KPN test persoonlijke televisiereclames
KPN heeft laten weten dat het bedrijf is begonnen met het test van gepersonaliseerde televisiereclames. De mensen die dit willen, moeten hier wel toestemming voor geven. Als voorbeeld gebruikt het bedrijf een gezin dat veelal naar sportprogramma’s kijkt en dus veel sportreclame gepresenteerd krijgt. Momenteel is het zo dat de test wordt gehouden met een kleine groep medewerkers van de provider. Zij hebben toestemming gegeven om informatie te delen als geslacht, leeftijd en locatie voor persoonlijke tv-reclame.
Ook is het zo dat dit nu alleen nog gebeurt met SBS6. Alle informatie die KPN binnenhaalt wordt samengevoegd met de abonnementen op zenderpakketten, zodat er een profiel kan worden samengesteld. Deze informatie wordt niet gedeeld met derde partijen; ook kunnen gebruikers de verleende toestemming altijd weer terugtrekken. De test start in oktober van dit jaar en eindigt aan het einde van 2018. Mocht dit allemaal zijn goed gegaan, dan is het natuurlijk zo dat de telecomprovider de persoonlijke reclame naar iedereen uitrolt.
De settopboxen van KPN stellen het bedrijf al in staat reclames te vervangen voor persoonlijke advertenties, dus mogelijk heb je hiervoor geen nieuwe hardware nodig. Na SBS6 zullen de zenders Veronica, SBS9 en Net5 aan de beurt zijn. Verder wil KPN de profielen gaan gebruiken voor het geven van persoonlijke kijktips, zoals bijvoorbeeld Netflix ook al doet.
Reacties (1)