Review: Sonus faber Olympica Nova 1

12 augustus 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Sonus faber Olympica Nova 1
FWD award

In deze review gaan we aan de slag met de Sonus faber Olympica Nova 1. Deze luidsprekers in walnoot of wengé kosten 3.249 euro per stuk. De Olympica Nova stand in het zwart koop je voor 999 euro per paar.

Nuovo nel nostro teatro

Met een warme zomer achter de rug groeit het verlangen te blijven genieten van Zuid Europese genoegens. De herinnering levend te houden aan het vermaak in de vakantie waaronder het de tijd nemen om naar muziek te luisteren. Niet slechts op een avond na een dag noeste arbeid, maar ook eens overdag of bij een concert. Wie daarbij terugdenkt aan Italië kan met de nieuwste Sonus faber luidsprekers zijn hart ophalen. Het prachtige hout van de Sonus faber waar de ziel van Italiaanse muziek in huisvest, gecombineerd met stijlvolle aluminium delen, komt tot leven in de Olympica Nova 1. Een forse monitor op eigen stand gezet voor een optimaal auditief en visueel genot. De laatste creatie uit de streek waar beroemde componisten en vioolbouwers leefden moet het hart van menig muziekliefhebber gaan veroveren. De Olympica Nova 1 maakt deel uit van een familie waar ook vloerstaande modellen, een center en surround luidsprekers toe behoren.

De Olympica Nova volgt de Olympica reeks op met modellen waar zowel uiterlijk als van binnen verbeteringen zijn bereikt. Nieuwe drivers, vernieuwde scheidingsfilters, een nieuwe manier van het tunen van de binnenzijde en een luxere afwerking, maken van de Nova eigenlijk een compleet nieuw product. Het uiterlijk is ontstaan uit acht lagen gebogen hout die samen zorgen voor een extreem sterke romp. Inwendig zijn daarbij verstevigingen aangebracht om ook de laatste resonanties weg te halen. Een aluminium plaat waarin ditmaal geen leer maar walnoot of wengé fineer is gebruikt vormt de bovenzijde van de Olympica Nova 1. De reflexpoort aan de achterzijde van de luitvormige behuizing is gemaakt uit één stuk aluminium en loopt langs de gehele achterzijde, daarmee een opening vormend waarin geen turbulentie kan ontstaan. Lucht gaat via lamellen naar buiten en dat werkt perfect zoals u verderop kunt lezen. Omdat de reflexpoort schuin op de achterzijde zit is de intensiteit van de lage tonen enigszins te tunen door de poorten naar binnen of naar buiten te richten. De baffle is eveneens van hout, waarvan een deel is ingelegd met echt leer. In het leer zitten de twee drivers en het Sonus faber logo. De asymmetrie van de behuizing is niet alleen ter voorkoming van staande golven, visueel maakt het de luidsprekers aantrekkelijk, integratie van de reflexpoort is uniek en de kast is extra stevig. De Sonus faber Olympica Nova 1 staat het liefste op de bijbehorende stand, waar hij met twee bouten stevig op vast te zetten is. In de bodem van de Olympica Nova 1 zit daartoe een aluminium plaat. Optisch sluit de vanaf de fabriek al gevulde stand prachtig aan op het front met daarvoor de gespannen elastieken.

Inwendig

Ook van binnen is de Olympica Nova 1 anders dan zijn voorgangers. Gebleven is de tweeter met DAD technologie (Damped Apex Dome), een 28 mm zijden dome met als motor een neodymium magneet. Om de tweeter zit een vernieuwde ring waaraan een fase plug is gemaakt, samen in één keer gegoten uit aluminium. De midrange/woofer is een 150 mm model met een conus gemaakt uit cellulose pulp en natuurlijke fibers voor een natuurlijke weergave. Aluminium draad bekleed met koper wordt ingezet om de spreekspoel te wikkelen op een kunststof drager. De basket van de woofer is gegoten uit aluminium. Het scheidingsfilter is opgezet volgens de Paracross technologie van Sonus faber om invloeden van buitenaf zoals RFI tegen te houden. In het filter zijn onder meer Clarity Cap condensatoren en Jantzen spoelen gebruikt. Gevat in de behuizing bestrijken de units het frequentiegebied van 45 Hz tot 35 kHz. Het rendement is 87 dB en de nominale impedantie 4 Ohm. Dat vraagt om een versterker met de nodige kracht en de mogelijkheid stroom te kunnen leveren. De Olympica Nova 1 meet 355 x 199,5 x 395 mm (H x B x D) en als hij op zijn eigen stand staat wordt dat 1078 x 282 x 395 mm omdat de voetplaat groter is dan de luidspreker zelf. Stevige spikes laten zich eenvoudig in hoogte verstellen. Mijn tip: vervang de spikes door IsoAcoustics Gaia dempers voor een nog beter resultaat. Niet geheel onbelangrijk, de Sonus faber Olympica Nova 1 draagt een prijskaartje van Ä 5.999,- per paar en daar komt Ä 999,- bij voor de stands.

