LCD TV fabrikanten verschepen voor de eerste keer minder TV’s

21 juni 2012 1 Minuut 0 Reacties
Sony-HX850

Volgens cijfers van onderzoeksbureau NPD DisplaySearch gaat alsmaar slechter met de TV markt. In de eerste maanden van 2012 werden er wereldwijd 51.2 miljoen TV's verscheept, een daling van 8 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Dat is al niet positief maar het het was voor de eerste keer dat het aantal verscheepte LCD TV's afnam, kijkend naar jaar op jaar.

Afgelopen kwartaal werden er 43.1 miljoen LCD TV’s verscheept wat 3 procent minder is dan in het eerste kwartaal van 2011. Het aantal verscheepte plasma TV’s ging met 18 procent achteruit, terwijl bij CRT TV’s een daling van 31 procent zichtbaar was. Fabrikanten hebben het volgens NPD DisplaySearch vooral moeilijk in het high-end segment. Consumenten gaan steeds meer op de prijs letten en hierdoor moeten fabrikanten zich gaan focussen op de low-end en middenklasse modellen. Daarbij zegt het onderzoeksbureau dat plasma TV’s niet interessant meer zijn voor de gemiddelde consument.

De enige fabrikant die nog een beetje geld weet te verdienen met de verkoop van TV’s is Samsung. De fabrikant zag in dezelfde periode een groei van 9 procent in het aantal verscheepte TV’s, wat geresulteerd heeft in een marktaandeel van 26 procent in het eerste kwartaal van 2012. LG staat op nummer twee met 14.6 procent en Sony maakt de top drie compleet met 9.4 procent. Panasonic en Sony hebben de grootste daling gekend; respectievelijk 23 en 21 procent.

Dat het slecht gaat met de TV markt was al een tijdje duidelijk maar ook die markt zal naar mijn idee weer een opleving krijgen zodra het economisch beter gaat en bijvoorbeeld de OLED techniek en bril-vrije 3D techniek geïntroduceerd worden. Het statement over plasma is natuurlijk wat kort door de bocht aangezien plasma een kleine, maar zeker enthousiaste en overtuigde, doelgroep heeft en deze voorlopig ook zal houden.

Reacties (0)