HDR-update veroorzaakt problemen met 4K-ontvanger KPN

01 maart 2020 2 Minuten 4 Reacties
KPN Arris decoder

Een update voor een bepaald type 4K-ontvangers van KPN lijkt bij sommige gebruikers voor problemen te zorgen. Het was de bedoeling dat de update het gebruik van de HDR-modus zou forceren, maar het lijkt vooral de beeldkwaliteit negatief te beïnvloeden.

Niet alle 4K-ontvangers getroffen

Het lijkt erop dat de update enkel voor de Arris-ontvanger met het typenummer VIP5202 is uitgebracht. Klanten die ook de box van ZTE in gebruik hebben melden geen problemen te ervaren. Niet alleen het beperkte aantal 4K-zenders met HLG-codering worden onjuist  weergegeven, maar ook de gewone HD-kanalen worden onterecht in een HDR-modus getoond. Zo zou onder andere de kleur rood teveel worden benadrukt, of een grijze waas over het scherm verschijnen. Er lijkt ook geen sprake zijn van de fellere kleuren die kenmerkend zijn voor de standaard. Dat zou kunnen betekenen dat de ontvanger beelden die niet in de standaard zijn opgenomen probeert om te zetten naar HDR. Omdat de beelden niet de eigenschappen bezitten die nodig zijn voor HDR-weergave zouden er beeldproblemen ontstaan.

HDR-modus kan uitgezet worden

Een woordvoerder van KPN zegt dat update ervoor zorgt dat de ontvanger en de tv niet meer hoeven te schakelen tussen de SDR- en HDR-modi. De functie zou alleen geactiveerd worden wanneer de gebruikte tv daadwerkelijk ondersteuning biedt voor HDR-standaarden. Eerdere reacties waren volgens het bedrijf vooral positief. Kanalen die worden uitgezonden in de standaardresolutie zouden wel degelijk een betere beeldkwaliteit hebben. Het is nog niet bekend of er een fix voor de problemen komt, maar er wordt aangeraden om de HDR-modus in de instellingen van de tv uit te zetten als het beeld niet klopt.

Update

Een medewerker van het bedrijf heeft duidelijk gemaakt dat het forceren van de HDR-modus niet zal worden teruggedraaid. Dit zou zijn gedaan omdat de modus meer toekomstbestendig is dan de oude situatie. Daarnaast probeert KPN met de update partners tevreden te houden. Content-aanbieders zoals Netflix vereisen al langer het gebruik van de HDR-modus als deze aanwezig is. Door het gebruik van de tone mapping-techniek zouden ook beelden die niet in de hogere standaard zijn opgenomen van de update kunnen profiteren.


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (4)

Theo verhoeven

Theo verhoeven
29 februari 2020 om 01:23

Na het aanvragen en ontvangen van 4K tv en het bijbehorende kastje is het beeld niet goed geweest. Spijt van de overstap en overweeg naar ee; andere aanbieder te gaan.

Inloggen
Frans

Frans
02 maart 2020 om 16:04

Ik zit bij ziggo mooiste beeld en geluid op nextbox ook 4k zonder problemen ook Netflix perfect nooit stil beeld of hapering Ziggo top beeld ook in HD 4k

Inloggen
Harry

Harry
03 maart 2020 om 13:35

Had al aangemeld voor dit bekend werd. Contact met de helpdesk van KPN leverde de volgende reactie op: er is grotere kans op storingen bij gebruik van deze tv-box in uw setup. Bestelling maar geannuleerd.

Inloggen
Marcel Smoorenburg

Marcel Smoorenburg
27 december 2020 om 15:40

Ik heb de HDR aangezet en vind het resultaat prachtig. Mijn LG oled geeft een perfect resultaat. Wel een bandbreedte van 500mbit, wellicht dat dat scheelt.

Inloggen