Kent geen limieten
We hebben wel wat luidsprekers staan om te gebruiken bij tests, maar voor een apparaat uit deze klasse kunnen we niet anders dan de Sopra N°2’s terug de luisterruimte in te rollen. Gelukkig hebben we tijdens de lockdown wielen aangebracht bij deze grote vloerstaanders, want met hun 42 kg per stuk was het daarvoor altijd wel een klus om ze op te stellen.
Liefhebbers van componist John Williams werden deze zomer enorm in de watten gelegd. Niemand minder dan de Wiener Philharmoniker bracht via Deutsche Grammophon een album uit met live-registraties van een reeks bekende thema’s van Williams, waaronder uiteraard een aantal werken die wel heel bekend in de oren klinken. Kan iemand nog voor zijn plezier naar het Star Wars-theme of ‘The Imperial March’ luisteren, grijsgedraaid als ze zijn? Ze zijn bijna muzikale clichés geworden. We beluisteren ze dus niet vaak, wat dit album (ALAC, 96 kHz / 24 bit) net een onverwachte verrassing maakte. Ja, het zijn vertrouwde muziekstukken die we hier horen, maar wel net anders gebracht en technisch perfect opgenomen. De combinatie M8xi en Sopra’s laten je volop genieten van alles wat er in deze opnames aanwezig is. ‘Raider’s March’ van de bekende Indiana Jones-reeks bijvoorbeeld, of (en vooral) de ‘Imperial March’ is meeslepend. De dynamiek in Imperial March is geweldig, vooral omdat je hoort dat het hier met een grote ensemble in een enorme zaal wordt gespeeld. En subtiliteit? Dat is er dan weer bij het mooie en minder bekende ‘Marion’s Theme’, waarbij de Musical Fidelity zich in staat toont om echt elke kleine nuance te leveren. Wow. We luisteren op dit punt met een Primare PRE35 die we via coaxiale kabel aansluiten op de MF, zodat we de ingebouwde DAC-stage kunnen gebruiken. Als je zoveel geldt uitgeeft aan een geïntegreerde versterker, kun je maar beter helemaal gebruiken.
Persoonlijk hadden we geen specifieke verwachtingen over het merk Musical Fidelity, en dus ook niet over weergavekwaliteit. Wat we snel merken als we luisteren naar techno en pop, is dat de M8xi net een aangenaam streepje kleuring toevoegt zonder wollig of sloom te worden. Dat is wel aangenaam bij de Sopra’s, vinden we. De beats van Stromae’s ‘Papaoutai’ staan strak in de ruimte, en klinken diep door. Die Hegel H390 van een tijdje terug was nog net strakker getimed, maar de M8xi stelt zeker niet teleur. En één ding weten we zeker: hoe luid we deze versterker ook zetten, hij blijft power leveren. Paardekrachten genoeg. Er is geen moment dat wij tijdens het testen het gevoel hadden dat we tegen een limiet opliepen, zelfs met deze Focal-kanjers.
Omdat de M8xi gebouwd is rond klasse AB-technologie is het verbruik niet spectaculair hoog (een vergelijkbare klasse A zat wellicht voorbij de kilowatt), maar het is ook niet min. Wij hebben zonnepanelen, dus zonder wroeging hebben we naar dit hifi-beest geluisterd, maar we merkten in volle zomer dat een toestel als deze echt een kamer nog verder kan opwarmen. Het was dus met een zekere zweterigheid dat we luisterden naar ‘The Black Saint and The Sinner Lady’, het meesterwerk van Charles Mingus dat elf muzikanten vereist. (ALAC, 96 kHz / 24-bit) en dat regelmatig in bijna-chaos afdaalt om dan weer alle instrumenten samen te laten komen in een zwoel klinkend samenspel. Het is knap hoe de M8xi de Focals perfect aanstuurt – best uitdagend bij dit werk – zodat je kunt genieten van het felle contrast tussen de slome, lage tonen die uit de tuba en de baritonsax komen en de snellere, wispelturige hoge blazers en het occasionele snaarinstrument. ‘The Black Saint and The Sinner Lady’ is geen makkelijk luistervoer, maar ook niet extreem ontoegankelijk; het beluisteren via een DAC/versterker die wel alles vloeiend en gedetailleerd presenteert is noodzakelijk om er echt van te genieten. En dat is iets dat de M8xi probleemloos doet.
Reacties (0)