Je zou, na ruim twintig jaar schrijven over audioapparatuur, denken dat je alle bekende merken al een keer aan de tand gevoeld hebt. Mis, een apparaat met de merknaam Roksan heeft nog nimmer bij mij gelogeerd. Deze Attessa Streaming versterker is de eerste en waarschijnlijk niet de minste. Op papier is de versterker veelbelovend en kun je eigenlijk meer van een Zwitsers (Engels) Audio zakmes spreken. Na het uitpakken van deze zwaargewicht, bijna elf kilogram, staat er een in mijn ogen fraaie versterker voor mijn neus.
Zoals vele merken in Audioland is het Engelse merk Roksan ontstaan uit onvrede met de weergavekwaliteit van de al beschikbare apparatuur. In 1985 begonnen Tufan Hashemi en Touraj Moghaddam, beide universitair geschoold, met het merk Roksan. Eerste loot aan de stam was de innovatieve Xerxes draaitafel die bij de introductie op een hifibeurs in datzelfde jaar veel stof deed opwaaien. In de loop der jaren werd de opgedane kennis gebruikt om het productenpallet uit te breiden met versterkers en digitale bronnen. November 2016 werd Roksan overgenomen door het bekende luidsprekermerk Monitor Audio Ltd. Dit geeft Roksan de mogelijkheid om door te groeien en nog meer innovatieve producten uit te brengen.
Uiterlijk en specificaties
Het aan mij ter beschikking gestelde exemplaar is uitgevoerd in zwart, wat de versterker erg goed staat. De centraal geplaatste grote draaiknop voor onder andere het regelen van het volume heeft een zilvergrijze ring. De metalen kast is aan de linker- en rechterkant aan de onderzijde afgeschuind. Het aluminium front is verder helemaal strak met in het midden over de volle breedte een smal oled paneel wat de gekozen bron en het volumeniveau laat zien als de versterker aan staat. Helemaal rechts op het front zit een 3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting. De Attessa oogt slank en meet om precies te zijn 432 x 76 x 346 millimeter. Ondanks de vele aansluitmogelijkheden oogt de achterzijde opgeruimd en strak. Roksan heeft er duidelijk werk van gemaakt om de aansluitingen zo logisch en ruim mogelijk te plaatsen. Naast twee sets analoge aansluitingen en een dedicated MM phono ingang beschikt de Attessa over een ruime hoeveelheid digitale ingangen. Tweemaal Optisch SPDIF, tweemaal Coax en bluetooth. Een set enkelvoudige luidsprekeraansluitingen, een set RCA pre-out voor bijvoorbeeld het aansluiten van een subwoofer is eveneens aanwezig. Het netsnoer is afneembaar zodat de liefhebber kan experimenteren met een ‘beter’ exemplaar mocht die behoefte er zijn. Natuurlijk is er een ethernet aansluiting en een ingang voor de meegeleverde WiFi dongle. Het eerdergenoemde gewicht is grotendeels te verklaren door de forse ringkerntrafo van 400VA. Mede hierdoor is de versterker in staat om tweemaal tachtig Watt vermogen te leveren aan 8 Ohm. In de praktijk zal blijken dat dit meer dan voldoende is om mijn woonkamer van veertig vierkante meter te vullen met muziek. De ingebouwde DAC verwerkt via de coaxiale ingangen signalen tot 24bit/192kHz en via de optische ingangen 24bit/96kHz. Ook kan een MQA-signaal gedecodeerd worden.
Grootste pluspunt ten opzichte van andere alles in één oplossingen is zonder twijfel de integratie van het BluOs streamingplatform. Tot voor kort alleen voorbehouden aan de merken Bluesound en NAD. BluOs staat bekend als één van het beste, zo niet de beste, streamingplatforms. Zeer betrouwbaar, een goede interface die bijna het niveau van Roon benaderd, en met grote regelmaat updates. Dit is natuurlijk niet alles. Het maakt de Attessa Streaming versterker eveneens geschikt voor Multi-Room toepassingen tot wel 64 zones met bijvoorbeeld draadloze speakers of een soundbar van Bluesound. Naast deze Attessa Streaming versterker is er in de reeks tevens een draaitafel en cd-loopwerk beschikbaar. Mocht je streaming niet nodig hebben dan is er nog de ‘gewone’ Attessa versterker.
