Review: Panasonic TX-P50ST30 3D plasma TV

10 april 2011 6 Minuten 0 Reacties
Panasonic-ST30-voet

Was 3D vorig jaar nog voor de high-end TV's, dit jaar is 3D ook weggelegd voor de betaalbare modellen. De Panasonic TX-P50ST30 is een van Panasonic's nieuwe middenklasse 3D plasma TV's en moet ook voor een lagere prijs een indrukwekkende 3D beleving geven. Het 50 inch model heeft aan adviesprijs van 1.499,00 euro.

De eerste indrukken van de ST30

De ST30 serie heeft een stylish uiterlijk gekregen, hoewel de GT30 en VT30 series er net wat strakker en moderner uitzien. De TV is wel iets slanker dan de GT20 2010 series. Volgens Panasonic is de beeldkwaliteit ten opzichte van vorig jaar flink verbeterd, zowel in 2D als 3D modus. Nieuwe features zijn onder meer het Viera Connect internet platform en 2D naar 3D conversie.

ST30 aansluitingen

De 3D plasma TV bevat een SD kaart slot (voor video’s en foto’s), twee USB aansluitingen en een HDMI aansluiting aan de zijkant. Aan de achterkant vinden we drie extra HDMI aansluitingen, een LAN verbinding, een component video aansluiting en een composiet video ingang. Helaas wijzen bij dit model de aansluitingen nog steeds grotendeels naar de muur wat ophangen een stuk lastiger maakt. De ST30 bevat ook de mogelijkheid om een Wifi dongel aan te sluiten voor een draadloze internet verbinding.

ST30 afstandsbediening

De afstandsbediening is net als bij de GT30 serie weinig veranderd ten opzichte van 2010. Een nieuwe knop is de ‘3D’ knop, waarmee je kunt schakelen tussen 2D en 3D modus. De TV heeft overigens ook een automatische detectie voor 3D materiaal. Verder is de afstandsbediening nog steeds robuust en duidelijk.

ST30 features

Een van de belangrijkste nieuwe features is het Viera Connect internet platform. Hierover kun je meer lezen in de review van de Panasonic GT30 serie en in ons artikel over de eerste indrukken van Panasonic’s Viera Connect platform. De ST30 serie bevat ook de mogelijkheid voor Skype video gesprekken. Met een optionele camera kun je zo gesprekken voeren met andere Skype gebruikers via je TV.

De ST30 beschikt over een aantal presets qua beeld om de optimale instelling te kiezen per bron. Je kunt zelf nog kleine aanpassingen doorvoeren qua contrast, kleur, helderheid en scherpte, maar de geavanceerde beeldinstellingen vind je alleen terug op de GT30 en VT30 3D TV’s. Qua 3D kun je ook het effect nog afstemmen op je eigen voorkeuren.

Features als THX certificering, THX modus en USB HDD opnamen zijn nietop deze TV terug te vinden. Dit model is puur voor de consument die een goede 3D kwaliteit wil, zonder de dure features.

ST30 beeldinstelling

Je kunt kiezen uit de Dynamisch, Normaal, Cinema, True Cinema, Game en Foto beeldinstellingen. Naar onze mening geeft de True Cinema preset de beste beeldkwaliteit wanneer je naar films kijkt. Stel hier zelf het contrast nog naar eigen voorkeur bij en de beeldkwaliteit komt het dichtst bij optimaal.

ST30 2D weergave

Zoals de GT30 serie kan ook de ST30 serie zeer goed omgaan met standaard definitie (SD) materiaal. Beelden worden scherp en gedetailleerd weergegeven, zonder veel vorm van ruis of artifacts. De ruisreductie zetten we normaal gesproken liever niet aan, maar bij deze TV lijkt het een positief effect te hebben met SD materiaal. Laat de ruisreductie overigens wel op minimaal staan.

High Definition materiaal is nagenoeg perfect. De zwart waarden vallen wel wat tegen ten opzichte van de GT30 serie en de geavanceerde instellingen en THX modus op het hogere model maken het ook mogelijk het beeld wat verder te optimaliseren. Maar, over het algemeen zijn de HD beelden zonder sporen van artifacts of ruis en worden zowel kleuren als grijstinten accuraat weergegeven. De HD beelden zijn gedetailleerd en scherp, en zelfs de details in snelle bewegingen zijn goed waar te nemen.

De kleurovergangen zijn, net als bij de GT30, een klein verbeterpuntje. In de donkere gebieden op het scherm heeft de ST30 moeite met het reproduceren van alle donkere schaduwen. Wat de TV laat zien is goed, maar dit zou beter kunnen.

De response tijd is erg snel wat veel toegevoegde waarde heeft in sport, game en actie beelden. Ook hier is het weer van groot belang dat de TV ook in bewegende beelden de details vast weet te houden. De snellere response tijd betekent ook dat de TV beter is voor gaming dan LCD/LED TV’s.

Reflecties van buitenaf zijn overigens bij de ST30 ook geen probleem.

ST30 3D weergave

De 3D prestaties van de ST30 serie komen aardig overeen met die van de GT30 serie. Het is in ieder geval een flinke verbetering ten opzichte van de GT20 serie van vorig jaar. De 3D crosstalk is nagenoeg niet waarneembaar en de beeldkwaliteit is hetzelfde als in 2D HD modus. Ook hier missen we toch de geavanceerde kalibratie instellingen en de 3D THX modus om de beeldkwaliteit nog verder te optimaliseren. De lage crosstalk komt ook ten goede aan een fantastische 3D diepte. Het beeld is niet te donker wanneer je de 3D bril op hebt en ook licht van buitenaf interfereert niet met de 3D ervaring.

Kortom, het 3D effect is uitstekend te noemen, afgezien van de grotere mogelijkheden qua beeldinstellingen op de duurdere TV’s.

Panasonic ST30 conclusie

De Panasonic ST30 serie is een 3D TV serie die we niet moeten onderschatten. Wil je een 3D TV die een nagenoeg perfect 3D beeld weergeeft en ook in 2D een prachtig plaatje levert? Dan is de ST30 perfect. Wil je meer uit je TV halen qua instellingen, ben je een echte film fan en wil je meerdere features als USB opnamen, video/muziek/foto streaming en een THX modus? Dan is het wellicht beter om naar de hogere modellen te kijken.

De ST30 biedt zeker waar voor je geld met diepe (helaas niet zo diep als de GT30 en VT30 serie, maar beter dan menig LCD/LED TV) zwart waarden en accurate kleuren. Naar onze mening is dit de perfecte instap 3D TV voor de gemiddelde consument met een wat lager budget.

Bekijk meteen in ons 3D TV Kopen overzicht waar je de Panasonic ST30 3D TV serie kunt kopen.