Noblesse oblige

Een luidspreker zoals de Sonus faber Olympica Nova 1 verdient een mooi systeem om hem aan te sturen. Een Metrum Acoustics Forte eindversterker bleek krachtig genoeg, gekoppeld aan een Metrum Adagio DAC met regelbare uitgang. De I2S ingang van de dac krijgt zijn digitaal signaal uit een Metrum Ambre Roon Endpoint waarvoor uiteraard een Roon NUC elders in huis draait. Net als een Melco N10 Digital Music Library, plat gezegd een heel kostbare audiofiele NAS waar al mijn muziek een plekje op kan vinden. De luidsprekerkabels zijn net als de analoge interlink afkomstig van Inakustik (LS-2404 Air en NF-2404 Air), de netsnoeren van en naar een Atlas Eos Modular 4.0 3F3U verdeelblok zijn allemaal AudioQuest Monsoon. Voor de I2S verbinding misbruik ik een AudioQuest Vodka ethernetkabel. Aan de ethernetkant zit zowel Vodka als Carbon van AudioQuest en de netwerkswitch is een Silent Angel Bonn N8. Het geheel blijkt een uitstekende basis om de Sonus faber Olympica Nova 1 mee te benutten zodra hij na een inspeelperiode tot volle wasdom is gekomen.

Nederlands en Frans

Het Nederlandse muziekensemble Qui Vive, bestaande uit orkest en koor, ontmoette ik in Frankrijk en een cd van Qui Vive ging mee naar huis, waarop onder meer het Brandenburgse Concert Nr.4 van Bach staat. Prachtige muziek uitgevoerd door een groep enthousiaste musici die de sporen al lang hebben verdiend. De Olympica Nova 1 doet recht aan het speelplezier dat Qui Vive in Frankrijk liet zien en voert mij terug naar dat fraaie concert. De Olympica Nova 1 speelt luchtig en vrij, geeft een goed inzicht in de opstelling van het orkest door in een diep stereobeeld onderscheid te bewaren tussen de diverse spelers. De Olympica Nova 1 toont daarbij een fraaie klankbalans waarmee de instrumenten tot hun recht komen en waar noch de lage tonen, noch de hoge tonen of het middengebied in overheersen. Dat zorgt dat de bassen en de cello’s naar voren komen, de eerste viool helder maar niet scherp is en dat blaasinstrumenten zuiver de achtergrond weten te vullen. Het concert is in één keer opgenomen en ergens zit een flinke fout als een voorwerp op de grond valt. Het realisme is zo groot dat ik onwillekeurig kijk wat er voor mij is gevallen. Drie delen lang genieten van Bach, heerlijk. Heel intens is ook J’attendrai van de cd ‘Entre 2’ van de zusjes Camille en Julie Berthollet. Klassiek geschoolde dames die zich buiten de geëffende paden begeven en met viool en cello aan de slag gaan om een aantal Franse klassiekers ten gehore te brengen. De viool komt haast voor de speaker te staan en heeft een oprechte klank. Een bas wordt met snelheid geplukt en wat ik al dagen bewonder, de basreflexpoort bestaat, werkt, maar laat zich niet verleiden tot overmatig laag waarmee de reflexdreun gelukkig constant wordt vermeden. In de afsluitende track brengen de zusjes Berthollet een orkest mee en dat staat als een huis in de luisterruimte. Lage tonen gaan diep genoeg op de luidsprekers, zetten kracht en vormen het fundament waarop de dames kunnen bouwen. Voor klassiek en populair klassiek is de Olympica Nova 1 zeker geschikt. Zij brengen absoluut luisterplezier naar mijn huis.

