ACM onderzoekt online prijzen van televisies
De NOS schrijft dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) momenteel onderzoek doet naar mogelijke prijsafspraken die gemaakt zouden zijn tussen televisiefabrikanten en online winkels. Tv-fabrikanten zouden namelijk minimumprijzen hebben opgelegd aan webwinkels, op verzoek van fysieke winkels die niet kunnen concurreren met de prijzen. Zo worden de prijzen voor tv’s dus waarschijnlijk kunstmatig hooggehouden. Het wordt leveranciers naar verluidt verboden om te stunten met prijzen, laten bronnen weten.
ACM wil niet bevestigen dat de waakhond hier momenteel onderzoek naar doet. Samsung heeft tegenover de NOS dat er een onderzoek loopt, maar wil vooralsnog niet inhoudelijk reageren. Philips weet niets van een onderzoek af, Sony meldt niet betrokken te zijn en LG geeft nog geen commentaar. Mocht de ACM concluderen dat grote televisiemerken inderdaad de online prijzen kunstmatig hooghouden, dan kunnen er boetes worden opgelegd tot tien procent van de omzet van een bedrijf. De ACM heeft zelf nog niets aangekondigd.
Reacties (1)