Verkoop 4K Ultra HD tv’s in Nederland zit in de lift

14 augustus 2014 2 Minuten 3 Reacties
Samsung-4K-Ultra-HD-tv

Hoewel veel consumenten nog niet weten wat 4K Ultra HD precies is lijken consumenten in Nederland al warm te draaien voor de hogere resolutie. Uit onderzoek van GfK blijkt namelijk dat er in de eerste helft van dit jaar 10.000 UHD tv's over de toonbank gegaan zijn in Nederland.

Groei 4K Ultra HD tv-markt in Nederland

GfK bekijkt elk kwartaal de trends in de markt voor consumentenelektronica. Hoewel de totale markt wat ingezakt is in de afgelopen zes maanden heeft vooral de verkoop van tv’s voor een groei gezorgd. Volgens GfK gingen er in het afgelopen kwartaal tweemaal zoveel 4K Ultra HD tv’s over de toonabnk dan in het eerste kwartaal van 2014.

In totaal werden er 10.000 modellen met 4K-resolutie verkocht in Nederland. Dit is ongeveer 3 procent van de 635.000 tv’s dit in de eerste zes maanden van dit jaar over de Nederlandse toonbanken gingen. Dat 4K Ultra HD tv’s een stuk duurder zijn dan de full hd-modellen blijkt wel uit het feit dat UHD tv’s goed zijn voor 8 procent van de totale omzet uit tv’s. De gemiddelde verkooprijs van een Ultra HD tv lag volgens GfK op 2.765 euro.

Oled tv verkopen blijven achter

De markt voor 4K Ultra HD tv’s blijkt in Nederland dus sneller dan verwacht te groeien maar het wachten is nog steeds op de groei van de oled tv-markt. GfK geeft aan dat het nog steeds niet echt wil vlotten met de verkoop van oled tv’s, vooral omdat de prijzen voor de meeste mensen niet haalbaar zijn.

In het tweede kwartaal van 2014 gingen er dan ook maar tientallen modellen over de Nederlandse toonbanken. Momenteel zijn Samsung en LG de enige fabrikanten die oled tv’s in Nederland verkopen maar Samsung heeft al aangegeven zich voorlopig met andere technieken bezig te houden. LG, daarentegen, gaat vol voor oled en heeft onlangs in de VS een goedkoper model gelanceerd.

Accessoires

GfK kijkt naar de totale markt voor consumentenelektronica, dus ook naar accessoires. Volgens het onderzoeksbureau was er de afgelopen maanden ook beduidend meer interesse in accessoires als CI+-modules en muurbeugels. De omzet van deze producten is in het afgelopen kwartaal toegenomen met maar liefst 15 procent.

DVD en Blu-ray

Het is niet geheel onverwacht maar de verkopen van DVD’s en Blu-ray discs is in het afgelopen kwartaal weer gedaald. In totaal werd er 26 procent minder verkocht dan een kwartaal eerder. Met name DVD’s worden minder verkocht maar ook het aantal verkochte Blu-ray discs daalde met 20 procent. Een derde van de Nederlanders gebruikt volgens GfK inmiddels video on demand-diensten. Vooral onder 18-34 jarigen is video on demand populair en maakt 45 procent van deze leeftijdsgroep er gebruik van.

Reacties (3)