Maar mainstream kun je ze niet noemen, deels vanwege de premiumprijskaartjes die aan hun producten bengelen. Maar wij wedden dat de Lyngdorf TDAI-1120 daar iets aan gaat doen. De compacte behuizing, tv-connectiviteit en compromisloze functielijst in combinatie met een lager prijskaartje maken het onweerstaanbaar.
Het is een misleidend ding, die TDAI-1120. Net zoals pakweg de Naim Uniti Atom gaat het hier om een betrekkelijk compacte versterker met streaming ingebouwd. Als je dan door de ogen van een traditioneel ingestelde hifi-liefhebber kijkt, verwacht je maar weinig van een toestel dat ongeveer half zo groot is als een klassiek audiotoestel of AV-receiver. Dit is echter een apparaat van Lyngdorf, een pionier op vlak van klasse D-technologie en DSP-technologie én een merk dat op vlak van thuisbioscopen een referentie is. Het is ook bekend van zijn samenwerking met pianobouwer Steinway, waarvoor het ultieme audioproducten bouwt die meer kosten dan uw of mijn huis.
De TDAI-1120 is echter heel wat goedkoper dan die luxueuze producten. Het is een toestel dat helemaal past in de trend van alles-in-één-apparaten die werkelijk alles kunnen, gericht op mensen die een systeem met vele apparaten willen vervangen door iets compact maar toch hoogwaardig. Er wordt wel vaker geroepen dat je ‘enkel speakers moet aansluiten en je kunt luisteren’, maar hier klopt het echt wel. De compacte Lyngdorf bezit bijvoorbeeld een karrenvracht aan streamingopties, is volledig app-bestuurbaar én heeft een HDMI-ARC-ingang met CEC-mogelijkheden. Dankzij dit kan het samenwerken met je televisie. Verwar het echter niet met een AV-receiver; dit is een stereoapparaat dat je even goed met je platenspeler als met je televisie kunt verbinden. Videobronnen rechtstreeks aansluiten of surround weergeven is niet waar het om draait bij deze Lyngdorf. Er zijn geen extra HDMI-inputs. De TDAI-1120 belooft dus heel veel voor zijn 1.999 euro, maar kan het ook die belofte waarmaken?
Discreter kan bijna niet
De TDAI-1120 is een stukje kleiner dan de Lyngdorfs die tot op heden beschikbaar waren. Zijn voetafdruk is zo klein (10,1 x 30 x 26 cm) dat je deze versterker overal kwijt kan. Het past ook in een tv-meubel bijvoorbeeld. Vanwege de gebruikte klasse D-technologie ontwikkelt het niet veel warmte, wat een discrete opstelling in een meubel mogelijk maakt. IJskoud is het ding nu ook niet, dus voorzie wel wat ventilatiegaten als je hem achter een gesloten kastdeur plaatst.
Ondanks zijn bescheiden afmetingen toch is de TDAI-1120 meteen herkenbaar als een creatie van het Deense merk. De minimalistische designtaal die het spreekt is honderd procent hetzelfde als de grotere TDAI-2170 of TDAI-3400, en er is zelfs veel gelijkenis met de zeer high-end Lyngdorf surroundproducten, zoals de MP60. Dat is best een prestatie. Sommige hifi-merken behandelen producten van dit prijspunt als ‘budgetklasse’ en laten dat ook blijken via de afwerking. 2.000 euro is echter voor veel mensen een serieus bedrag, dus het mag er wel piekfijn uitzien. Dat is ook wat Lyngdorf hier biedt. Een blinkend chassis of een immens kleurenscherm hoef je hier niet te verwachten. Gimmicks of flitsende designuitingen, dat is niet iets voor de Denen. Wat niet wil zeggen dat het hier gaat om een simpele doos met een aan/uit-knop. De TDAI-1120 is een solide, degelijke afgewerkte verschijning met een matzwarte afwerking die een zekere luxe uitstraalt. De helft van de voorkant is ingenomen door een groot stuk donker glas. Hier zit geen scherm achter waarop coverart gaat verschijnen, zoals je zou verwachten, Je ziet hier enkel witte icoontjes verschijnen die je inlichten over de netwerkverbinding en de gekozen ingang. Een aan/uit-toets, een grote volumedraaiknop en een ingangen-selector die dubbelt als mute-knop, dat is het. Meer hoeft het ook niet te zijn.
