Op dit moment is er echter nog weinig te koop wat bril-vrije 3D gadgets betreft. De Nintendo 3DS komt eraan, maar de enige die echt te koop is, is de Fujifilm FinePix REAL 3D W3 camera. Wat Fujifilm kan doen nu ook meer merken. Er is een gebrek aan 3D content, dus waarom kan de consument het dan niet zelf maken? Ook Sony heeft dit in de gaten en komt binnenkort met haar eigen 3D camera zonder bril. Maar, Sony toonde tijdens de CES ook een bril-vrije 3D camcorder, een 10.1 inch draagbare 3D Blu-ray speler, een VAIO laptop en wellicht het meest ultieme voorbeeld van ‘persoonlijk 3D’ (maar eigenlijk niet zonder bril); een 3D bril met ingebouwde 3D OLED schermen voor elk oog.
Door de grote interesse in bril-vrije 3D producten staan ook de display fabrikanten in de rij om hun voordeel te halen uit de hype. Master Image, het bedrijf dat momenteel in Japan een 3.1 inch display heeft zitten in Hitachi’s WOO 3D smartphone, was ook aanwezig op de CES. Fabrikant eLocity heeft een 10 inch fotolijst dat 2D foto’s om kan zetten naar 3D en gaf tijdens de CES aan dit jaar bril-vrije 3D gaming PC’s en TV’s te willen maken.
Al deze bril-vrije, oftewel autostereoscopische, 3D gadgets werken in principe op dezelfde manier; een meestal transparant (om 2D ook mogelijk te maken) parallax barrier filter op het scherm bevat een aantal licht blokkerende spleten die samen een verschillende afbeeldingen naar elk oog sturen. In principe is dit een geavanceerde versie van de 3D stickers of kaarten die je 20 jaar geleden bij chips of snoep kreeg. Ook heeft het hetzelfde nadeel; de kijker moet stil blijven zitten/staan. Je hoeft je hoofd maar een klein beetje te bewegen en het hele 3D effect verdwijnt. Als dit gebeurt zit je in de zogenaamde ‘deadzone’, waar geen 3D effect getoond kan worden. De plekken waar je het 3D effect wel goed kan zien, waarvan er gemiddeld maar 9 zijn tot nu toe, worden de ‘sweet spots’ genoemd.
Toshiba en 3D zonder bril
Toshiba beloofde tijdens de CES een ‘deadzone’ vrije 3D ervaring voor de toekomst met het tonen van een 3D laptop. Het voordeel van een ‘deadzone’ vrije 3D ervaring bij ‘persoonlijk 3D’ is dat de kijker zijn hoofd in elke richting kan draaien en toch het 3D effect kan ervaring. De webcam op de laptop herkent je gezicht en maakt er een visueel masker op. De computer kan nu de positie van je hoofd en de stand van je ogen zien en hierop het 3D effect aanpassen zodat je altijd in een ‘sweet spot’ zit. Het is nog een prototype, maar wel de toekomst van 3D.
Vooral de pixels zijn een probleem. Sommige van de pixels worden gebruikt om de verschillende beelden (voor alle ‘sweet spots’) weer te geven. Hierdoor verlies je in beeldkwaliteit aangezien het aantal pixels verminderd wordt. Voor kleine schermen is dit probleem niet groot, maar bij grote 3D TV’s ga je dit snel merken.
2011; het jaar van de 3D gadgets
Ondanks het vroege stadium in de techniek en de problemen die nog ondervonden worden denken merken als Toshiba, Sony en LG dat er zeker vraag naar is. En naar onze mening is deze vraag er absoluut, vooral voor de kleine draagbare, mobiele apparatuur. Wie wil er nou geen 3D gadgets in zijn broekzak? Dit jaar wordt dan ook het jaar van de bril-vrije 3D gadgets. Voor bril-vrije 3D TV’s moeten we nog wat langer geduld hebben.
Reacties (1)