Het volle scenario
De acht kanalen bridgen en in bi-ampingmodus aansluiten op een paar stereoluidsprekers… We moeten toegeven, het is iets dat we tot op heden zelden hebben gedaan. Wat het natuurlijk nog meer intrigerender maakt. Een van de redenen dat we niet dikwijls met bi-wiring/bi-amping aan de slag gaan is dat onze high-end luidsprekers voor testdoeleinden de Focal Sopra n°2’s zijn. Zonder twijfel zijn dat weergevers uit een hoge klasse, maar uitzonderlijk voor toestellen uit deze categorie komen ze met enkele luidsprekeraansluitingen, geen dubbele. Bi-ampen kan dus niet met deze kloeke Fransen. Gelukkig hebben we ook een tijdje de Canton Reference 7 K-vloerstaanders op bezoek die wél over de juiste hoeveelheid terminals beschikt. We nemen er luidsprekerkabels van Tellurium bij én de handleiding van de A35.8. Omdat je toch spreekt over een kostbaar toestel en bijzonder veel vermogen, willen we toch op veilig spelen en alles correct aansluiten. Ook aan de voorversterkerzijde, want de gedachte van per ongeluk een fixed level-signaal naar buiten te sturen naar een eindtrap met deze spierballen… Pijnlijk voor de oren, maar wellicht ook fataal voor de tweeter. En misschien wel voor heel de speaker. Ook niet vergeten om de bruggen tussen de terminals op de speaker te verwijderen, trouwens.
We letten dus extra goed op tijdens het aansluiten. Het voordeel van de PRE35 is dat het beschikt over twee paar XLR-outputs, waardoor je vanaf één voorversterker makkelijk kunt bi-ampen. Er zijn niet zoveel andere voorversterkers met deze eigenschap, als bestaan ze wel. Onder meer bij Audia Flight, McIntosh en Rotel.

We leggen de vier XLR-kabels naar de juiste XLR-inputs, zijnde nummer 2,4,6 en 8. Die staan ook aangeduid als de bridge-inputs achteraan op de versterker. Dan nog de tuimelschakelaars naar bridge-modus en aangeven dat het signaal via XLR binnenkomt, en we zijn er bijna. Even de luidsprekerkabels correct insteken (zwart bij een oneven kanaal, rood bij een even), daarbij weer geholpen door de opschriften aan de achterzijde. Het gewicht van de Primare-eindtrap betekent echter dat je hem niet even uit een hifi-meubel versleurd om die uitleg te lezen. Overigens is de A35.8 naar goede Primare-gewoonte beschikbaar in het zwart of het wit. Met het kenmerkende design van de Zweden, waardoor hij perfect past bij andere Primare-toestellen, zoals de PRE35.
Eens die praktische zaken uit de weg zijn, is het tijd om muziek te spelen. En neen, dit ultieme scenario stelt niet teleur. Inmiddels weten we wat die Ncore-modules kunnen leveren, en dat is een zuivere, transparante klasse D-versterking die hier in de overtreffende trap wordt geleverd. We gaan niet beweren dat de Cantons opeens op een heel ander niveau presteren dan daarnet, maar er is toch een meer dan subtiele stap gezet. De bijna tastbare ultradiepe toon bij de introspectieve neoklassieke ‘Atomos I’ van A Winged Victory for the Sullen staat nog meer als een solide huis met diepe funderingen, terwijl de midrange en tweeter de strijkers met een geweldige textuurgehalte neerzetten. Dit is een lang nummer van meer dan tien minuten, meeslepend maar soms ook uitdagend, onder meer als er pianoklanken aan de mix worden toegevoegd. We noteren hier vooral een geluidsbeeld met een ongelooflijke diepte. Het is niet makkelijk om de vinger er op te leggen, maar het zit ‘em inderdaad in de beeldvorming die iets duidelijker en groter wordt. En dat maakt dat de recent verschenen ‘Songs of Recollection’ van The Cowboy Junkies – een oude favoriet van ons, sinds die mooie ‘Trinity Sessions’ – met een enorme live-presence wordt afgespeeld. De combinatie Primare-Canton heeft soms een tikje donker randje, maar het blijft wel heel meeslepend. Adembenemend mooi, met een zekere tristesse.
Reacties (1)