Gratis variant
Mensen die gebruikmaken van de gratis variant van Spotify in de 59 landen waar de dienst actief is, hebben er nu al mee te maken. De muzieknummers werden voor de niet-betalende gebruikers al voorzien van advertenties tussendoor, net als op de gewone radio. Die advertenties zijn vanaf nu niet meer willekeurig gekozen.
Gebruikersinfo verkocht
Adverteerders mogen van Spotify grasduinen in alle gegevens die de gebruikers hebben opgegeven om de dienst te kunnen beluisteren, zoals leeftijd, geslacht, en muziekgenres waar gebruikers graag naar luisteren. Al die informatie wordt door Spotify nu aan derden verkocht.
Gericht adverteren
Spotify noemt dit ‘programmatisch kopen’ en het is al geactiveerd. De bedrijven die de informatie over gebruikers van Spotify kopen, kunnen zo hun producten onder de aandacht brengen van mensen van wie zij hopen dat die er het meest belangstelling voor hebben. Een bejaarde luisteraar zal dus geen maandverbandreclame voorgeschoteld krijgen, bijvoorbeeld.
Betaalde versie
De betalende luisteraars van Spotify hebben hier geen last van, want zij hoorden al geen advertenties. Een van de grote verschillen tussen gratis en betaald Spotify is de reclame.
Reacties (0)