Plaatsen en installeren
Ondanks de vele mogelijkheden is de Roksan Attessa Streaming vrij gemakkelijk aan te sluiten. Deze Roksan neemt tijdelijk de plaats in van mijn eigen Devialet 220 Pro. Qua functionaliteit ontlopen beide elkaar niet heel veel. Zo kan ik bijna één op één de normaal aangesloten apparaten op de Roksan overzetten. Om een wat realistischer beeld te krijgen gebruik ik wel mijn Audiovector R3 Arreté luidsprekers, maar pak ik de Supra Classic 4.0 kabels uit de kast om beide met elkaar te verbinden. Mijn Bluesound Vault koppel ik met een Oehlbach XXL optical cable aan de Attessa. Vanuit de Bonn8 netwerkswitch gaat een Atlas Hyper ethernet kabel richting de versterker. Een, binnen mijn netwerk, betrouwbaarder optie dan de WiFi optie die Roksan, middels de meegeleverde dongle, eveneens biedt. Mijn Funk Vector draaitafel mag een tijdje met vakantie omdat de Attessa wel over een ingebouwde phonotrap beschikt maar, uitsluitend geschikt voor MM-elementen. Mijn Shelter 301 element is een MC-exemplaar. Als stevige ondergrond dient mijn Quadraspire rack. Schone stroom krijgt de Roksan Attessa aangevoerd vanuit een Atlas Modular verdeeldoos met het standaard meegeleverde netsnoer. In principe kan er nu muziek geluisterd worden. Naar believen kun je in de, door Roksan ontwikkelde, MaestroUnite nog specifieke gebruikers aanpassingen doen zoals het ingangs-
niveau per ingang en de ingangen labelen met een icoontje. Verder kun je de gevoeligheid van de hoofdtelefoon aansluiting en de phono-ingang aanpassen. Aangezien ik al gebruik maak van een Bluesound apparaat komt de Attessa, na het koppelen aan mijn netwerk, automatisch naar voren in de app en is de muziek die op mijn Vault staat direct beschikbaar.
Luisteren
Ik begin met een vergelijk tussen de digitale ingang met de Bluesound Vault als bron en via het netwerk middels de BluOs app. Ik beluister een aantal voor mij bekende tracks die op de harddisk van de Vault staan. Om maar meteen met deur in huis te vallen. Als er al verschil te horen is dan is het verwaarloosbaar. Voordeel van het luisteren via de BluOs app is dat je hier ook het volume van de Attessa kunt regelen en dus niet de losse afstandsbediening hoeft te gebruiken. Gemak dient de mens niet waar. Om het karakter en de kwaliteit van deze Roksan Attessa te beoordelen trap ik af met een gouwe ouwe te weten Private Investgations van Dire Straits. Hoewel ik het nummer al ontelbare keren beluisterd heb blijft het op één of andere manier altijd boeien. De Attessa stelt niet teleur, sterker nog het is prima luisteren naar deze streaming versterker. Via de BluOs app is het volume in kleine stapjes te regelen wat erg prettig is. De laagweergave is strak en gecontroleerd. Dynamisch is het uitstekend, qua transparantie is het eveneens dik in orde. Het hijgen wat enigszins verstopt zit rechts in het geluidsbeeld is voor deze Attessa geen probleem. Pas wanneer de mix heel druk wordt moet je als luisteraar wat meer moeite doen om het te volgen. Wat in positieve zin opvalt is de ruimtelijkheid van de weergave en de lucht om de stem van Mark Knopfler en de verschillende instrumenten.
In de recensieperiode wordt bekend dat Rob de Nijs een afscheidsoptreden gaat doen en ik heb als fan het geluk kaartjes te kunnen bemachtigen. Om er vast aan te wennen dat het de laatste keer wordt dat ik Rob live ga horen beluister ik het nummer De Stilte van zijn laatste album ‘t Is Mooi Geweest. De stem van Rob klinkt breekbaar en is overduidelijk op leeftijd. De Attessa laat dit feilloos horen, inclusief de daarmee gepaard gaande emotie. Het achtergrondkoor staat fraai achterin het mooie diepe en brede stereobeeld en bestaat uit losse stemmen. Door de transparantie van de versterker zijn de met brushes bespeelde bekkens goed hoorbaar en bijzonder realistisch. Om niet te lang te blijven hangen in de emotie snel door naar iets heel anders waarbij luidkeels meegezongen kan worden. Another Brick In The Wall van Pink Floyd is daar bij uitstek geschikt voor. Het volume gaat omhoog en de Attessa geeft geen krimp. Voor mij wordt een ‘Wall of sound’ neergezet waar menig versterker een puntje aan kan zuigen. Ik lees het woord ‘imposant’ terug in mijn aantekeningen. Het kinderkoor waarmee het heerlijk meezingen is staat groot voor me, mijn speakers lijken verdwenen uit de kamer, en de kids hebben allemaal een eigen plekje in het koor. Heerlijk dit!