Makkelijk instellen
Er is een Lyngdorf-app beschikbaar die dubbelt als afstandsbediening. Maar echt de TDAI-1120 instellen doe je via een browser. Eerst moet je natuurlijk wel de Lyngdorf met je netwerk verbinden. Dat gaat heel makkelijk via Google Home of via de wifi-instellingen van je iPad, waar de TDAI1120 verschijnt als Airplay-speaker. Dankzij Airplay 2 en Chromecast kun je deze versterker ook koppelen met andere compatibele speakers en audiotoestellen, mocht je muziek in verschillende kamers willen spelen.
Via de webinterface je toegang tot een enorme hoeveelheid instellingen, toch voor een stereoversterker. Dat heeft uiteraard te maken met RoomPerfect (daar later meer over) en de daarbij horende mogelijkheden. Je vindt ook uitgebreide opties om de integratie van twee stereospeakers met een subwoofer te regelen. Kies je voor een Lyngdorf-subwoofer, dan kun je zelfs op type selecteren voor een afstelling op maat. Wel handig, want door het gebruik van een subwoofer kun je opteren voor compacte stereospeakers die discreet in de woonkamer staan.
Bij een alles-in-één toestel dat mikt op de muziekliefhebber die vooral naar muziek wil luisteren en niet wil knutselen of tweaken, komen die vele opties wat verrassend over. Ja, je kunt als hifi-tweaker wel wat doen met deze TDAI-1120. Misschien zelfs meer dan bij heel wat rivalen. Maar voor de minder technische gebruiker mocht er net iets meer uitleg zijn. Nu goed, door deze opties in een webinterface te stoppen en de remote te houden als ‘pure’ afstandsbediening is de kans klein dat iemand er onbedoeld in verloren loopt.
RoomPerfect
Onlosmaakbaar verbonden met het merk Lyngdorf is RoomPerfect, het eigen kamercorrectiesysteem dat ontstond uit academisch onderzoek. Het doel: de invloed van de kamer waarin je muziek luistert wegwerken, zodat je muziek door jouw luidsprekers hoort zoals het bedoeld is. Is dat belangrijk? In de meeste woonkamers wel. Bijna niemand leeft in een perfecte luisterruimte, dat zou ook zeer ongezellig zijn. Met een functie als RoomPerfect neutraliseer je akoestische effecten (zoals een kamermodus die basfrequenties opblaast) en de plaatsing (bijvoorbeeld de afstand ten opzichte van de muur). Net zoals bijvoorbeeld Athem’s ARC-systeem is RoomPerfect een eigen creatie van de fabrikant, en zal je het enkel bij Lyngdorf vinden. Dit in tegenstelling tot pakweg Audyssey of Dirac die onder licentie aan audiofabrikanten zoals Denon of NAD worden aangeboden. Over het Zweedse Dirac gesproken: die laatste software noemt Peter Lyngdorf gekscherend als “wat wij 20 jaar geleden deden”. Er is een zekere rivaliteit tussen de Denen en de Zweden.
Zoals bij de meeste kamercorrectieoplossingen moet je eerst met een meetmicrofoon aan de slag. Je moet niets extra kopen, de microfoon en een stand zitten mee in de doos.
Heb je nog nooit een kamermeting uitgevoerd, dan klinkt heel het proces misschien uitdagend. Eén groot voordeel bij RoomPerfect: in tegenstelling tot bij Dirac of Audessey moet je niet zo nauwgezet te werk gaan. Omdat we die systemen vaak gebruiken, keken we echt wel op toen de interface van de TDAI-1120 ons vertelde dat de meetmicrofoon op een toevallig gekozen locatie in de kamer mocht geplaatst worden. Wat een verschil vergeleken met Dirac, een systeem dat we al vaak hebben gebruikt en zeer hoog inschatten.
Enkel die allereerste meting moet bij RoomPerfect echt gebeuren op de plaats waar je luistert. Daarna moet je de microfoon verplaatsen en meten totdat het systeem 90 procent van je kamer geanalyseerd heeft, wat bij ons een viertal metingen vereiste. Je kunt dan stoppen, maar wij besloten nog enkele extra metingen uit te voeren om uiteindelijk op 98 procent uit te komen.
