Near-field kampioen
De sterkte van KEF’s Uni-Q-driver is dat het heel natuurlijk klinkt. Een gevolg van het combineren van de midrange-woofer met de tweeter. Je vindt ‘em in het midden, gemonteerd achter een waveguide die doet denken aan de kwartjes van een sinaasappel. Die driver geeft de LSX II meteen een heel ander geluidskarakter dan doorsnee rivalen. Qua sound is het frisser en opener, met name als het gaat om de midrange. Een ander pluspunt is dat KEF’s coaxiale driver een grootschalige uitstraling bezit. Je kunt hierdoor de LSX II ook heel dichtbij plaatsen. Zelfs op een meter afstand, bijvoorbeeld als speakers naast je computerscherm, heb je een waar stereogevoel. In onze woonkamer stonden deze kleintjes net betrekkelijk ver uit elkaar, terwijl wij op ongeveer drie meter plaatsnamen in de sofa. Toch was de soundstage een geheel, mooi rond het scherm opgebouwd. Het is echt wel waar KEF sterk in is. De LSX II’s zijn in elk geval heel interessante opties in een kleinere kamer waar je dichtbij zit, waar iets als een soundbar minder goed tot zijn recht zou komen.
Als het luid wordt, kunnen kleinere speakers snel gestrest en hard klinken. Dat is hier minder het geval, mede dankzij de controle die de DSP kan uitoefenen. Die chip kan bijvoorbeeld de balans tussen laag-midden-hoog aanpassen in functie van het volumeniveau. De bassen een beetje terugschroeven als het wat luider wordt, zodat lage frequenties niet overheersen. Deze dynamische controle laat een speaker minder snel tegen een limiet aanlopen. Dat is onder meer leuk voor rockliefhebbers. Die kunnen een album als ‘Under The Midnight Sun’ van The Cult gerust door de woonkamer laten knallen zonder dat het chaotisch of vervormd klinkt. Verfijnder luisteren is echter waar de KEF’s zich het best bij voelen. Denk aan pop, akoestische songs, kamermuziek en jazz. Ze kunnen alles wel aan, maar bij die genres klopt het echt.
Streamen we ‘here’s the drop’ met remixes van het laatste deadmau5-album, dan zijn de technotracks weliswaar groot maar missen we dat stukje diepe basfundament. Onze woonkamer is wel iets groter, wat wellicht bijdraagt aan die indruk. Langs een kant is het indrukwekkend wat er wel uitkomt, maar toch: het lijkt ons dat je, waar je bij de LS50 Wireless niet meteen nood hebt aan een subwoofer, dat hier wel sneller het geval zal zijn. Positief is dat KEF in de Connect-app hier de nodige controls heeft voorzien om de integratie van een subwoofer makkelijk te maken. Zo kun je hier meteen kiezen uit een lijstje van KEF-subwoofers of opteren voor een ‘custom’ model (lees: een ander merk). De LSX II ondersteunt de KW-1-draadloze adapter om een subwoofer zonder kabel aan te sluiten.
Ook bij tv-geluid hangt het er vanaf wat je juist wil. Een episch thuisbioscoopgevoel zal toch snel een subwoofer vereisen, zeker bij een actiefilm als ‘Mortal Engines’’. Maar als dat voor je niet hoeft, ga je genieten van een geluidsbeeld dat even groot is als je 55-inch scherm. De detailrijke weergave is ook fijn, onder meer omdat stemmen goed gedefinieerd worden. We keken zo naar een paar afleveringen van ‘Pistol’, Danny Boyles nieuwe fictiereeks over de oprichting van de legendarische punkband The Sex Pistols, waarbij de LSX II geen probleem hadden om de nostalgische muzieksoundtrack fraai weer te geven.
Reacties (3)