Het heeft zo’n zes jaar geduurd voor de fameuze Lumix G9 MFT systeemcamera van Panasonic een upgrade heeft gekregen. En wat voor eentje bij de Lumix DC-G9II. Je kunt bijna van een geheel nieuwe camera voor foto en ook video spreken. De AF is nu fasedetectie met de benodigde AI, de beeldsensor is een geheel nieuwe 25 MP CMOS, de zoeker OLED 3,86 Megapixels, de interne beeldstabilisatie rijkt tot wel acht stops, tot 5,8K video en zeer snelle bursts tot 75 fps. Dat maakt Micro Four Thirds weer geheel up to date voor de vaart der foto- en videovolken.
De MFT-standaard van Panasonic en Olympus was altijd al geliefd om zijn compacte afmetingen, relatief lage gewicht, een groot aanbod van hoogwaardige net wat prijsgunstiger objectieven en goede tot zeer goede prestaties bij foto en video. MFT gaat echter al heel wat jaartjes mee, viert zijn 15e verjaardag, en je moet natuurlijk wel up-to-date blijven. Zeker met de concurrentie bij APS-C en fullframe in het achterhoofd.
De discussie bij MFT gaat veelal over de kleinere beeldsensor (17.3 x 13mm) dan bij APS-C of fullframe. Bij video is dat allerminst een bezwaar. MFT is behoorlijk wat groter dan de 1 inch beeldchip die in menig camcorder zit. In geval van fotografie heeft een grotere beeldsensor in principe betere papieren bij de lichtgevoeligheid van de photosites (= lichtgevoelige plekjes op de chip) en minder onderlinge interferentie van de elektronica op de beeldsensor. In de praktijk valt zulks echter reuze mee. Beeldfouten zijn door slimme elektronische (stacked)lagen goed ondervangen. En beeldruis zie je bij weinig licht echt pas boven de ISO 800-1.600. En aan de resolutie zal het bij 25,2MP CMOS echt niet liggen.
Nieuwe beeldcensor, processor en IBIS
De nieuwe 25,2MP live CMOS-beeldsensor behoort tot de beste in zijn soort. Bovendien verkeert deze beeldchip in goed gezelschap van een prima ook nieuwe beeldprocessor. Die verzorgen beiden niet alleen een uitstekende scherpte, contrast en kleurweergave maar ook nog een optimale AF. In de praktijk mogen de geschoten beelden bij zowel foto als video gezien worden. Er valt nauwelijks verschil te bespeuren met grotere sensoren tot ISO 800. En ook bij ISO 1.600 tot 3.200 komt deze Lumix systeemcamera nog best mee. De vernieuwde interne beeldstabilisatie gaat tot een indrukwekkende 8 stops. Bij objectieven langer dan 60mm is dat 7,5 stops. Wil je met deze Lumix G9II gaan lopen of pannen dan springt de Active IS desgewenst bij.
De AF is op hoog niveau
De klachten over een enigszins tragere AutoFocus zijn bij de Lumix G9II op slag verdwenen. Dit is na de S5II de tweede Panasonic systeemcamera die gebruik maakt van fasedetectie AF. Dit uiteraard aangevuld met alle gangbare AI voor objectherkenning, tracking en het voorspellen van komende beweging met machineleren.
De praktijk spreekt boekdelen. Het AF-systeem detecteert slim mensen, dieren, objecten, vaar/vlieg/voertuigen etc. De Tracking laat hen niet meer los. Ook valt deze AF moeilijk met onverwachte bewegingen te foppen. Ogen bij portretten, racende auto’s of motoren, langs fietsen of vliegende vogels de Lumix G9II heeft hen snel en accuraat in focus. Al met al een hele verbetering tot voorgaande Lumix MFT-modellen.
De body
Op het eerste gezicht heeft de Lumix G9II aardig veel weg van de S5II styling en bediening. Een ventilator ontbreekt maar dat gaf bij video nauwelijks problemen. De Lumix G9II is nog altijd relatief compact en licht van gewicht. Maar met de afmetingen van 134.3 x 102.3 x 90.1 mm en een gewicht van 685 gram zijn er best kleinere modellen. Die enigszins ruimere uitvoering geeft echter behoorlijk wat meer ruimte voor bedieningsknoppen en (grotere) aansluitpoorten. De kantel- en roteerbare display aan de achterzijde meet 3 inch en heeft 1.840K aan pixels in huis. In het algemeen valt deze display ook bij meer licht nog goed uit te lezen. De OLED kleurenzoeker (LVF) vergroot 0,8 keer en bevat 3,86 Megapixels. Het contrast is wel 10.000:1.
De bediening is dankzij de grote instelknoppen/draaiwielen ergonomisch en intuïtief. Voor rechtshandigen is het een waar gemak dat alle instelknoppen en de 8-richtings joystick allemaal onder het duimbereik vallen. De handgreep heeft net de juiste afmetingen voor doorsnee handen. Aan boord zijn twee SD-kaartsleuven voor UHS-II SDXC-cards. Geen CFexpress zoals bij de GH6. Zoals gebruikelijk is de robuust gebouwde Panasonic-body spatwater- en stofdicht plus bestand tot temperaturen tot -10 graden Celsius. Bij de slimme connectivity Wi-Fi 5GHz bands (IEEE802.11ac) en Bluetooth v5.0 (Low Energy) voor eenvoudige bediening op afstand. Er is een speciale Lumix Sync-app voor Android.
