His lordschip
Telkens we een setting veranderen komt een zeer geciviliseerde Brits-Duitse stem aankondigen wat we aangepast hebben. In je oren klinkt dan iets als ‘ANC On’, gesproken zoals de lord uit Downtown Abbey. Belangrijk? Neen, maar het is iets anders dan de synthetische stemmen die meestal in de oren weerklinken bij deze soort NC-koptelefoons. Met NC aan, zelfs op de efficiëntste derde stand, blijven artefacten van de ruisonderdrukking zeer beperkt. Als muziek niet speelt, is er een heel licht ruis. Dat heb je altijd bij deze type hoofdtelefoons, maar het is heel beperkt – en ook wat minder dan bij draadloze oordoppen, trouwens. Speelt er een liedje dan merk je niets van de noise-cancelling. Schakel je naar de draadloze HQ-modus, dan krijg je nagenoeg stilte opgediend. Het is trouwens pas bij het wisselen tussen NC en de HQ-modus dat je merkt dat er net is meer detail mogelijk is zonder ruisonderdrukking. Maar dat is een stille omgeving, mobiel ga je dit wellicht niet merken. Toen we via Qobuz luisterden naar ‘Black Acid Soul’ van Lady Blackbird, kregen we ook in de felste NC-modus een hele geslaagde performance aangeleverd. Deze jazznummers zijn heel spaarzaam qua compositie: stem, contrabas en af en toe een piano, gitaar of trompet. Het is net als je in een jazzclub zit, ’s avonds laat. Een perfect album om elk instrument te ervaren, omdat je bijvoorbeeld die contrabasnoten echt hoort geplukt worden en natrillen.
Nadat we de Solitaire T verbonden met onze Samsung Galaxy Z Fold4, onderwierpen we de noise-cancelling aan onze testvideo van een treinrit. Het is een synthetische test, maar uit ervaring weten we dat het wel grotendeels de werkelijkheid benadert. De T+A doet het hier zeer goed, met nagenoeg alle lage tonen die worden geëlimineerd. De WH-1000XM5 pakt nog iets meer hogere frequenties mee, maar dit is wel een van de beste resultaten die we tot nu hoorden. Buitentests bevestigen dit resultaat, en daarbij bleek bovendien wind geen impact te hebben op de microfoons.
Als je de T+A naast de Sony (die geldt als referentie) beluistert, dan merk je meteen de verschillen. An sich doet de WH-1000XM5 het qua audiokwaliteit allesbehalve slecht. Het is wel heel sterk gericht op mobiel gebruik, met aangedikte, wolligere bassen. De Solitaire T is meteen een heel stuk opener en natuurlijk van klank, wat een heel authentiek gevoel geeft bij de jazztracks van Lady Blackbird. Maar ook meer commercieel voer, zoals ‘Say It’ van Phantoms of ‘Anti-Hero’ van Taylor Swift, wordt net beter weergegeven. Het zit hem niet enkel in de correcte balans of het betere detail, maar ook wel in de strakkere bassen die muziek ook meeslepender doen klinken. Schakelen we over naar de DAC-modus, dan is er wel een stapje dat er bijkomt. De echte verrassing is echter als we de Solitaire T met de meegeleverde kabel op een Ferrum Wandla en Oor aansluiten. Dit is bij de meeste NC-koptelefoons een terugvaloptie die je misschien gebruikt op een vliegtuig om via het schermpje voor je neus een film te volgen. Hier voelt het aan als een volwassen keuze. De Solitaire T klinkt compromisloos als een goede bekabelde hoofdtelefoon. ‘Mettavolution’ van Rodrigo y Gabriela komt een tikje beleefd binnen, maar de spanningsboog die wordt opgebouwd wordt treffelijk overgebracht. Niets lijkt verloren te gaan in het verhaal, van de supersnelle maar toch goed gedefinieerde gitaarnoten tot het geklop op de body van het instrument. Het is een heel mooi resultaat dat veel zegt over de prioriteiten die bij deze high-end NC-hoofdtelefoon net anders waren dan bij doorsnee toestellen.
Reacties (0)