Een langer testparcours
Zoals we al aangaven was het reviewproces bij de HT-A9 wat uitgebreider dan normaal. Dit vooral omdat we heel nieuwsgierig waren naar waar de grenzen van dit systeem lagen. Maar ook omdat we blijven zoeken naar hoe betere prestaties te krijgen. Dat heb je niet met een soundbar. Of anders gezegd: de flexibiliteit die de HT-A9 betekent dat je er ook langer mee bezig bent. Nu ja, we vermoeden stilletjes dat een doorsnee koper dit systeem gewoon gaat uitpakken en gebruiken.
Daarnaast ondervonden we aanvankelijk af en toe connectieproblemen tussen de speakers onderling. Bij het bekijken van films viel het geluid daardoor regelmatig een seconde of twee weg. Zeer irriterend… Het bleek gelukkig op te lossen via een optie die heel diep in de instellingen begraven was en bovendien een naam droeg die je niet bepaald helder kunt noemen: RF Channel. Standaard staat het aan, de sleutel tot een betrouwbare verbinding bleek het uit te schakelen en dan weer te activeren. Dit dwingt het basisstation tot het opnieuw zoeken van een gepaste frequentie voor de radioverbinding tussen de vier speakers en (optioneel) de subwoofer. Daarna traden er geen stabiliteitsproblemen meer op. Er is nog een optie die zou kunnen helpen, Wireless Playback Quality. Je kunt hier in plaats van ‘Quality’ voor ‘Connection’ kiezen, maar dat vonden we onaanvaardbaar. Je betaalt niet een prinselijke som voor een audiosysteem om dan voor een lagere kwaliteit te kiezen. Enfin, dat vinden wij.
Eerst hebben we de HT-A9 zonder subwoofer getest, onder meer bij het bekijken van een aantal afleveringen van de reeks ‘Foundation’ (Apple TV+, Dolby Atmos) en ‘Shang-Li and the Legend of The Ten Rings’ (Disney+, Dolby Atmos). Meestal deden we dat via een Apple TV 4K die aan de secundaire HDMI-ingang van het basisstation hing, maar ook via de ingebouwde apps op de Sony-tv.
Wat we horen is helemaal anders dan via een soundbar (zoals de Sony HT-A7000 die we twee weken eerder getest hebben). En dat is al interessant. Qua vullingsgraad zit dit Sony-systeem dichter bij een surroundopstelling met aparte speakers. Het resultaat is heel sfeervol en omhullend, en realisme is ook verrassend goed omdat de stemmen weldegelijk uit het scherm van onze Sony-tv lijken te komen. Draaien we het volume open, dan is er een zuiverheid die soundbars vaak lastig vinden om te evenaren op hogere niveaus. Maar het is ook niet helemaal hetzelfde. Soms zijn er geluidseffecten die net niet correct klinken, al verdwijnt dat artificiële deels wanneer we de speakers vooraan verder weg van het tv-scherm plaatsen. Was er een probleem met reflectie op het glazen tv-scherm? Mogelijk, maar niet helemaal. We noteren toch ook bij het upmixing via Immersive Audio wat rare klanken of effecten in de mix die overdreven benadrukt worden.
Wat de HT-A9 goed doet is effecten op de horizontale as te plaatsen. Bij Shang-Li als er weer eens een sterk staaltje dansen – sorry, kungfu – werd neergezet. Een voet die door het stof wordt gesleept, of als Xialing oefent door bamboestokken rond haar af te breken. Verrassend is ook dat dialogen uit het scherm lijken te komen, terwijl de voorste speakers helemaal niet op gelijke afstand van de tv staan. Het is zeker niet perfect, maar niettemin een opmerkelijk resultaat dat veel soundbars moeilijk kunnen evenaren. Als het gaat om hoogte-effecten is de HT-A9 minder overtuigend. Dynamisch pieken – zoals geweerschoten of explosies – kan het ook maar ten dele overbrengen. Samengevat: wel een knappe surroundervaring en redelijk detail, maar het spektakelgehalte is qua dynamiek eerder beperkt.
Reacties (5)