Android wordt mogelijk ook voorzien van volg-me-niet functie, net zoals op iOS

05 februari 2021 2 Minuten 0 Reacties
android-logo-new

iOS krijgt een functie waarmee gebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden door advertentieplatformen. Mogelijk krijgt Android die ook.

Het lijkt erop dat Google werkt aan een functie voor Android waarmee gebruikers kunnen aangeven niet gevolgd te willen worden door advertentieplatformen. Dezelfde soort functionaliteit rolt Apple met de release van iOS 14.5 uit. Gebruikers moeten adverteerders dan eerst toestemming geven voordat ze gevolgd mogen worden. Die functie wordt Anti Tracking Transparency genoemd.

Volg-me-niet functie voor Android

Dat meldt Bloomberg donderdagavond. Google wil vooralsnog de plannen voor de functionaliteit niet bevestigen, maar laat in een reactie wel weten aan een gezond ecosysteem voor apps die ondersteund worden door advertenties.

Met App Tracking Transparency van Apple, kun je dus tegen appontwikkelaars zeggen dat je liever niet gevolgd wil worden. Ontwikkelaars zijn straks verplicht om naar je voorkeur te vragen. Wanneer je niet gevolgd wil worden, dan kan een developer daar niets aan doen. Apple blokkeert dan namelijk de toegang tot de zogenaamde Identifier for Advertisers-code, afgekort tot IDFA.

Met die code kunnen gebruikers gevolgd worden van app naar website en andersom, terwijl je ondertussen gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld krijgt. Ook kunnen adverteerders altijd checken hoe effectief hun advertenties zijn en of iemand bijvoorbeeld iets koopt nadat ze ergens op geklikt hebben.

Google en Facebook

Mocht een ontwikkelaar zich niet aan de nieuwe regels houden, dan bestaat de kans dat hen de toegang tot de App Store ontzegd wordt. Zowel Facebook als Google hebben al hun zorgen uitgesproken. Beide bedrijven zijn ontzettend bang wat dit met hun businessmodel doet: het businessmodel van de advertentiemarkt.

Bloomberg schrijft dat de volg-me-niet functie op Android minder heftig zou moeten zijn in vergelijking met de implementatie iOS. Waarschijnlijk gaat Google zich meer richten op advertenties die ontzettend irritant zijn of volgmethoden gebruiken die eigenlijk niet door de beugel kunnen. De kans is klein dat er een opt-out systeem komt, waarmee je dus kunt aangeven niet gevolgd te willen worden.

Reacties (0)