waar Oculus en HTC nog gebruik maken van “outside-in” tracking en externe camera’s of lasers nodig hebben om je positie vast te stellen in een kamer, daar kan het systeem gebruik maken van “inside-out” tracking en heb je al deze externe apparatuur niet nodig. Dit maakt de VR-ervaring een stuk beter zonder de bijkomende kosten voor “room-tracking.” Misschien komt er in de toekomst wel een mix tussen Google Daydream en Tango?
Meer informatie
Wil je meer weten over virtual- en augmented reality, dan is dit mogelijk. Daarnaast hebben we ook een uitgebreid achtergrondartikel over Google Daydream, het andere project van Google. Check tot slot ook onze tips en adviezen en de tips & advies sectie van Wearables Magazine voor alle informatie over wearables.
Reacties (0)