Sfeer
Nu ruimtelijkheid en transparantie één van de pluspunten in het weergavekarakter van deze Attessa blijkt te zijn wordt het tijd voor wat live tracks. If You Don’t Know Me By Now in de uitvoering van Simply Red tijdens Symphonica in Rosso is een goede start. De zo typerende stem van Mick Hucknall wordt goed gevangen door de Attessa. De ruimtelijke weergave stelt zeker niet teleur, ik waan me onderdeel van het uit volle borst meezingende publiek. Hetzelfde geldt bij Feelin’ Good van Michael Bublé. Een kleinere zaal die ook duidelijk als zodanig weergegeven wordt door de Roksan versterker. Zelfs tijdens het gedeelte waar veel instrumenten hun best doen om het publiek op te zwepen hoor je achter in het diepe geluidsbeeld de mensen roepen en juichen. Maar er valt meer te bleven, zoals een strakke en krachtige weergave van de drums die hiermee een mooi fundament onder de muziek legt. De blazers klinken zoals het hoort, en zijn bovendien geen brei van geluid maar duidelijk losse instrumenten met een eigen plek op de brede stage. De subtiel bespeelde barchime aan het einde van de song is zelfs hoorbaar!
Weer even terug naar een rustiger track van Paul Carrack, de blanke man met misschien wel de mooiste donkere soulstem. How Long is een cover van de band Ace waar Carrack de frontman was. Opnieuw is er dat heerlijk diepe en brede stereobeeld en staat Paul rotsvast en met veel lucht er omheen in het midden en vloeit zijn stem heerlijk uit de speakers. Fraai is ook de manier waarop de tweede stem achterin het beeld ten gehore gebracht wordt. Via mijn Tidal account, die in de BluOs app direct beschikbaar is, zoek ik naar wat tracks gecodeerd in MQA om te luisteren hoe deze Attessa Streaming hier mee om gaat. Bad Guy van Billie Eilish is spannende muziek, ik word getrakteerd op een super breed stereobeeld met allerlei vreemde geluidjes ver links en rechts in het beeld. De soms bewust vervormde stem en instrumenten worden zeer goed weergegeven door de Attessa. Het laag gaat bij vlagen putdiep. Maar wat het meest indruk maakt is de manier waarop de sfeer van de muziek en de intentie die Billie er mee heeft wordt gepresenteerd. Bij het luisteren naar een MQA-remaster van U2’s One is overduidelijk te horen dat de stem van zanger Bono in vervorming schiet bij de uithalen. Wederom is de sfeer van het nummer uitstekend gevangen. Het klinkt gedragen en de emotie druipt ervan af. Uiteraard is er muziek van The Rolling Stones beschikbaar via Tidal en een groot deel in MQA. Waiting On A Friend wordt de song van mijn keuze. De gitaar in het intro staat groot, maar niet te groot, en levensecht rechts in mijn woonkamer. De overall weergave is heel los en transparant. De stem van Mick is weer spot on en ondanks dat hij duidelijk de lead pakt blijven de andere stemmen duidelijk te volgen.
De punten
Is de Roksan Attessa Streaming de perfecte one box oplossing waar je alleen nog een set speakers aan hoeft toe te voegen? Gezien de prijs en de mogelijkheden denk ik dat de Attessa Streaming dit doel heel dicht benaderd. Een uiterlijk wat afwijkt van het gros concurrentie, in mijn ogen zeer geslaagd, en mooie bouwkwaliteit. De mogelijkheid de versterker te combineren met een bijpassend cd-loopwerk en draaitafel. De geluidskwaliteit is dik in orde! Krachtig, transparant en vooral heel ruimtelijk. Voldoende vermogen met een flinke reserve om ook een wat lastiger speaker aan te sturen. De echte kers op de taart is echter de integratie van BluOs, een meesterzet van Roksan. Hierdoor beschik je over het meest betrouwbare streamingplatform en de mogelijkheid om een bijna oneindig multiroom systeem samen te stellen. Voor een ‘Product of the Year’ is het nog wat vroeg in het jaar maar de concurrentie zal van heel goede huize moeten komen om deze Roksan Attessa Streaming van de troon te stoten. Een regelrechte aanrader!
Prijs
- Roksan Attessa Streaming € 1.970,-
Monitor Audio Nederland
www.monitoraudionederland.nl
Reacties (0)