Op vrijwel alle streamingdiensten kun je meerdere profielen aanmaken. Dat doe je meestal omdat je niets te maken wil hebben met het kijkgedrag van een partner, vriend of familielid (of andere accountdeler), zodat de contentsuggesties blijven aansluiten bij jouw belevingswereld. Dat is de oude manier van werken. Nu steeds meer diensten het delen beperken is het tijd om de regie terug te pakken en die profielen voor andere doeleinden in te zetten.
De meeste mensen gebruiken de beschikbare profielen van streamingdiensten voor verschillende personen, maar je kunt die ook strategisch inzetten voor jezelf.
Profielen op streamingdiensten
Je kunt die verschillende profielen namelijk allemaal voor jezelf gebruiken. Of je een bepaalde streamingdienst nu al jaren gebruikt of niet, dat maakt niet uit. Zodoende kun je namelijk veel eerder geschikte content vinden waar je op dat moment trek in hebt. Het aanmaken van zo’n nieuwe omgeving voor jezelf kost slechts een paar minuten en kan op de langere termijn veel tijd schelen. Je investeert namelijk minder tijd in het doomscrollen door de contentfeeds.
Het idee achter het opdelen van je eigen kijkgedrag is dat je dan per profiel andersoortige content kijkt. Op het eerste profiel houd je het luchtig en kijk je voornamelijk romcoms en sitcoms, oftewel films en series die weinig aandacht vergen en energie kosten. Op het tweede profiel gaat je aandacht uit naar bijvoorbeeld documentaires en serieuze onderwerpen, terwijl je een derde profiel inzet voor zaken als horror en thriller. Zo is alles gecompartimentaliseerd.
Per streamingdienst verschilt het aantal profielen dat je kunt aanmaken. Meestal zit het aantal ergens van vijf tot zeven opties, dus misschien moet je wat ideeën samenvoegen en een beetje creatief te werk gaan om er alles uit te halen. Je kunt content ook op specifieke termen indelen: verdrietig, leuk, behulpzaam, spannend, eng, leerzaam, et cetera. Zolang het voor jezelf duidelijk is wat het doel is van zo’n profiel, dan sluit het algoritme daar vanzelf op aan.
Laat het algoritme het werk doen
Want dat is waar dit allemaal op draait: algoritmes. Zolang je binnen een profiel naar specifieke content blijft kijken, weet het systeem dat het voor deze omgeving alleen maar content moet aanraden die aansluit op de termen of genres die je voor jezelf bepaald hebt. Let er dan wel op dat je niet ondertussen toch wat anders gaat kijken, anders raakt Netflix of Disney Plus in de war en worden de aanbevelingen minder scherp dan je misschien zou verwachten.
Aanvankelijk zullen de streamingdiensten dingen aanbevelen die een beetje aansluiten bij de gemiddelde kijker. Maar als je genoeg horror- en thrillerfilms kijkt binnen een profiel, dan verdwijnt die vanzelf uit je overzicht. Het systeem weet dan dat je in andere dingen geen interesse hebt. Het doel hierachter is dat je sneller content kunt vinden die aansluit op wat je op dat moment nodig hebt; en dat bereik je door super selectief te zijn in de media die je kijkt.
We hebben soms wel eens het idee dat we geleefd worden door ‘het algoritme’. Soms krijgen we daardoor films, series of documentaires voorgeschoteld waar we eigenlijk niet zo’n zin in hebben, maar met frisse tegenzin toch gaan kijken. Want Amazon Prime Video zal wel gelijk hebben, toch? Fout. Door op deze manier te werk te gaan laat je ‘het algoritme’ voor je werken en haal je eruit waar jij behoefte aan hebt. Dat lijkt ons een iets gezondere aanpak.
Kijken wat je wil op streamingdiensten
Natuurlijk mag je helemaal zelf weten hoe je omgaat met streamingdiensten. En uiteindelijk bepaal je zelf wat je wel of niet kijkt; niet iedereen is heel volgzaam of slaafs ingesteld. Maar dan nog is het de moeite waard om deze kijkmethode eens uit te proberen. Want je komt daardoor weinig in aanraking met content die je niet aanspreekt. Dat beperkt de mogelijke vermoeidheid die je ervaart tijdens de momenten dat je niets kunt vinden om die avond te kijken.
Kijk voor meer tips en achtergronden in het uitgebreide FWD-archief. Weet je nog steeds niet wat je wil kijken? Volg dan de wekelijkse Streamingtips die de redactie publiceert.
Reacties (0)