Prestaties
De PlayStation 5 beschikt over een AMD Zen 2-processor, geklokt op maximaal 3,5 GHz. De graphic processing unit krijgt het voor elkaar 10,8 teraflops te produceren. De Xbox Series X kan er iets meer van maken met 12 teraflops. Maar ten opzichte van de PlayStation 4 Pro, met 4,2 teraflops, is het meer dan een verdubbeling. Ondanks het feit dat het aantal teraflops in de basis een mooi vergelijkingsmiddel lijkt, is dat helaas niet zo. Het gaat erom wat je met die grafische kracht doet. De huidige cijfers laten slechts het maximaal haalbare zien. Verder is er 16 GB aan werkgeheugen en een 4k blu-ray-speler aanwezig. De interne ssd heeft 825 GB aan ruimte, waarvan 665 GB ongeveer door de speler gebruikt kan worden.
665 GB aan interne opslagruimte lijkt misschien veel, maar dat is helaas niet zo. Games vandaag de dag worden steeds groter, waardoor je misschien maar zes tot acht games op je console kunt installeren. Sony heeft ervoor gezorgd dat je het interne geheugen kunt uitbreiden met een ssd-unit, maar op moment van de lancering is die functie softwarematig uitgeschakeld. Zelfs wanneer je een eigen ssd zou installeren op die plek, dan nog krijg je geen toegang tot extra ruimte. Dat is heel jammer, aangezien je dus vaak in een situatie terechtkomt waarin je games moet verwijderen om ruimte te maken voor nieuwe. Je kunt wel PS4-games op een externe harde schijf installeren en die gewoon op je PS5-spelen, dus dat verlicht de pijn een beetje, maar PS5-games moeten op de interne ssd geïnstalleerd worden. Alleen dan zijn alle nieuwe, technische hoogstanden mogelijk.
Aan wat voor dingen moet je dan denken? Games spelen in native 4k (wat technisch niet mogelijk was op PlayStation 4 Pro), 60 fps of hoger en natuurlijk ondersteuning voor de techniek genaamd ray tracing (voor een levensechte reflecties en meer). Als je wil zien hoe dat eruit ziet, hoef je alleen maar één van de twee Spider-Man-games op je PS5 op te starten en je krijgt meteen een next-gen gevoel erbij. Dergelijke technieken zijn heel indrukwekkend.
Het verschil in grafische kwaliteit is op papier groter tussen de PlayStation 4 Pro en de PlayStation 5, ten opzichte van de Xbox One X en de Xbox Series X. Maar in de praktijk is het nog maar de vraag wat je daarvan merkt wanneer je niet de juiste tv hebt. Zonder ray tracing ziet Spider-man: Miles Morales er op de PS4 Pro bijna hetzelfde uit als op de PS5, bijvoorbeeld. De PS4-versie oogt dus zeer indrukwekkend, terwijl de PS5-versie eigenlijk dan aan de nieuwe standaard voldoet. Nogmaals: ray tracing is hetgeen dat écht het verschil maakt.
Opvallend is dat de PlayStation 5 nu geen ondersteuning heeft voor zaken als VRR (variabele refresh rate) en resoluties als 1440p. Dat zijn dingen die later nog toegevoegd kunnen worden (VRR komt er bijvoorbeeld aan) en dingen die Xbox bij de lancering al beter geregeld heeft. Het is niet duidelijk waarom Sony voor deze manier van handelen gekozen heeft. Maar dit, en het feit dat je nog geen externe ssd’s kunt gebruiken, doet toch een beetje vermoeden dat de PS5 wellicht iets te vroeg op de markt gebracht is. Toegegeven, het zijn zaken waar slechts een klein deel van gamers écht last van kan hebben, maar dat maakt het niet minder vreemd.
Daardoor kan het zijn dat je tegen verschillende problemen aanloopt, los van problemen waar gamers wereldwijd last van hebben. Een snelle Google-zoekopdracht leert dat consoles bijvoorbeeld vastlopen of helemaal stoppen met werken, maar daar hebben wij geen last van gehad. Het ligt soms ook aan de game die je speelt. Geen ondersteuning voor VRR betekent echter dat er games zijn die last kunnen hebben van screen tearing en geen ondersteuning voor 1440p houdt in dat sommige tv’s of monitors automatisch terugschakelen naar 1080p wanneer 4k niet ondersteund wordt.
Reacties (0)