Bij de poorten fullsized HDMI, USB-C, 3.5 mm audio (via adapter meer opties) microfoon. 3,5 mm hoofdtelefoon en slimme accessoireschoen.
Video
De Lumix G9II is natuurlijk geen GH6 voor video. Niettemin komt deze hybride systeemcamera op dit gebied verrassend goed mee. Wij noemen naast prime 4K op 24,25,30,50 en 60P 5.7K/60p, C4K/4K 10-bit 120p/100p audio, 4K/120p en Full HD/240p. De camera leest de volledige beeldsensor uit in 4:2:0 10-bit, met een dynamisch bereik tot 13 stops. Wij waren heel tevreden over de slow en superslow motion-mogelijkheden. Filmen in ProRes en opnemen via een externe SSD ontbreken niet. Aan Light Up Tables (LUTs) geen gebrek. Er staan 19 stuks kant-en-klaar en de cineast kan er desgewenst zelf ook een aantal van bijmaken en bewaren voor later gebruik. Daarnaast nog een aantal fraaie fotostijlen waaronder Leica Monochroom.
De AF met 779 instelbare detectiepunten doet het voor de gangbare opnamesituaties al prima. Als aanvulling de Active I.S, die bepaalt de status van de camerabeweging en optimaliseert correctieverhoudingen om zelfs voor aanzienlijke beweging te compenseren, terwijl advanced E.I.S. perifere vervorming onderdrukt die ontstaat tijdens het opnemen van video. De ALL-Intra-compressiemethode, die frame-voor-frame decodering/codering mogelijk maakt, is ideaal voor niet-lineaire bewerking (NLE). Daarnaast het schieten in ProRes 422 HQ- en ProRes 422-codecvideo’s.
Kenmerkend voor de hoge videokwaliteit zijn verder de Cinema VariCam Look met 13+ stops dynamisch bereik en een zeer breed kleurengamma. De V-Log en V-Gamut zijn vooraf geïnstalleerd. Dat geeft een indrukwekkende natuurlijk correcte kleurenreproductie, subtiel kleurverloop van donker naar oplichtend, en nauwkeurige beheersing van kleurengegevens in nabewerking. Dan de verticale shots, zoals gebruikelijk bij sociale media. De camera detecteert de verticale richting van video, zodat het beeld automatisch draait wanneer je het afspeelt op een smartphone of ander apparaat. Dit kan Aan of Uit worden gezet. De framemarkering is handig wanneer verticaal/horizontaal bijsnijden in postproductie wordt verwacht. Frames met beeldverhoudingen die kunnen worden weergegeven, zijn 2,39:1 en 2,35:1 voor bioscoop en 1:1 en 4:5 voor sociale media, wat een totaal van 10 patronen oplevert om uit te kiezen. Voor video zijn er een aparte rode start/stopknop en eigen modus. De batterij gaat 1 tot1,5 uur mee voor standaard gebruik. Het geluid bij deze Lumix is behoorlijk goed voor interne microfoons. Externe Mics blijven aanbevolen. Je kunt in vier kanalen 48kHz of 96kHz 24-bit opnemen met wanneer een XLR microfoonadapter DMW-XLR1.
Fotografie
Zoals gezegd zien de fotografische resultaten er in de praktijk meer dan goed uit. De elektronische sluiter haalt bursts tot 75 beelden per seconde. Met AF-C is dat 60 fps. De mechanische sluiter doet 14 beelden per seconde op F-S en 10fps op AF-C. Een resolutie van 25,2 MP volstaat voor een hoge scherpte en resolutie geschikt voor prints tot A3+ en groter. En voor de liefhebber kan je via Pixelshift uit de hand nog samengestelde opnamen van 100 MP schieten. Wie op jacht is naar dieren en snelle actie heeft de beschikking over pre-bust. Naar keuze schiet de camera alvast 1,5, 1 of 0,5 aan beelden naar het geheugen. Druk je net te laat op de ontspanknop dan zit het juiste shot er waarschijnlijk toch nog bij. Het werkt in de praktijk zeker naar tevredenheid. De IBIS functioneert zondermeer perfect.
De maximale sluitertijden variëren van 1/8000e seconde mechanisch tot 1/32.000e seconde elektronisch. En de ISO-waarden lopen van 100 tot 25.600 (standaard). De RAW- en JPEG-bestanden zijn voor MFT uit de kunst. Met de DMW-BG1 accu maak je circa 400 foto’s.
Conclusie
De nieuwe Panasonic Lumix DC-G9II is zonder meer een top MFT hybridecamera voor foto en video. Dit model zal vooral bezitters van een al wat ouder MFT-systeem met meerdere objectieven aanspreken. Voor hen een uitstekende koop. Wie wil starten met de Lumix G9II spelen de al eerder genoemde argumenten, compacte afmetingen, relatief laag gewicht, een groot aanbod van hoogwaardige net wat prijsgunstiger objectieven en goede tot zeer goede prestaties bij foto en video mee. Ook geschikt voor gevorderde vloggers. Wel lonken dan de vrijwel even dure concurrenten Panasonic Lumix S5II uit de eigen stal en de Fujifilm X-T5. Bij video scoort de GH6 qua professionele mogelijkheden bij video net wat hoger (behalve de fasedetectie AF) doch de G9II is dan de beterere fotocamera. Andere aanbevelingen betreffen de tweemaal crop waardoor teleobjectieven tweemaal zo lang worden bij natuur-, sport- en actieshots. De filtermaat is tamelijk standaard en kleiner dus goedkoper bij MFT.
Reacties (0)