Krachtig genoeg
Met zijn 2 x 50 Watt (8 Ohm) heeft de PMA-900NHE wel wat vermogen aan boord. Het paartje DALI Rubicon 2-luidsprekers dat we opstellen kan de Denon probleemloos aan. Veel meer is er niet nodig om naar muziek te luisteren, behalve dan nog een platenspeler. We sluiten een X1 aan, een mooie draaitafel van Pro-ject met een MM PickIt-Pro-cartridge. De DCD-900NE sluiten we zowel met cinch kabels als met een optische kabel aan. Zo kunnen we de interne DAC van de cd-speler vergelijken met die in de PMA-900HNE. Dat doen we onder meer met Nick Cave’s ‘Boatman’s Call’ en de tweede Beethoven Transformed-cd van ‘Boxwood & Brass’, een schijf die we vanwege de interessante interpretaties en het fijne spel van de Britse koper- en houtblazers wel vaker bovenhalen. Echt grote verschillen merken we niet, al vinden we de optie ‘digitaal aansluiten en de DAC van de PMA-900HNE gebruiken’ net iets snediger klinken.
Soul en blues ontmoeten elkaar altijd op pakkende wijze als Benjamin Booker z’n gitaar vastneemt. ‘Witness’ uit 2017 mengt er soms nog wat zuiderse gospel doorheen, onder meer op de titeltrack waarop je soullegende Mavis Staples de gitaarvirtuoos hoort bijtreden. De Denon-versterker zet deze tracks groots neer, met een kwieke en goed gedefinieerde bas die een stevig fundament biedt voor de hese vocals en vervormde gitaarspel van Booker. We streamen dit album via BubbleUPnP vanaf Qobuz (cd-kwaliteit), en zijn best tevreden. Er is een mooie, brede performance, waardoor bij ‘Truth is Heavy’ de gedempte gitaarnoten ver rechts klinken en backing vocals en gitaren met veel distortion rechts – en Booker met zijn schorre stem recht voor ons staat. In combinatie met de DALI’s, die breed uitstralen, krijgen we muziek op fijne manier ruim aangeleverd. We hoeven niet per se in die smalle sweet spot te gaan zitten om een mooie stereo-ervaring te krijgen.
‘Ella: The Lost Berlin Tapes’ mag dan niet de beste opvoeringen van alle Fitzgerald-klassiekers bevatten, het is op zo’n manier opgenomen dat je je echt in een nachtclub anno 1962 waant (maar het is wel in het grote Sportpalast opgenomen). De Denon brengt die warme sfeer perfect over, mede dankzij de vollere klank en goede timing. Dat is wel waar deze Denon sterk in is, zonder te beweren dat alles blootgeeft in een opnamen. Dit sfeervol album streamen we vanaf onze NAS via HEOS. Hi-res 96 kHz / 24-bit in het ALAC-formaat, wat zonder de minste hapering gaat. Als je inderdaad eigen muziekbestanden in een hoge resolutie bezit, dan is het HEOS-platform daar wel goed voor geschikt.
Dankzij het vierde seizoen van Stranger Things op Netflix is er weer flinke aandacht voor Kate Bush, en meer bepaald voor haar eighties-hit ‘Running Up That Hill’. Dat nummer staat op Hounds of Love, een album dat heel kundig geremasterd werd in 2018 – zeker het beluisteren waard. Geweldig te horen hoe actueel de muziek van de Britse muzikante is gebleven, en hoe de Denon-versterker met zijn ruime beeldvorming die jaren tachtig-nummers zoals ‘Big Sky’ veel driedimensioneler neerzet dat je van muziek uit deze era verwacht. Die remaster heeft er uiteraard veel mee te maken, maar de talenten van deze betaalbare versterker helpen om liedjes op een grote soundstage neer te zetten waar instrumenten breed op zijn geplaatst. Bij het eclectische ‘Waking the Witch’ onthult de Denon fraai de kleinere details en het zacht gefluister bij het begin van de track. Bij een Denon verwachten we een mooie ritmische weergave waar drums echt een nummer voortstuwen. Als we ‘The Wheel’ van de Britse postpunkers van IDLES of ‘Angel’ van Massive Attack draaien vanaf vinyl, dan lijkt de PMA-900HNE inderdaad de DNA van zijn voorouders mee te dragen. De phono-ingang – enkel getest met MM-cartridge – lijkt gelukkig niet een zwakker punt in het verhaal, wat soms bij betaalbare versterkers wél het geval is.
Reacties (4)