Europese omroepen gaan advertenties via HbbTV serveren

27 oktober 2016 1 Minuut 1 Reacties
hbbtv

Tv-commercials zien we nog elke dag voorbij komen maar het is voor omroepen zeer lastig deze af te stemmen op de persoon die kijkt. Met de komst van HbbTV krijgen omroepen echter de mogelijkheid advertenties af te stemmen op het kijkgedrag van de tv-kijker en daar gaan ze nu ook gebruik van maken.

HbbTV staat voor Hybrid Broadcast Broadband Televisie en wordt door velen gezien als teletekst 2.0. Met deze optie kunnen omroepen en andere contentproviders hun diensten aanvullen door interactiviteit aan het televisiekanaal te koppelen. Het is een open standaard die tv-kijken combineert met internetdiensten en zo een nieuwe laag over het traditionele tv-kijken legt. Via het omroepsignaal worden extra gegevens meegezonden die door het televisietoestel of de decoder (mediabox) gecombineerd worden met gegevens van het internet.

Toch is dat niet alles want diverse Europese omroepen gaan HbbTV nu gebruiken om advertenties te personaliseren door te kijken naar het kijkgedrag op smart tv’s. Onder meer de grootste omroep van Tsjechië gaat hiermee aan de slag. Door te kijken naar de content waar je naar kijkt en dit door Google’s advertentieplatform te halen kan de omroep advertenties die voor jou interessant kunnen zijn via HbbTV tonen. Die advertenties kunnen in alle soorten en maten verschijnen; als pop-up, als video en als banner.

Opvallend is dat het niet uitmaakt of je HbbTV nu wel of niet gebruikt. Uit onderzoek van het Duitse C’t blijkt namelijk dat in de achtergrond je kijkpatroon sowieso bijgehouden wordt. Je hoeft geen voorwaarden te accepteren en je kunt het niet uitzetten. De data wordt vervolgens naar Google gestuurd en kijkend naar de hoeveelheid data kan alles precies naar het individu herleid worden. In Nederland is HbbTV nog niet groot maar het lijkt voor omroepen de ideale manier om streaming en broadcasting te combineren, plus de klant met specifieke advertenties te bereiken.

Reacties (1)