Review: Game Boy-games op Nintendo Switch laten veel te wensen over

12 februari 2023 9 Minuten 0 Reacties
nintendo-switch-online-gba–game-boy-2

Met Nintendo Switch Online krijg je nu toegang tot een aantal Game Boy-games. En als je meer betaalt, ook nog Game Boy Advance-titels. Maar hoe goed is de kwaliteit?

Toen Nintendo aankondigde dat Nintendo Switch Online voortaan ook Game Boy-games aanbiedt, werd ik meteen enthousiast. De Game Boy, Game Boy Color en Game Boy Advance zijn drie van mijn favoriete handhelds, omdat ze over tijdloze games beschikken, die er soms ook nog best redelijk mooi uitzien. Dat verraadt wellicht een beetje mijn leeftijd en zegt iets over de roze bril die ik op heb, maar dat betekent niet dat ik geen kritische blik kan werpen op het aanbod Game Boy-games, de functies die Nintendo aanbiedt en wat de beeld- en audiokwaliteit is van de beschikbare titels.

Game Boy-games spelen op Nintendo Switch

De selectie videogames oogt op het eerste gezicht een beetje vreemd. Vooral bij Game & Watch Gallery 3 en Alone in the Dark: The New Nightmare mag je je vraagtekens plaatsen. Tetris kennen we inmiddels ook wel en Kirby’s Dream Land kent weinig geheimen. Maar van die twee titels kun je nog stellen: leuk om nog eens spelen, of om te zien waar die series vandaan gekomen zijn. De overige titels zijn stuk voor klassiekers, waar je meestal flink voor moet betalen wanneer je een fysieke editie koopt. Super Mario Land 2: 6 Golden Coins en Metroid 2 – Return of Samus springen er tussenuit.

De keuze voor The Legend of Zelda: Link’s Awakening DX is opvallend, omdat we eind 2019 nog een remake ontvangen hebben. Wario Land 3 is gewoon een toffe game die verder weinig aandacht krijgt. En dan komen we aan bij Gargoyle’s Quest, een titel die je misschien niet eens kent. Maar de toevoeging is daardoor niet minder interessant. Dit is namelijk één van de beste Game Boy-games die je kunt spelen, en ook één van de duurste als je hem fysiek wil kopen. Hem digitaal beschikbaar maken, maakt hem toegankelijker voor een groot publiek. En dat juichen we alleen maar toe.

In de toekomst voegt Nintendo meer titels toe aan het Game Boy-aanbod. We weten dat The Legend of Zelda: Oracle of Seasons, The Legend of Zelda: Oracle of Ages, Pokémon Trading Card Game en Kirby Tilt ‘n’ Tumble onderweg zijn. Voor die laatste titel moet Nintendo nog wat sleutelen aan het spel, omdat de originele cartridge beschikt over een ingebouwde snelheidsmeter. Verder heeft Nintendo nog niets bekendgemaakt, dus zullen we moeten afwachten wat er nog komt.

En hoe zit het met die Game Boy Advance-titels?

Met een uitgebreider abonnement op Nintendo Switch Online krijg je ook de beschikking over enkele Game Boy Advance-titels. De puzzelgame Kuru Kuru Kururin zegt je misschien niet zoveel, maar kan je wel een ongelooflijke uitdaging aanbieden. WarioWare, Inc.: Mega Microgames kan leuk zijn om zo nu en dan eens op te pakken, maar ten opzichte van latere edities voelt deze versie ietwat beperkt aan. Mario & Luigi: Superstar Saga is een game die wat mij betreft niet genoeg lof heeft ontvangen en nu dus mooi wederom in de schijnwerpers kan staan; geef die rpg dus écht een kans.

The Legend of Zelda: The Minish Cap is een fijn, compact avontuur voor tussendoor en kan als prima zoethoudertje dienen tot aan de release van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (12 mei!). De spellen waar we het meeste plezier aan beleven zijn Mario Kart: Super Circuit (en ik leg verderop uit waarom precies) en Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3. Die versie van het spel heeft namelijk meer dan dertig levels die niet in het origineel zaten. Eerder bracht Nintendo deze game al uit voor Wii U, dus misschien heb je ze al gespeeld. Is dat niet het geval, meteen deze checken.

Uiteraard komen er in de toekomst meer GBA-titels naar Nintendo Switch Online. Nintendo maakt wederom geen complete line-up bekend, maar enkele titels staan al op de agenda. En dit zijn games waar ik persoonlijk naar uitkijk, omdat ik er vroeger veel plezier aan beleefd heb. Metroid Fusion, Kirby and the Amazing Mirror, Fire Emblem, F-Zero Maximum Velocity én Golden Sun. Metroid Fusion wordt nog wel eens omschreven als de beste game die je op de Game Boy Advance kunt spelen.

