Prima ingeregeld
Als beginpunt van een surroundtest kiezen we graag voor de Dolby-demo’s. En al helemaal in een nieuwe omgeving met een systeem dat door iemand anders is ingesteld. Het is een beetje een kwaliteitscontrole, die hier geen enkel probleem oplevert. Bij ‘Leaf’ horen we een transitie van voor- naar achteraan de kamer die naadloos verloopt, bij ‘Audiosphere’ zit de integratie tussen ground-level en de hoogtekanalen eveneens snor. De glasscherven vliegen perfect in een 3D-ruimte tijdens ‘Shattered’, als een baseball door een ruit vliegt. Dat lijkt mooi ingesteld door Sound Perfection. Integratie is wederom prima, waardoor de wolk van glasscherven zich naadloos en soepel door de ruimte verspreid. Een laatste test is ‘Amaze’, waar we letten op het geluid van water. Een te fors spelende subwoofer kan het hier verpesten, maar de natuurlijkheid is er. Dat noteren we ook later in een regenstorm-scene tijdens ‘Atomic Blond’, de geweldige spionfilm waarin Charlize Theron de taaiste van de hoop blijkt te zijn.
Maar eerst een andere bende inlichtingdienstmedewerkers. Meer bepaald het IMF in Mission Impossible: Fallout (UHD Blu-ray, Dolby Atmos). De achtervolging door de Parijse straten is een van de beste van zijn soort – en nog meer als je de Franse hoofdstad een beetje kent en allerlei monumenten tijdens deze lange, hectische scène ziet langskomen. Bij scènes zoals deze vinden we niet enkel het bombastische, spectaculaire belangrijk, maar ook de snelheid. Geluidseffecten, zoals een toeterende auto die Ethan Hunt op de motorfiets kruist of de politiewagens die achter je crashen, moeten strak en goed getimed weerklinken. Dat doen de K2’s prima; door hun frissere middenrange-focus springen effecten ook goed uit de mix. Tegelijkertijd zijn de muzikale roots van Focal ook goed te merken. De staccato opzwepende hoorns in het bekende Mission Impossible-thema worden machtig neergezet, waardoor ze ook echt motor van het spanningsgevoel worden. De K2-opstelling blijft dynamisch sterk als de soundtrack intenser wordt; de muziek wordt hier wel heel prominent en vol neergezet. En dat is toch een iets andere beleving dan bij meer home theatre-gerichte speakers, zoals bijvoorbeeld de Polk Reserve-opstelling die we vorig jaar getest hebben.
‘Atomic Blonde’ (Ultra HD Blu-ray, DTS:X) nemen we erbij om de Focals te horen presteren bij DTS:X-content. DTS-mixes klinken net weer anders dan Atmos, vinden we. Geweldig aan deze film, die zich afspeelt net voor de val van de Berlijnse muur, is hoe de actie gekoppeld wordt aan klassiekers uit de jaren tachtig. ‘Behind the Wheel’ van Depeche Mode bijvoorbeeld, waarbij we de K2’s frisheid waarderen. Het laat deze Franse speakers toe om de kleine details in de soundtrack te onthullen, zelfs bij deze dreunende synthtrack, zoals de blaffende politiehonden van de Stasi. Even later zitten we ook tussen de betogende Oost-Duitsers, net voor de val van de muur. Heel belangrijk qua sfeer is dat je dat middenin de actie het gevoel behoudt, wat enkel kan als alles mooi samenvloeit en integreert. Dat maakt dat die ongelooflijke traphalscène waarbij Theron taaier is dan heel de KGB echt wel spectaculair overkomt. Het is een ongelooflijke choreografie, met fluitende kogels in een diepe hal en dan een brutaal vuistgevecht dat maar niet stopt. Elke mokerslag komt keihard aan. Daarna sneuvelen de Lada Niva’s van de KGB op wel heel overtuigende manier. Het is dus niet dat er op spektakelgebied iets schort, integendeel. Dat blijkt ook bij de Ready Player One-race, wat ons betreft een van de beste tests qua snel bewegende, immersieve Dolby Atmos-ervaringen. De dubbele Focal-subwooferopstelling laat de knal van het vuurwerk door de Sound Perfection-ruimte daveren – en daarna breekt de hel pas echt goed los. We noteren vooral dat de vuurpijl net daarvoor een realistische beweging over ons heen maakt. Kleine details trekken onze aandacht, zelfs in de ongelooflijke hectiek. Dat er in plaats van zoals meestal boekenplankspeakers voor de rear-kanalen een paar (slanke) K2 926-vloerstaanders zijn ingezet blijkt hier een echte troef. Er gebeurt heel veel achter ons, en dat merken we nu wel heel goed. De crashes die achter de auto van de held gebeuren, de rinkelende geldstukken, het is heel vol en gedetailleerd. Wat een spektakel is deze racescène toch wel! Het knappe hier is dat die Focals die heel intense veranderingen qua dynamiek probleemloos verteren. In deze film gaat het wel heel snel van heel stil naar popmuziek naar verrassend luid, en terug, de ene scare na het andere. Dat is moeilijk om heel goed te blijven volgen. Een degelijke receiver is wel een must.
Reacties (0)