In tegenstelling tot sommige alternatieven krijg je bij RoomPerfect geen curves of ingewikkelde grafieken te zien. Je kunt dus niet verder ingrijpen op de filter die voortvloeit uit de meting. Maar: je kunt wel in de app altijd kiezen voor een weergave die meer gefocust is op de luisterplek of op een ruimere weergave. Dat laatste is wat je wil als je met een paar mensen naar muziek luistert. Daarnaast zijn er een tiental ‘voicings’ (zoals ‘Relaxed’ of ‘Movie’) waarmee je de klank kunt tunen naar eigen smaak. Als je het echt wenst, kun je ook een eigen voicing creëren via de webinterface. Je hebt daarbij een aantal instrumenten voorhanden die je kunt gebruiken om de frequentieweergave aan te passen, zoals shelf-filters en dergelijke.
Behoorlijk pittig
De TDAI-1120 is een kleine versterker, maar biedt een redelijk vermogen van 2 x 60 Watt (8 Ohm). Dat is mogelijk door het gebruik van klasse D-technologie, waardoor je niet een immense voeding nodig hebt of een forse printplaat vol onderdelen. Inmiddels is klasse D ook bij high-end audioproducten helemaal ingeburgerd, dus dat is geen punt. Lyngdorf was zelfs een van de eerste merken die echt klasse D omhelsde.
Voor onze test combineerden we de TDAI1120 met een set Rubicon 2-luidsprekers van Dali. Niet geheel toevallig ook Denen, en zelfs een merk met een link naar Lyngdorf-oprichter Peter Lyngdorf. Wat ons betreft een prima match, ook omdat de Rubicons wat warmte toevoegen aan de neutralere weergave van de TDAI-1120. Geen slechte combinatie, want we kregen nooit de indruk dat de kleinere Lyngdorf problemen had om de Dali’s aan te sturen.
Als we de klank van de TDAI-1120 moesten omschrijven, dan zouden we wellicht voor het woord ‘zuiverheid’ kiezen. De mooie antieke interpretaties op ‘Marin Marais’ bijvoorbeeld, met het indrukwekkende virtuoze spel van Francois Joubert-Caillet op de viola da gamba, klinkt heel realistisch en meeslepend in de kamer (via Roon). De kleine nuances van het snarenspel worden prima meegegeven, er zit echt alle microdetail in. Wat het zeker niet is, is koud of analytisch. Het neigt wel richting een zekere neutraliteit, wat echter die Rubicons een prima aanvulling maakt. Als we na deze duik in de muziekgeschiedenis doorspoelen naar de 21ste eeuw en bij Thom Yorke’s ‘Tomorrow’s Modern Boxes’ belanden, zijn we evenmin teleurgesteld. De TDAI-1120 heeft de power om die diepere bassen aan te sturen, maar het is vooral dankzij RoomPerfect dat het ook zuiver en gedetailleerd klinkt. We kunnen ons inbeelden dat deze versterker tegen zijn limieten zou aanlopen met veeleisende speakers (dan is het tijd voor die TDAI-3400), dus er zijn beperkingen. Maar RoomPerfect zorgt wel dat je alles haalt uit deze kleine versterker. Het kamercorrectiesysteem blijkt heel nuttig als je deze versterker gebruikt voor je tv geluid. De typische rumble van ultralage bassen in actiefilms (mooi voorbeeld: alles uit de Transformer-reeks) kan snel een kamermode activeren, waardoor dialogen en muziek overstemd worden door wollige lage tonen. RoomPerfect wist in onze testruimte dit goed te counteren, wat zorgde voor een gedetailleerde en grootse weergave bij het bekijken van films. Het is geen surround uiteraard, maar wat ons betreft is een stereo-opstelling in veel gevallen een heel stuk beter dan een typische soundbar.
Conclusie
Er lopen in de wereld veel mensen rond die houden van muziek maar niet geboeid zijn door die eeuwige upgraderitis en componentenzucht van de hifi-wereld. Voor hen vinden we de TDAI-1120 een behoorlijk spannende toevoeging aan het hifi-speelveld. Dit toestel brengt heel veel naar een prijspunt dat veel lager ligt dan voorheen bij Lyngdorf.
Maar ook vergeleken met de rest van het speelveld is dit toestel een sterke inzending. De aanwezigheid van RoomPerfect, een HDMI-ARC-aansluiting en veel streamingopties zijn sterke troeven op dit prijspunt. Voor muziekliefhebbers die op zoek zijn naar een compacte alleskunner die voor lange tijden hun muzikale noden gaat vervullen is de TDAI-1120 een zeer interessante optie.
Reacties (5)