Beeldkwaliteit en extra mogelijkheden

Oké, nu je weet welke games je het beste als eerste kunt uitproberen, is het tijd om naar de kwaliteit van het beeld en het geluid te kijken. En op wat voor extra functies kun je rekenen? Aangezien het om een selectie roms gaat (digitale spelbestanden) en we die roms ook op andere manieren met ontzettend fijne programma’s kunnen spelen, moet Nintendo z’n borst natmaken. Tot nu toe valt het qua extra opties en soms ook qua beeldkwaliteit wat tegen, kijkende naar het andere retro-aanbod op Nintendo Switch Online. Hoe vergaat dat de games voor Game Boy (Advance)?

In eerste instantie goed. De beelden zijn natuurlijk opgeblazen (in het geval van de Game Boy tot zeven keer en de Advance tot vijf keer), maar niet uitgerekt. De games behouden hun oorspronkelijke beeldverhouding, waardoor alles er nog steeds uitziet als vroeger. Pixels zijn niet platgedrukt of uitgerekt en dat is ontzettend fijn om te zien. De audiokwaliteit klinkt eveneens heel fijn en op geen enkel punt verstoord, voor zover ik heb kunnen opmerken. Kortom: met de basis zit het dus wel goed, maar van een bedrijf als Nintendo mag en moet je eigenlijk meer kunnen verwachten.

Het is niet zo dat Nintendo Switch Online spelers helemaal geen extra functies geeft. Je kunt terugspoelen in videogames, om een fout snel te herstellen. Je kunt op elk moment opslagpunten aanmaken en daar razendsnel naartoe terugkeren. Opvallender zijn de functies Klassiek spelgevoel en Klein schermformaat. Met de eerste optie voeg je blokken toe aan het beeld en speel je games zoals ze er vroeger uitzagen. De blokken op het display worden opgevuld met de kleurrijke pixels, net zoals dat vroeger ging. En met de tweede optie maak je het scherm simpelweg kleiner.

Zonder de ouderwetse lijnen.

Met de ouderwetse lijnen.

Nog even terug naar die pixels. Want wanneer je de blokken toevoegt aan het scherm, dan gebeurt er iets vervelends. Het beeld wordt doffer. Dat komt door die lijnen. Die leggen namelijk een donkere laag over het beeld neer, wat de Nintendo Switch nergens compenseert. Het is niet zo dat de dienst of de console de helderheid ineens omhoog gooit. Dit is voornamelijk irritant voor Game Boy-games. Advance-spellen hebben hier weinig last van, omdat die van nature al helderder gemaakt werden. Dat moest destijds vanwege de lage helderheid van het scherm.

Voor Game Boy-games kun je verder instellen of je kleuren van een Game Boy- Game Boy Pocket- of Color-scherm wil zien. Cool, maar wel mager. Want met een emulatiehandheld (draaiende op Android of Windows) of emulatiesoftware op je computer, kun je veel meer dingen doen. Niet alleen qua beeld en audio, maar ook qua versnellingen, knoppenindelingen en opslagbestanden. Daardoor voelt ook het Game Boy- en Game Boy Advance-aanbod erg mager aan als het gaat om extra mogelijkheden. Je moet dingen niet te ingewikkeld willen maken, dat wil ik best snappen – maar dit is gevoelsmatig simpelweg ondermaats.

Wat dan wel weer ongelooflijk tof is (en iets wat je met andere hard- of software veel moeilijker realiseert) is de toevoeging van online multiplayer. Sommige games, zoals Mario Kart: Super Circuit en zelfs Tetris (ja, zelfs Tetris van meer dan dertig jaar geleden) kun je nu met en tegen je vrienden spelen. Dat kan online, maar ook lokaal en natuurlijk helemaal draadloos. Dat zijn de dingen waar ik echt enorm blij van word, want zo krijgen bepaalde games een mooie tweede kans. De online verbinding is soms een beetje schokkerig, dus ook hier is er ruimte voor verbetering.

Game Boy-games op Nintendo Switch Online: je tijd waard?

Kijkende naar wat Nintendo aanbiedt met de nieuwe catalogussen, blijf ik achter met gemengde gevoelens. De selectie is ontzettend fijn, laat ik daarmee beginnen. De bibliotheken van alle drie de consoles zijn immens en ergens is het jammer om te zien dat we niet meteen meer games krijgen – maar zo krijgt dit aanbod (kuch, Mario & Luigi: Superstar Saga kuch) tenminste wat ademruimte. Ik hoop wel dat Nintendo snel meer toffe games toevoegt en dat het niet allemaal zo lang duurt als bij de NES en SNES. Maar ik ga er niet vanuit dat het bedrijf zijn strategie hieromtrent aanpast.

Het aanbod is voorlopig prima dus, maar qua overige opties blijft er meer te wensen over. Ja, het is mega tof dat er online multiplayer beschikbaar is voor titels als Mario Kart: Super Circuit en Tetris (dat kan ik nog steeds niet geloven), maar verder zijn er geen functies die emulatiehandhelds of -software kunnen overtreffen. Nintendo Switch Online voelt daarmee nog steeds extreem basaal aan. Ook de beeldkwaliteit is niet meer jé-van-hét wanneer je de ouderwetse lijntjes toevoegt. Ga je deze games op je Switch spelen, wees dan net als Nintendo: houd het lekker simpel, dan komt het wel goed.