Grote techbedrijven als Microsoft, Apple en Google, game-ontwikkelaars als Epic Games (bekend van Fortnite) en grote merken als Nike doen er allemaal iets mee: de metaverse. Als we Facebook-oprichter Mark Zuckerberg mogen geloven dan wordt dit ‘de toekomst van het internet’. Zuckerberg gelooft zo heilig in het concept, dat hij zelfs de naam van zijn bedrijf ervoor aanpaste (dat, en door de negatieve pers omtrent privacyrechtszaken) naar Meta. Tijd om dus een te kijken naar wat de metaverse precies is en wat je er nu al mee kunt doen.
Wellicht heb je de term wel eens voorbij zien komen: de metaverse. Dit moet de toekomst van het internet worden, aldus grote bedrijven.
Wat is de metaverse en wat kun je er doen?
Waar komt de metaverse precies vandaan? Het idee is ontstaan uit science-fiction, waar het een samenkomst is van de woorden meta en universe (universum). Het idee achter de metaverse is dat er een virtuele wereld is waarin mensen samenkomen door een speciale bril te dragen. In de metaverse loop je rond als een virtuele avatar (een digitaal evenbeeld, of hoe je er zelf graag uitziet). Dat idee treedt nu de werkelijkheid binnen dankzij virtualrealitybrillen, het concept augmented reality en allerlei slimme apparaten, zoals smartphones en tablets.
Dat klinkt leuk en aardig, maar waar is dit goed voor en wat kun je er precies doen? De metaverse lijkt een vraag te beantwoorden waar we al een antwoord voor hebben. Binnenin de virtuele wereld spreken we af met vrienden, kijken we naar films of werken we samen. Je kunt dingen kopen, nieuwe dingen ontdekken of leren en zo’n beetje alles doen wat je ook in de echte wereld kan. Voor al deze dingen hebben we nu verschillende apps en diensten; en straks komt alles dus op één plek samen.
Het grote verschil tussen nu en straks (dat is een relatief begrip, maar daarmee bedoelen we wanneer de metaverse echt gelanceerd wordt) is dat je alles binnen een grote 3d-omgeving doet. Je maakt onderdeel uit van een gigantisch netwerk van avatars en diensten, terwijl je in de echte wereld gewoon met een VR-bril op zit. Om een beter beeld van dit concept te krijgen, kun je wellicht eens de serie Upload bekijken op Amazon Prime Video. De serie heeft niet precies hetzelfde idee of concept (bij lange na niet), maar daarin zie je wel hoe mensen in een digitale wereld kunnen leven.
Oké, maar kunnen we er nu al iets mee?
Op moment van schrijven is de metaversie nog niet beschikbaar in de vorm waarin de bedrijven dat graag zien. Maar je kunt jezelf wel alvast een vooruitzicht voorschotelen door eens de game Fortnite te spelen. Epic Games noemt de wereld van dat spel ook al een metaverse. Het lijkt erop dat het bedrijf wil meeliften op een nieuwe term en daar vroeg bij wil zijn, maar ergens kun je wellicht begrijpen waarom dat technisch gezien zou kloppen. Fortnite is namelijk een gigantische 3d-wereld waarin je meer kunt doen dan forten bouwen en elkaar neerschieten.
Binnen Fortnite organiseert de ontwikkelaar bijvoorbeeld geregeld concerten. Daarnaast zijn er speciale servers beschikbaar waarin je elkaar niet neerschiet, maar gewoon met elkaar hangt. Bovendien werkt Epic Games samen met LEGO aan een kindervriendelijke versie van de metaverse, waar je je geen zorgen hoeft te maken over de content die je kind te zien krijgt. Voorlopig lijkt het er echter op dat ‘dé metaverse’ nog niet bestaat en dat verschillende bedrijven nu aan het uitvogelen zijn wat het concept precies inhoudt.
We kunnen ons voorstellen dat we in de toekomst ook niet één metaverse kunnen verkennen. In plaats daarvan krijgen we wellicht te maken met verschillende werelden die we kunnen ontdekken. De toekomst moet dat echter leren; wellicht krijgen we later toch één grote wereld waarin alles met elkaar verbonden is, zoals dat nu ook het geval is met het internet. Maar commerciële bedrijven kennende zit dat er voorlopig niet in en creëert iedereen nu zijn eigen eiland. Dat idee doet toch wat af van een gigantische, virtuele wereld met grenzeloze mogelijkheden, maar het is nog te vroeg om hier over te oordelen of er iets zinnigs over te zeggen.
Maar werkt dit dan alleen via virtual reality?
Een grote vraag die vaak voorbij komt is of de metaverse onlosmakelijk verbonden is met virtual reality en de brillen die daarbij horen. Meta heeft bijvoorbeeld de Oculus Rift-serie, terwijl Sony PlayStation VR ontwikkelt. Voor nu is het antwoord dat de digitale wereld wel ontworpen wordt voor virtual reality, maar dat je de verschillende ervaringen ook op andere manieren kunt beleven. Zoals bijvoorbeeld via je telefoon en augmented reality.
Het doel van de metaverse is in elk geval de techsector op z’n kop te zetten. Waarschijnlijk krijgt de digitale wereld ook z’n greep op de echte versie, aangezien veel bedrijven mogelijk gedwongen worden zich aan te passen naar de metaverse. Zo kan de manier van boodschappen doen, lopen door een stad of contact opzoeken met bedrijven geheel op de schop gaan. Of dit echt allemaal gaat gebeuren, dat is koffiedik kijken. Maar als het aan de genoemde bedrijven ligt, dan hebben we straks allemaal op z’n minst een tweede leven in de metaverse.
Meer lezen?
Wil je de laatste reviews van entertainmentproducten lezen? Klik dan eens hier. Of kijk voor de beste achtergrondartikelen bij Tips en Advies.
Reacties (0)