Amazon verovert tweede plek in wereldwijde tablet markt

17 februari 2012 1 Minuut 0 Reacties
iPad-screenshot

Amazon doet goede zaken in de wereldwijde tablet markt. Het bedrijf heeft de tweede plek verovert ten koste van Samsung en heeft ervoor gezorgd dat Apple aardig wat marktaandeel heeft moeten inleveren. Opvallend is dat Amazon zo groot is geworden met maar één tablet die niet eens wereldwijd te koop is.

De Amazon Kindle Fire is momenteel niet eens te koop in Europa, waar de Samsung Galaxy Tabs en de iPad natuurlijk fors aftrek vinden. De tablet is een groot succes, vooral door de lage prijs en de integratie met allerlei Amazon winkels voor het downloaden van content. Amazon heeft, naar eigen zeggen, de prijs laag kunnen houden door consumenten met de Kindle Fire te binden aan content die beschikbaar is via diverse Amazon online winkels. Zo wordt je ‘verplicht’ om via Amazon onder meer e-books, muziek, films en applicaties te kopen. Op deze manier weet Amazon de winst te behalen via de verkoop van content. Amazon heeft zo een marktaandeel van 14 procent weten veilig te stellen.

Dat Amerika voorloper is op het gebied van tablets zien we ook uit de positie van Barnes & Noble. Dit bedrijf heeft de Nook tablet op de markt gebracht als concurrent van de Amazon Kindle Fire. Ook dit apparaat vindt gretig aftrek waardoor Barnes & Noble inmiddels wereldwijd de vierde positie verovert heeft. Ook Apple heeft ‘last’ van concurrenten Amazon en B&N. Zo is het marktaandeel ten opzichte van het derde kwartaal van 2011 gezakt met 7 procent. Apple heeft ondanks de daling nog steeds het grootste deel van de markt in handen met 57 procent.

Samsung heeft momenteel een marktaandeel van 8 procent, terwijl Barnes & Nobles de fabrikant op de voet volgt met 7 procent. Op de vijfde plek zien we ASUS terug met een andeel van 2 procent, wat in het derde kwartaal van 2011 nog 5 procent was.

Bron: Techcrunch

Reacties (0)