In de diepte

In een nijvere poging verschillen te beluisteren tussen Ethernet switches ontdekte ik een raar fenomeen. Mijn referentie monitoren lieten altijd al een diep en breed stereobeeld beluisteren, de Olympica Nova 1 bleef in dat opzicht plat en smal. Tot ik van switch wisselde en de Olympica Nova 1 ineens wel in de diepte liet kijken en de breedte van de ruimte vulde. Ik kan dat niet helemaal verklaren, ik geniet er simpelweg maar van. Het viel bijvoorbeeld op met de cd van Jim Tomlinson ‘The lyric’ en daarvan de track Manha de carnaval. Als ik die nu beluister dan staat de sax netjes tussen de speakers, loopt de echo weg in de diepte, staat slagwerk achter de solist en een bas ergens halverwege. De contrabas staat laag afgebeeld, de bekkens hoog, piano en sax waar ze horen. Speels en snel zijn woorden die bij de Olympica Nova 1 horen. Helder en transparant, niet overmatig op jacht naar details waarmee speakers kaal gaan klinken, een gezonde mix van moderne techniek op klassieke leest. Later op de cd staat Jardin d’Hiver waar Stacey Kent haar lieftallige keeltje opendoet. Ook nu luister ik met veel plezier. De Olympica Nova 1 haalt op een stem niet de absolute neutraliteit van een LS3/5a in moderne uitvoering maar komt een heel eind. De keerzijde is dat de Sonus faber meer volume en een fraai fundament aan lage tonen biedt en dat kan een LS3/5a niet voor elkaar krijgen. Een LS3/5a in een grote kamer speelt niet, Olympica Nova 1 kan én in een kleine kamer én in een grote ruimte prima spelen. Dat ook de hoogte afbeelding van de Sonus faber zo fraai is heeft denk ik mede te maken met de hoogte van de speaker en de stand. De tweeter zit perfect op oorhoogte en de midwoofer net er onder.

Zangkunsten

Ik wil best wat meer lieftallige zang en zoek naar de cd ‘Amazona’ van Vanille (een dochter van Julien Clerc). Weer is de traktatie vrolijk, speels en ritmisch sterk. De opname had wat fraaier kunnen zijn, hangt op het randje van vervormen, zeker op de hijgerige stem van Vanille. Blij stemt de akoestische gitaar, de ondersteunende bas en het lekkere slagwerk. Een tik op een trommel is daadwerkelijk als zodanig herkenbaar. Op sommige speakers uit een lagere prijsklasse zou het net zo goed een tikje op een tafelblad kunnen zijn. Vanille brengt zomerse muziek voor warme dagen waarvan Nederland er genoeg kreeg dit jaar. Janis Ian heeft tracks als Tattoo en Guess you had to be there heel wat beter opgenomen. Vooral op Tattoo leeft het slagwerk en laat een grote trom zijn vel trillen onder de stem van Janis. Pluspunt en pluim voor de lage tonen, heel beheerst, behoorlijk diep voor een monitor, krachtig en met doortekening. Het levert een fijn stuk muziek op waaraan ik niets hoef te missen. Nog steeds is de reflexpoort volkomen in balans met de rest van het systeem. Voor iemand zoals ik, die vaak niet erg gecharmeerd is van reflexpoorten en zijn heil liever zoekt in transmissielijn of een gesloten systeem, een waarlijke openbaring. Ook op Guess you had to be there is elk gebied, laag-midden-hoog, met elkaar in balans en heeft Ian de ruimte voor haar zang en gitaar. Het dames onderonsje sluit ik graag af met Alicia Olatuja, een operazangeres welke heeft gekozen voor jazz repertoire en op de cd ‘Intuition’ het formidabele No ordinary love heeft gezet. Als de bas ergens mee mis zou gaan dan is het op deze track. De Sonus faber midwoofer heeft het er best lastig mee en maakt flinke klappen. Best knap dat zang toch goed blijft en de percussie op hoge snelheid de kamer in knalt. Heel af en toe loop ik bijna tegen grenzen aan, daar zocht ik de track op uit, totaal geen schande want ik heb onlangs grotere en duurdere systeem het schaamrood op de conus bezorgd met Olatuja. Het geweld van de bas was ook tijdens haar Concert in Rotterdam overweldigend en haast te veel voor de zaal.

Op een ochtend

Op de pianotonen van Ludovico Einaudi’s ‘Una mattina’ probeer ik een samenvatting te creëren van twee weken leven met de Sonus faber Olympica Nova 1. Dat valt niet eens mee. Het begin bestond voornamelijk uit inspelen en elke dag zoeken naar welk gebied was gegroeid in prestatie ten opzichte van de voorgaande dagen. Zestien uur per dag dagenlang aanzetten helpt zeker om de Olympica Nova 1 naar zijn echte niveau te tillen. Dan begint het feestje, zit er diepte in het geluid, zijn oneffenheden gladgestreken en komen de weergevers los. Is twee weken genoeg? Ik zal het nooit weten maar uw dealer straks wel. Of u als eigenaar. Voor mij is het afscheid nemen van een systeem dat een vriend geworden is. Gewaardeerd, aangenaam, prettig om naar te luisteren. Compleet over een groot frequentiespectrum zonder nare verschijnselen. De Olympica Nova 1 laat zich niet verleiden tot uitspattingen, die zijn er alleen als ze in de muziek zitten. Dat mag je ook verwachten in dit prijssegment. De Olympica Nova 1 is een moderne weergever, een sieraad in een interieur en tegelijk een weergever waar de Sonus faber geest in huist. Schoonheid van buiten en van binnen om de ogen en vooral de oren te mogen strelen.


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (0)